‘Ondernemers zijn oneindig creatief, dus onze adviezen zijn dat ook’
Talanton Valuation was ruim dertig jaar geleden een van de eerste onafhankelijke bedrijfswaardeerders in Nederland. Anno 2021 is het Utrechtse kantoor nog altijd vooraanstaand in zijn vakgebied. De ‘superspecialisten’ die daartoe behoren zijn vanzelfsprekend rekenkundig sterk, maar voegen vooral waarde toe met hun advisering over waarde van patenten, geschillen, schade, financiering en overnames en acquisities (M&A). In gesprek met partner Barend Salemink over die expertise.
Om met jullie bijzondere bedrijfsnaam Talanton te beginnen: waar komt die vandaan?
‘Talanton komt uit het Grieks en betekent ‘weegschaal’ en een ‘bepaald gewicht’. Het is wat wij doen: om tot gefundeerde bedrijfswaarderingen te komen, wegen we de feiten en cijfers van nu, maar vooral ook de verwachtingen voor de toekomst. Ons kantoor is opgericht door Jan Vis en komt voort uit de universiteit. Begin jaren negentig kwam steeds meer de vraag vanuit ondernemers: “wat is mijn onderneming nu waard?” Voor grotere bedrijven wordt dat meestal op de beurs bepaald, maar vooral kleinere ondernemingen moeten dat zelf uitrekenen. Jan Vis is toen samen met anderen begonnen om rekentechnieken te ontwikkelen. Daaruit is Talanton ontstaan. Jan Vis is overigens nog steeds bij ons kantoor betrokken als senior partner. Wij gebruiken zijn denkkracht nog dagelijks.’
Hoe heeft jullie kantoor zich ontwikkeld in de afgelopen decennia?
‘Het werd eerst gerund door specialisten, nu hebben we besloten om het te houden op superspecialisten en dat werkt heel goed. Het is niet dat we geen jongere specialisten willen hebben, maar we merken dat ondernemers die bij ons komen vragen om een adviseur met veel ervaring. Ze staan vaak voor levenskeuzes, bijvoorbeeld met hun pensionering in zicht. Dan willen ze geholpen worden door ervaren vakmensen. Alle huidige partners van Talanton hebben veel gezien en gedaan in de afgelopen jaren: rechtszaken, groei, succesvolle startups, minder succesvolle bedrijven, faillissementen, overnames en ga zo maar door. We hebben klanten bij al die vraagstukken bijgestaan. Die kennis nemen we mee naar nieuwe klanten en die waarderen dat. Kijk, een rekensommetje maken is natuurlijk onderdeel van ons werk, maar daar vragen ze ons niet voor. Ze vragen ons om advies: “wat vind je hiervan?” Dat is precies waar wij heel sterk in zijn.’
Laten we dieper inzoomen op jullie dienstverlening: wat doen jullie in de kern?
‘Wij maken bedrijfswaarderingen en helpen ondernemers met waarderingsvraagstukken. Neem de vraag: wat kan ik doen om mijn onderneming goed te laten renderen, zodat ik deze over een aantal jaar maximaal kan verkopen? Het kan ook gaan over medewerkers die toetreden, schadeclaims, geschillen die uitgevochten zijn voor de rechtbank en waarvoor de waarde van de schade bepaald moet worden. Geschillen tussen ondernemers en de belastingdienst begeleiden we ook. In onze benadering zijn twee dingen essentieel: wij gaan altijd voor expertise en we geven advies waar de klant echt wat aan heeft. Naast de getallen brengen wij iets extra’s waar de klant niet op rekent, maar achteraf wel van zegt: dat is de wauw-factor.’
Waar zit die wauw-factor voor jou? Waarom is dit vakgebied jouw passie?
