fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Mark Pot is de vijfde generatie bij POT Verhuizingen/Logistiek en sinds 2016 directeur/eigenaar van het familiebedrijf. Mark is als ondernemer gefocust op innovatie en kwaliteit en altijd op zoek naar verbinding. Mark won in 2020 de Gouden Parel regio Amersfoort en de regionale Parel.
POT Verhuizingen/Logistiek

Ondernemen met de gunfactor

7 december 2021 | 2 minuten lezen

In veel bedrijven ligt de focus op het aanbieden van een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. Logisch als je bedenkt dat de keuze voor een bedrijf of product vaak deze twee belangrijke argumenten kent. Mijn eigen ervaring is dat het gevoel uiteindelijk een eerste, maar ook beslissende stem heeft. De welbekende gunfactor heeft daarom een nog belangrijkere invloed op het koopgedrag van mensen dan op de tweede plek kwaliteit en op de laatste podiumplek prijs. Tuurlijk zijn prijs en kwaliteit erg belangrijk, maar zonder het juiste gevoel geen vertrouwen en zonder vertrouwen geen deal. De gunfactor is dus van essentieel belang. Maar hoe beïnvloeden we de gunfactor dan, als deze zo belangrijk is?

 

‘Zonder vertrouwen geen gunnen’

De ervaring in ons bedrijf is dat we de gunfactor positief kunnen beïnvloeden doordat we ons vanuit een intrinsieke drive als kennisdeskundigen in ons vakgebied presenteren. Wij willen mensen oprecht helpen zonder dat dit direct tot omzet moet leiden. Probeer je potentiële klant dus te helpen aan de juiste informatie en kennis om zijn/haar probleem op te lossen en niet direct te jagen op de opdracht. Oprecht willen helpen. Jouw kennis en ervaring inzetten om mensen en bedrijven goed verder te helpen. Met de waardering en positiviteit die er ontstaat creëer je een goed gevoel en uiteindelijk de gunfactor. Als de betreffende klant dan overgaat tot kopen, heb je de gunfactor en word je vaak als eerste in staat gesteld om een aanbieding te doen. Doordat je het probleem van jouw potentiele klant kent kun je een passend product aanbieden. En omdat je de gunfactor hebt is je meerwaarde al aangetoond en is de kans op succes veel groter. Want zonder vertrouwen geen gunnen. Mocht de klant toch niet voor jou kiezen, dan is de gunfactor een mooie investering in jullie relatie. De overtreffende trap zijn ondernemers met de gunfactor. In mijn ogen zijn dat ondernemers die samenwerken en verbinding maken in hun DNA hebben, omdat ze dat doen vanuit hun WHY en niet vanuit een bepaalde scoringsdrang. Ondernemers die zich zonder eigen belang hardmaken voor nieuwe verbindingen voor en met andere (Amersfoortse) ondernemers. Deze ondernemers zijn op lange termijn echt succesvol. Wie zijn voor jou ondernemers met de gunfactor en wat kunnen we hiervan leren?

Tot slot wil ik van de gelegenheid gebruik maken om iedereen fantastische feestdagen te wensen. Wel of geen coronamaatregelen. Geniet ervan, we hebben het verdiend.

Eemvallei