fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Onderweg naar focus en balans

Er is een hoop gebeurd in de acht jaar dat Niels en Mariska Lekkerkerker CEO zijn van Lekkerkerker Groep, bestaande uit de takken Dairy en Food Equipment en Food. De specialist in zuivel én zuivelmachines heeft vooral op het gebied van voeding een flinke groei doorgemaakt. ‘Tegelijkertijd hebben we de beslissing genomen om meer focus aan te brengen.’

Acht jaar geleden hadden Niels en Mariska al plannen om hun pand op industrieterrein De Copen uit te breiden. ‘We hadden de behoefte aan een eigen grote showroom waar we onze zuivelmachines kunnen presenteren. Klanten komen van over de hele wereld om onze machines te bekijken, we willen hen dan iets moois laten zien. We zijn heel blij dat nu eindelijk de kogel door de kerk is: we kunnen bouwen!’

En er zijn meer ontwikkelingen. ‘In 2019 al hebben we ons bedrijf De Zuivelmakers verkocht om ons toe te kunnen spitsen op onze kaasproducten’, gaat Niels verder. ‘Per 1 september van dit jaar hebben we de smeltkaasactiviteiten verkocht aan Koninklijke ERU.’ En dan met een knipoog: ‘We hebben onze smeltkaas grootgebracht tot jongvolwassene en nu kan hij groot worden bij een andere partij.’

De overname betekent voor de circa tachtig (flex)medewerkers dat ze voortaan voor een nieuwe werkgever werken. Niels en zijn zus Mariska hebben gekozen voor een partij waar goed werkgeverschap belangrijk is. Bovendien is ERU voor hen een betrouwbare partij. ‘Ze hebben in tweehonderd jaar hun sporen verdiend. Voor alle betrokkenen zitten er mooie kanten aan. Medewerkers krijgen daar ook weer meer mogelijkheden om te groeien en nieuwe activiteiten uit te voeren. Dat zien ze ook.’

Maar verandering geeft ook wrijving. ‘Logisch’, vindt Mariska. ‘Veel mensen vinden het ingewikkeld en spannend. Daarom hebben we geprobeerd zo snel mogelijk duidelijkheid te geven, zodat betrokken medewerkers aan het idee konden wennen. Het is in zo’n traject belangrijk om oog te hebben voor elkaar. Wanneer we luisteren naar de medewerkers en begrijpen wat er bij hen speelt, dan kunnen we ze meenemen in de veranderingen.’

‘We willen dat mensen invloed hebben en van betekenis zijn’

Sprintmodus

Door de overnames ligt de focus binnen Lekkerkerker Food nu volledig op roomkaas. Onder het merk Lebo bieden ze verschillende roomkazen aan: Lebo verse roomkaas en Lebo Plantz. Trots vertelt Mariska over de roomkazen: ‘Als enige in Nederland maken we zelf roomkaas vanuit verse melk, en dat proef je!’ Roomkaas is hip en de markt van het romige kaasje is daardoor flink in ontwikkeling. ‘Vooral in Azië groeit de vraag enorm, daar groeit de koffiecultuur en bij koffie eten mensen graag – juist – cheesecake!  Bovendien is er steeds meer vraag naar een plantaardig alternatief. ‘Onze Lebo Plantz komt zo dicht tegen het origineel aan, je merkt het verschil bijna niet. Deze marktontwikkelingen zijn drijfveren geweest om in te zetten op groei van de roomkaas-tak.’

Niels en Mariska kijken terug op acht turbulente jaren. Want naast de overnames, hadden ook de coronapandemie, de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne hun weerslag op het bedrijf. En ook op persoonlijk vlak heeft het invloed gehad, ervaart Mariska. ‘Ik heb besloten om voorlopig wat meer rust in te bouwen en afstand te nemen van de dagelijkse operatie. Dat kan nu, omdat onze organisatie nu kleiner is. Bovendien hebben we sinds twee jaar een financieel directeur in onze directie, die ook mijn rol tijdelijk kan waarnemen.’

Niels vertelt verder: ‘De afgelopen vier jaar hebben we in een sprintmodus gezeten, mede omdat we zelf een groei door wilden maken. Maar we konden niet voorzien welke uitdagingen ons daarnaast te wachten stonden, zoals torenhoge grondstofprijzen en een zeer krappe arbeidsmarkt. Het is goed dat er nu weer ruimte is ontstaan om ook te kunnen focussen op de persoonlijke impact; op de work-life-balance. Als ondernemer heb je veel invloed op de onderneming. Om er veel energie in te kunnen stoppen, moet je ook de juiste energie krijgen. Voor Mariska is het nu tijd om bij te tanken. Daar is alle begrip voor, natuurlijk ook vanuit de familierelatie: je geeft om elkaar.’

 

Generaties

Hoe gaan ze eigenlijk om met het werkgeluk van hun medewerkers? Niels vertelt dat er twee generaties in het bedrijf werken. Een kern van medewerkers die al lang bij Lekkerkerker werkt en een nieuwe generatie die anders tegen het werkende leven aan kijkt. ‘Daar zit voor ons een leerdoel. Hoe zorg je dat je beide generaties aanspreekt? Wij stoppen veel energie in onze cultuur, in het uitspreken van waardering en het organiseren van uitjes. Alleen dat blijkt niet meer voldoende.’

‘Om de nieuwe generatie aan ons te blijven binden moeten we meer nadenken over persoonlijke ontwikkeling’, vult Mariska aan. ‘Maar we moeten ondertussen ook onze ervaren krachten niet vergeten. Een belangrijk thema voor de toekomst is het goed verbinden van deze generaties. Want beiden hebben hun kwaliteiten en talenten. De organisatie moet als geheel goed functioneren, waarbij we samen dezelfde doelen nastreven. Daarvoor moeten we een stabiele eenheid creëren.’

En ondanks dat tijden veranderen en de nieuwe generatie vraagt om snelheid in ontwikkelingen en uitdagingen, denkt en van baan wisselt, zien Niels en Mariska nog altijd de kracht van hun familiebedrijf. ‘Mensen beseffen dat niet altijd, maar het zit al in de wijze waarop wij de organisatie aansturen: we denken samen met het team na over de te volgen strategie. We willen dat mensen invloed hebben en van betekenis zijn. Wij geven leiderschap, visie en focus op de lange termijn, maar daarbinnen doen we het echt met elkaar.’

www.lekkerkerker.nl

OntwikkelingenGroothandelFood (groothandel)Lopikerwaard