fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Ondernemerschap vanuit het hart

Don Janmaat en Jamie de Jong hebben zich in de afgelopen vijf jaar ontwikkeld tot één van de grootste horecaondernemers uit de Lopikerwaard. Met het cateringbedrijf en café van Don, Jamie die het hotel runt en de overname van De Dijketelg in Papekop kunnen de heren zich nu ook eigenaar van twee restaurants noemen. Samen breiden ze hun ondernemersavontuur uit met Jolijt Hospitality Groep.

Don is met zijn redelijk jonge leeftijd een ervaren horecaman. Op zijn veertiende werkte hij al in de horeca. Jamie komt uit een heel andere tak van sport, marketing, maar heeft daarnaast wel altijd in de horeca gewerkt. Samen vullen de mannen elkaar goed aan. ‘We hebben beiden andere kwaliteiten. Jamie is bijvoorbeeld heel gestructureerd en betrokken bij ons personeel’, vertelt Don. Jamie haakt daarop in: ‘Voor de financiën en concepten moet je écht bij Don zijn. Het vertrouwen is zo goed dat we ons ook niet met elkaars expertise bemoeien.’

PORTFOLIO

In 2018 is het cateringbedrijf DON Food & Events ontstaan dat wekelijks ruim vijf evenementen voor meer dan duizend mensen georganiseerd. In datzelfde jaar kwam ook café de Bokkesprong onder het bewind van Don en daarbovenop nam hij in 2021 hotel Abrona, nu Broeck, samen met partner Jamie over.

De keuze en de mogelijkheid om De Dijketelg over te nemen zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen. ‘We waren in 2020 al met Riet, de oud-eigenaresse van het restaurant, in gesprek over een mogelijke overname. Maar ja, toen kwam corona en is dat idee weer in de ijskast gezet’, aldus Don. Ondanks de pandemie zaten Don en Jamie zeker niet stil. ‘De afgelopen jaren hebben we veel mooie projecten mogen draaien. De productiekeuken op de Waardsedijk in Oudewater groeide uit zijn jasje. We waren hard op zoek naar een nieuwe locatie. Een hoofdlocatie waar we vanuit kunnen opereren en multidisciplinair kunnen schakelen. We hebben op dit moment tachtig man in dienst, maar we verwachten dat dit eind volgend jaar 120 man zal zijn.’

WERKGEVER VAN GENERATIE Z

In 2022 zochten de twee weer contact met Riet en begonnen de gesprekken voor een mogelijke overname van
De Dijketelg. ‘De Dijketelg fungeert als extra opslag en een verbindingsplek voor ons personeel. Faciliterend daaraan is Jolijt Hospitality Groep ontstaan. We willen dat mensen plezier hebben in hun werk. Jolijt zal de verbinder tussen alle ondernemingen zijn ten behoeve van het werkplezier.’

Don gaat verder: ‘We kunnen deze groei maken door ons team. Zij geven ons de mogelijkheid en vrijheid om deze ontwikkelingen te kunnen realiseren. Personeel is alles voor ons, waarvan generatie Z een belangrijke doelgroep is. We vinden het belangrijk om de werkgever van de toekomst te worden. Generatie Z is een generatie die niet meer lang bij een werkgever blijft of op zoek is naar vastigheid. Ze willen keuzemogelijkheden, daar willen wij ons op voorbereiden en tijdig op inspelen.’

‘De impact van de sociale factor is onze drijfveer’

VANUIT HET HART

‘We zijn superblij en trots op onze collega’s’, aldus Jamie. ‘We zijn met Broeck een maatschappelijk bedrijf doordat we werken met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Toen we daarmee begonnen hadden we er nog geen kaas van gegeten. Nu zouden we dat ons niet meer anders kunnen voorstellen. De impact van de sociale factor dat onze mensen zichzelf kunnen ontwikkelen en kunnen uiten is echt onze drijfveer’.

Toen het bedrijf laatst met alle personeelsleden naar de Efteling ging, heerste er dan ook een gevoel van trots: ‘We keken achterom en kregen gewoon kippenvel dat al die mensen bij ons in dienst zijn. Het is voor ons heel belangrijk om mee te blijven bewegen met het team. Zij moeten zichzelf kunnen zijn bij ons. De schaalgroei met De Dijketelg is noodzakelijk om een solide basis te hebben voor onze bedrijven en de motivatie en verbondenheid onder het personeel te behouden.’

TOEKOMST DE DIJKETELG

Buiten de realisatie van een hoofdlocatie blijft De Dijketelg een klassiek eetcafé met alle favoriete, goedlopende gerechten en klassiekers, zoals de appelcompote. ‘De kern van De Dijketelg blijft hetzelfde, dat is ook wat Riet graag wilde en waar wij ons aan zullen houden. Waarom zouden we iets dat goed loopt veranderen? We combineren hoge service met de vertrouwde stempel van Riet. Met een frisse wind bereiden we het goedlopende bedrijf voor op de toekomst.’

Meerdere nominaties, waaronder die voor de Gouden Parel Lopikerwaard, laten zien dat de ambitieuze ontwikkelingen van Don en Jamie niet onopgemerkt blijven. Don voelt zich vereerd, maar het is voor hem niet het belangrijkste. ‘Het draait bij ons allemaal om plezier in het werk. Dat is onze kracht.’

 

www.donfoodandevents.nl

OntwikkelingenHoreca & RecreatieCateringLopikerwaard