fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Op de bouw is goede communicatie essentieel

Bij dé specialist voor industriedeuren en laad- en lossystemen verzorgen ze bij elk project het tekenwerk zelf, wat zorgt voor een kortere bouw- en productieperiode. Wat daar volgens de “Alpha mannen” Arjan van der Wielen, Stefan van Schaik en Joren Lammers nog meer aan bijdraagt? Goede communicatie. ‘Dat geeft het allerbeste zicht op de haalbaarheid.’

Op dit moment helpen ze de buren, Inventum Technologies, aan een uitbreiding van het pand. Arjan: ‘Dat de buren gaan uitbreiden is voor de omgeving wel duidelijk, ze verdubbelen de oppervlakte. Het is een vrij groot werk met een groot aantal deuren op verschillende posities door het hele pand. Daar komt dan ook een groot stuk logistiek bij kijken en een intensieve samenwerking met veel andere partijen, zoals de hoofdaannemer en de uitvoerder, de elektricien en andere onderaannemers. Bouwen doe je samen en een goede samenwerking zit zowel in het organiseren als de tijd en aandacht geven om alles met elkaar af te stemmen. Met een groot aantal deuren zoals bij Inventum is dat een uitdaging. Vrijwel ons hele assortiment passen we op dit project toe: van brandschermen en snelroldeuren tot  aan overheaddeuren en dock equipment, zowel handmatig als elektrisch bediend, alles zit erin. Dat moet goed én op tijd. Veel overleg en goede communicatie is dan essentieel.’

De oplossing: een goede planning

Bij Alpha deuren Zuid-West denken ze niet in deuren, maar in oplossingen. Die oplossing hangt voor een groot deel af van de planning. Stefan legt uit: ‘Er lopen soms zoveel mensen rond op de bouwplaats. Dan loopt er bijvoorbeeld een tegelzetter die de wand tegen de deur aan tegelt, maar die niet altijd rekening houdt met de marges die wij nodig hebben. Het komt allemaal heel precies, iedereen en alles moet op elkaar aansluiten. Dat moet je op een goede manier managen. De projectleider gaat daarom vooraf naar de bouw en spreekt alles door met de deelnemende partijen. We tekenen samen met de andere onderaannemers in IFC-bestanden, waardoor alle bedrijven die iets leveren in het pand naar dezelfde tekening kijken. Werkelijk een geweldig systeem. Zo zie je bijvoorbeeld of er een kabelgoot van de elektricien in de weg zit voor de deur. Een efficiënte werkwijze die zorgt dat je het eigen werk snel en volgens plan oplevert.’

‘Bij Alpha deuren Zuid-West zijn we van de continuïteit, dat is onze kracht’

De oplossing: een goede planning

Bij Alpha deuren Zuid-West denken ze niet in deuren, maar in oplossingen. Die oplossing hangt voor een groot deel af van de planning. Stefan legt uit: ‘Er lopen soms zoveel mensen rond op de bouwplaats. Dan loopt er bijvoorbeeld een tegelzetter die de wand tegen de deur aan tegelt, maar die niet altijd rekening houdt met de marges die wij nodig hebben. Het komt allemaal heel precies, iedereen en alles moet op elkaar aansluiten. Dat moet je op een goede manier managen. De projectleider gaat daarom vooraf naar de bouw en spreekt alles door met de deelnemende partijen. We tekenen samen met de andere onderaannemers in IFC-bestanden, waardoor alle bedrijven die iets leveren in het pand naar dezelfde tekening kijken. Werkelijk een geweldig systeem. Zo zie je bijvoorbeeld of er een kabelgoot van de elektricien in de weg zit voor de deur. Een efficiënte werkwijze die zorgt dat je het eigen werk snel en volgens plan oplevert.’

Uitvoering op de bouw

Waarom een klant blij is met Alpha deuren Zuid-West? Joren: ‘Onze prijs-kwaliteitverhouding is goed en we bereiden onze projecten voor met uitgebreid tekenwerk. Als in de praktijk blijkt dat het toch niet klopt, denken we mee met de klant om het toch voor elkaar te krijgen. Als het helemaal verkeerd is, kunnen we ook niet anders, maar dan zijn we wél oplossingsgericht. Past de deur niet? Dan laten we onze klant niet zomaar in de kou staan. Door dat stuk waardering kiezen onze klanten voor ons.’

Zo goed en zo netjes mogelijk

Bij Alpha deuren Zuid-West krijgt elke klant minimaal één jaar garantie op de deuren. Als er binnen dat jaar wat aan de hand is dan gaan ze langs om na te stellen of te repareren. Arjan: ‘Een langere garantieperiode is mogelijk in combinatie met een onderhoudscontract. Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel en daarom bieden wij altijd een onderhoudscontract aan om te zorgen voor een lange levensduur van de deur en om de klant zo lang mogelijk van dienst te blijven. Dat is uiteindelijk het streven: dat je een zo goed mogelijk product neerzet, zodat aannemer en eindgebruiker tevreden zijn. Dat maakt dat ze daarna nog jaren klant blijven. Je hoopt dat wanneer de klant ons de volgende keer weer nodig heeft, ze gelijk aan ons denken.’

Interne trainingen

Voor de montage maken ze veel gebruik van zzp’ers. Het eigen personeel trainen ze intern. Arjan: ‘Het personeel dat er het langst werkt, zorgt dat de nieuwelingen de kneepjes van het vak leren. Wanneer er nieuwe producten zijn, organiseren we daar cursussen voor. Zo was er eind maart een training bij Alpha deuren International in Didam over een nieuwe snelroldeur die op de markt is. Hiermee houd je iedereen kundig en bij de les. We willen dat onze eigen jongens het altijd zelf kunnen oplossen en hebben niet voor niets een 24/7-servicedienst die altijd paraat staat.’

Steengoede service

Die 24/7-dienst is niet vanzelfsprekend. Joren: ‘Ik weet dat er genoeg andere deurenbedrijven zijn die zeggen: morgen ben je de eerste. Dan sluit je gewoon achteraan in de rij. Bij ons gaat dat anders: als om drie uur in de nacht je deur kapotgaat, dan regelen wij dat. Blijft de deur van een parkeergarage om middernacht open staan, dan regelen wij dat. Dan staan onze servicemonteurs paraat. Zo doen we dat al jaren en zo blijven we dat de komende jaren doen. Bij Alpha deuren Zuid-West zijn we van de continuïteit, dat is onze kracht.’

 

www.alphazuidwest.nl

OntwikkelingenIndustrieMetaalLekstroom