fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Professionaliseren van een snel groeiend bedrijf

Michel van der Laan is partner bij BusinessBuilding. Waar BusinessBuilding zich onder andere focust op het blijvend realiseren van commerciële groei, richt Michel zich bij B&V Techniek in Oudewater op professionalisering van de organisatie. We bezochten hem in het gloednieuwe pand van zijn opdrachtgever en vroegen hem naar dit facet van zijn werk.

Hoe ben je bij B&V Techniek beland?

Michel: ‘Via een gezamenlijke relatie kwam ik in gesprek met Martijn, de eigenaar van B&V Techniek. Hij vertelde onder andere dat zijn bedrijf de laatste jaren flink is gegroeid. Omdat de aandacht was uitgegaan naar de klanten, was er letterlijk onvoldoende ruimte in het oude pand en was de interne organisatie achtergebleven. Als kleiner bedrijf in een overzichtelijk gebouw waar iedereen zo even binnenloopt is dat houdbaar, maar op de lange termijn moet je opschalen om dezelfde prestaties neer te kunnen zetten. Na ons gesprek vroeg Martijn mij zijn gehele organisatie onder de loep te nemen.’

Hoe ben je daarin te werk gegaan?

‘Ik deed allereerst een uitgebreide kennismakingsronde door het bedrijf, waarbij ik volgens een bewezen methodiek van BusinessBuilding naar verschillende facetten van de organisatie kijk en in kaart breng waar sterke – en verbeterpunten zitten. Op basis van die bevindingen heb ik een reeks aanbevelingen gedaan, onderverdeeld in laaghangend fruit en zaken die meer tijd kosten om te verbeteren. Naar aanleiding van mijn onderzoek vroeg Martijn mij om ook de leiding te nemen in het doorvoeren van de aanbevelingen. Sindsdien ben ik drie dagen per week intern om samen met de mensen van B&V Techniek de organisatie te professionaliseren.’

Kun je voorbeelden geven van
verbeterpunten?

‘Bij B&V Techniek zijn er met name verbeterpunten op het gebied van structuur, processen en communicatie. Denk hierbij aan overlegstructuren en volledige duidelijkheid omtrent functiebeschrijvingen, inclusief verantwoordelijkheden. Zo voorkom je dat zaken dubbel gedaan worden en andere werkzaamheden blijven liggen. Daarnaast zijn we gestart met het efficiënter inrichten van het proces rondom bestellingen en voorraadbeheer. Ook hebben we de IT-infrastructuur naar de cloud gebracht om toekomstbestendig te zijn. Je hoort het misschien al wel een beetje: het gaat niet zozeer om veranderingen, maar meer om formaliseren en verbeteren van wat eigenlijk al gebeurt. Iedereen zat voor een groot gedeelte al op dezelfde lijn. We hoeven de koers dus niet drastisch aan te passen, maar leggen wel de route vast.’

Hoe lang ben je nog bezig om alles af te ronden?

‘We zijn nu een half jaar bezig en realistisch gezien duren dergelijke, complexe trajecten één tot twee jaar. Door echter nauw samen te werken en personeel te coachen, is B&V Techniek in staat om zelf ook aanbevelingen te implementeren. Uiteindelijk komt er namelijk toch een moment waarop ik het stokje overdraag. Daarom leren we continu samen bij en creëren we gezamenlijk een professionele basis voor B&V Techniek.’

 

www.businessbuilding.nl

InterviewDienstverleningLopikerwaard