fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Onze showroom is nu een experience center’

Vergeet de traditionele showroom-ervaring in autoland. Bij Hedin Automotive Amersfoort is een bezoek een beleving zoals je nog niet eerder meemaakte. De Mercedes-Benz-dealer heeft haar showroom met succes verbouwd tot een experience center waar je je als klant één voelt met het merk. Een rondleiding.

Alleen de binnenkomst is al bijzonder. Met hun “neuzen” kijken prachtige Mercedes-Benz-modellen je verleidelijk aan. Je weet door deze bewuste opstelling meteen waar je bent. Niet in zomaar een showroom in elk geval; in alles ademt deze thuisbasis van Hedin Automotive Amersfoort (voorheen Stern) de uitstraling van een merk van topniveau.

Het ruikt hier zelfs naar de geur van de E-klasse en S-klasse, bekende paradepaardjes van Mercedes-Benz. Een sterk staaltje geurmarketing. Zintuigenprikkelend is deze ervaring zeker. Kijk je om je heen, dan zie je veel hoge zwarte muren en grote ramen, afgewerkt met hoogwaardige materialen. Alles is mooi, alles is fris.

Het kan zomaar zo zijn dat de auto’s naar je knipogen. Met een technisch hoogstandje is het mogelijk om de verlichting en diverse opties van de modellen te tonen. ‘Straks kan de klant dat ook zelf doen vanaf een tablet’, belooft Marketing Manager Stefano van Garderen alvast. ‘Door dit soort toevoegingen ontstaat er meer interactie met de voertuigen. We kunnen er echt een experience van maken.’

Grote schermen

Dan de ontvangst, want ook de serviceverlening is vernieuwd. “Starassistant” Jacqueline heet ons met een vriendelijke glimlach welkom. Een gastvrouw en dus geen verkoopadviseur die vanachter zijn bureau opkijkt. Die komt straks pas aan in actie — tenzij je voor onderhoud komt natuurlijk.

‘Het is een nieuwe manier van klanten ontvangen’, vertelt Teamleider Sales Juriën Noordijk. ‘Onze starassistant vraagt hoe we de klant kunnen helpen en bepaalt wie dat het beste kan doen. Op de achtergrond wordt er vervolgens een ticket aangemaakt waar alle voorinformatie op staat. Op die manier kunnen we de klant het beste bedienen. Dit is de toekomst waar we nu al in zitten.’

Komt de klant voor een nieuwe auto, zakelijk of particulier, dan volgt het mooiste onderdeel. ‘Dan gaan we ons experience center in’, vervolgt Juriën, die de ruimte met trots laat zien. ‘Kijk, er hangen overal grote schermen met beelden die we kunnen afstemmen op de behoefte. De klant kan de auto hier naar wens samenstellen en ervaren dankzij nieuwe vormen van technologie. We hebben alle samples van bijvoorbeeld de lakkleur en de bekleding bij de hand. In het plafond zit speciale verlichting waardoor we natuurlijk daglicht kunnen namaken. We hoeven met de kleur dus niet naar buiten te lopen.’

‘We zijn op een nieuwe manier aanwezig in Amersfoort en laten dat graag zien!’

Luxury brand

Dit alles is het fraaie resultaat van een grootscheepse verbouwing die bijna een jaar in beslag nam. In de tussentijd is het bedrijf op een andere locatie doorgegaan. Het team van Hedin Automotive Amersfoort zet momenteel de
laatste puntjes op de i; het openingsfeest volgt later dit jaar. Maar de klant kan nu al ervaren hoe het is om een auto aan te schaffen in het experience center van Mercedes-Benz.

‘Mercedes-Benz was al een premium merk en heeft nu de stap gezet naar een luxury brand’, vertelt Stefano. ‘Daar hoort een nieuwe beleving bij. Je bent hier in een omgeving die in lijn is met de auto die je koopt. Wij zijn blij te merken dat onze klanten dat waarderen. De reacties tot nu toe zijn heel positief.’

Service Lobby

‘We werken veel met gebruikte auto’s’, vervolgt Wil. ‘En dan te bedenken dat er nog meer nieuwe ontwikkelingen in aantocht zijn.’ Zo werkt Hedin Automotive Amersfoort momenteel aan een nieuw concept voor haar aftersales. ‘Ook dat wordt een heel nieuwe beleving, want we krijgen een Service Lobby’, licht Juriën toe. ‘Als de klant komt aanrijden kunnen wij dankzij kentekenherkenning via ons camerasysteem al zien wie eraan komt en voor welk doel, zoals een grote beurt. De klant kan direct de Service Lobby binnenrijden en treft daar één van onze service-adviseurs met een monteur voor een optimale inname van de auto. De monteur neemt de auto vervolgens mee voor de werkzaamheden achter de schermen. De klant kan op één van onze mooie loungebanken wachten met een kop koffie, terwijl wij alles verder regelen. Het contact wordt hierdoor persoonlijker, de ontvangst vindt direct op de juiste manier plaats en er zijn geen lange wachttijden bij een balie.’

Het team van Hedin Automotive Amersfoort heet haar bestaande en nieuwe klanten van harte welkom om de nieuwe showroom te ervaren. ‘Wij zijn op een nieuwe manier aanwezig in Amersfoort en laten dat graag zien!’

www.hedinautomotive.nl

OntwikkelingenTransport & AutobrancheAutodealerEemvallei