fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel
Max Brandt

Nieuws, nieuws en nog eens nieuws bij Business Fashion

Waar te beginnen..?

Een nieuw logo, zoons Tim en Rick die sinds 2022 officieel mede-eigenaar zijn én hun nieuwe bedrijfspand: dat is reden genoeg voor een bezoekje aan de Utrechtse bedrijfskledingleverancier. Al is het maar omdat het er altijd zo gezellig is.

Business Fashion is de totaalleverancier van bedrijfskleding en persoonlijke beschermingsmiddelen. Bij dat laatste moet je bijvoorbeeld denken aan lashandschoenen, veiligheidshelmen of overzetbrillen. Het Utrechtse bedrijf, opgericht door Francis en John van der Velde, duikt momenteel in de ene ontwikkeling na de andere. Dat heeft tal van redenen, waarvan één de toetreding van de tweede generatie. Tim en Rick zijn de drijfveren achter de nieuwe huisstijl. ‘Het nieuwe logo en de site hebben wij er wel een beetje doorheen gedrukt’, vertelt Rick geamuseerd. ‘Deze uitstraling past helemaal bij waar we als bedrijf nu staan. Qua professionaliteit, service én onze identiteit. Het is bovendien weer fris. Kijk: tien jaar geleden lag hier knalrode vloerbedekking. Dat was op dat moment supergaaf. Zien we nu foto’s van die tijd, denken we alle vier: waarom?’

Groei

Business Fashion is de afgelopen jaren waanzinnig gegroeid. Om een beeld te schetsen: in een tijdsbestek van zes jaar ging het team van zes naar zeventien man. En groeide de organisatie tweemaal uit zijn jasje. Het huidige pand werd nog geen drie jaar geleden verdubbeld in grootte door de aankoop van het naastgelegen pand. ‘Destijds met het idee: dan kunnen we weer even door’, vertelt Tim. ‘Niet dus.’ Daarom maakt Familie van der Velde binnenkort de overstap naar een nieuw pand in Lage Weide. ‘Het is twee keer zo groot, en de indeling biedt logistiek gezien veel voordelen’, vertelt Rick. ‘Ook qua kantoorruimte gaan we erop vooruit. Nu werken we met zijn allen in één grote ruimte. Gezellig, maar er gebeurt ook veel.’ Met name Tim is blij met zijn toekomstige kantoor, afgeschermd door een glasplaat. ‘Rick praat zo hard.’

Viereenheid

Rick moet lachen. ‘Dat is mijn enthousiasme. Ik kan er op proberen te letten, maar het moment dat ik het loslaat, ga ik weer.’ Het grote succes van het familiebedrijf is gelieerd aan het leuke team en de sterke viereenheid van John, Francis, Rick en Tim. Sinds 2022 zijn de broers officieel mede-eigenaar. ‘We hebben de intentie het bedrijf over te nemen. Uiteindelijk’, voegt Rick toe. ‘Voorlopig maken we de strategische keuzes met zijn vieren. Qua modernisering hebben wij misschien de overhand, maar qua ervaring heb ik veel aan mijn ouders. Het werkt goed, omdat we allemaal ons eigen ding doen. Het bijt elkaar niet.’

‘Ons voordeel is dat we al tien jaar onophoudelijk bouwen aan ons eigen systeem, en dat maakt ons flexibel’

Online

Rick en zijn vader zijn gefocust op de verkoop. ‘Dat doen we op dezelfde manier. Op zijn van der Velde’s. Wat dat inhoudt? We praten makkelijk. Als we een klant aan de lijn hebben, is het vaak lachen. Het is een leuke manier van werken, wat bij ons past als bedrijf. Tim is strategisch. Hij is meestal de eerste die aan de bel trekt qua vernieuwing.’ Bijvoorbeeld qua online verkoop. Tim: ‘Een goede webshop is waardevol. Het vergroot je zichtbaarheid. Maar de webshops in onze branche richtten zich met name op zzp’ers. Op de kleinere bestellingen, en dat is waar wij niet specifiek op ingericht zijn. Een kledingstuk gaat vijf keer door iemands handen voor het de deur uitgaat. Dus de vraag is: gebruiken we het voor naamsbekendheid of toch ook de handel? V&D zei altijd: webshops beginnen wij niet aan, maar we weten allemaal hoe dat is afgelopen.’

Digitalisering

Qua digitalisering is er altijd ruimte voor verbetering. ‘Een CRM-systeem an sich is niet uniek’, vertelt Rick. ‘Ons voordeel is dat we al tien jaar onophoudelijk bouwen aan ons eigen systeem, en dat maakt ons flexibel. Bij speciale wensen kunnen we de software gemakkelijk aanpassen. Dus wil een klant dat medewerkers zelf hun kleding bestellen in een gepersonaliseerd account, voeren we dat in. Of een vooraf ingesteld budget en/of een herinneringsmail.’ Digitalisering zorgt voor gebruikersgemak en is dus héél belangrijk. ‘Zo’n systeem is een ongoing process’, vertelt Tim. ‘Ik heb een klein beetje een hekel aan Engelse termen, maar daar komt het wel op neer. Het is iets waar we ons constant in ontwikkelen. Datzelfde geldt voor duurzaamheid trouwens; een heel belangrijk en tegelijkertijd ingewikkeld thema.’

Duurzaamheid

Tim en Rick zijn realistisch. Tim: ‘Er is een aantal mooie initiatieven, en daar doen wij zeker aan mee. Samen met partner GAIA circulair nemen we gebruikte kleding in. Van de kleding worden isolatiematerialen, akoestische panelen en dashboards gemaakt. Het leuke is: daar zit verder geen winstoogmerk bij. Alleen circulariteit is helaas nog niet waar we denken of willen dat het is. Dat wil zeggen: de initiatieven zijn er, maar de technieken en grondstoffen maken het nog lastig. Een gerecycled overhemd bestaat nog steeds niet voor honderd procent uit de gebruikte kleding, en wordt altijd aangevuld met biologisch katoen. Bovendien brengt het productieproces van gerecyclede kleding ook weer vervuiling met zich mee. Voor oplossingen richten we ons vaak op het einde van de keten, maar zou het niet logischer zijn als we gaan nadenken over alternatieve grondstoffen en productiemethoden? Dat is waar ik vannacht dan aan lag te denken. Niet lang hoor’, stelt Tim ons gerust.

 

www.businessfashion.nl

InterviewOntwikkelingenRetail (groothandel)Utrecht