‘Ik vind het fascinerend wat ondernemers allemaal kunnen. Tegelijkertijd is het fascinerend dat ze soms dingen laten liggen. Laat ik een voorbeeld geven. We begeleidden een succesvol IT-bedrijf dat HR-software ontwikkelt en verkoopt, voor bijzonder aansprekende klanten. Ze vroegen ons: “wat is de waarde van onze onderneming?” Dat hebben we netjes uitgerekend. Vervolgens kwam de vraag: “wat kunnen we beter doen?” Toen hebben wij ze gewezen op hun debiteuren. “Hoe lang staan jullie rekeningen uit?” Wij hebben ze geadviseerd dat te gaan nabellen, zonder klanten op de spits te drijven. Sindsdien betaalt het overgrote deel van de klanten binnen de termijn. Dat is enorm –waardecreërend. Een andere ondernemer had een overeenkomst met een seniormedewerker over de overname van een deel van de aandelen. In dat opvolgingstraject zei laatstgenoemde op een gegeven moment: ik zie dat ik elk jaar veel waarde creëer, daar moet ik voor betalen, dus ik wil liever vervroegd intreden. Dit hebben wij verzorgd. Dat soort adviestrajecten zijn mooi om te doen. Een ander bedrijf wilde een onderdeel verkopen, want het maakte zwaar verlies. Wij hebben de ondernemer twee jaar intensief begeleid, zonder te zeggen wat hij steeds moest doen, maar met gericht advies. Na een reorganisatie, waarbij alle medewerkers die moesten vertrekken een baan vonden, is dat bedrijf nu zeer winstgevend. Dat zijn mooie successen.’
Wat is de grote kunst in jullie vakgebied?
‘Je moet goed kunnen rekenen, goed kunnen begrijpen en heel goed kunnen luisteren. De meeste ondernemers kunnen heel goed zelf rekenen, maar het verhaal vertellen en cijfers ombouwen naar advies dat voor de ondernemer relevant is, dat is de expertise die wij hebben. De traditionele accountant levert een jaarrekening op, de corporate finance adviseur kan een bedrijf heel goed verkopen. Maar wil je waarde maximaliseren, nadenken over je waardestrategie, dan moet je bij ons zijn.’
In hoeverre neemt de vraag naar jullie advies toe?
‘De behoefte groeit. Ondernemers realiseren zich steeds meer dat een waardevraagstuk voor hen van belang is. Als vroeger -aandelen werden verkocht aan een medewerker, dan gebeurde dat handje-klap en was iedereen tevreden. Nu is er een generatie van ondernemers die zegt: ik wil waarde creëren, hoe doen we dat? De stappen die ze daartoe moeten zetten vinden ze lastig. Wij hebben weleens aangetoond bij klanten: je wil zo hard groeien en investeert daar zoveel in, dat verdien je nooit terug. Dat waren eye-openers. Het is belangrijker je basis voor elkaar te hebben dan dat je alleen maar groeit. Wij respecteren de ambitie van de ondernemer, maar in die gevallen zullen we het, onderbouwd met cijfers, niet nalaten om te vragen: weet je zeker dat je dit wil?’
Een accountant kent iedereen, over een business valuator hoor je niet elke dag. Hoe komt dat?
‘Dat komt doordat de taak van de -accountant vervat is in de wet, die van de valuator niet. Ons kantoor is aangesloten bij het Nederlands Instituut voor Register Valuators (NiRV). Onze beroepsgroep telt in Nederland ongeveer 350 valuators. Wat wel leuk is om te vertellen: ons vak is in de jaren twintig ontstaan tijdens de drooglegging in Amerika. De overheid verbood de alcoholbedrijven en moest al die bedrijven compensatie bieden. Grote destilleerderijen moesten meer krijgen dan kleine. De vraag was: hoe gaan we op een eerlijke manier bedrijven schadeloos stellen? Zo kwam business valuation op. Dat is overgewaaid naar Europa. Het vak zelf is dus al honderd jaar oud en de technieken in de basis ook, al zijn er continu nieuwe ontwikkelingen. Daar dragen we graag aan bij door middel van kennisoverdracht. We geven gastcolleges op de opleiding Business Valuation aan Nyenrode Business Universiteit. Dat hoort bij ons DNA. We zijn natuurlijk professionele bedrijfswaardeerders, maar plat gezegd leiden we ook onze concurrenten op. Dat doen we omdat we het belangrijk vinden kennis door te geven en zoveel mogelijk goede vakgenoten te krijgen.’
Hoe creëren jullie de gunfactor?
‘Het belangrijkste is dat klanten ons vertrouwen op basis van onze kennis en kunde. Soms leidt dat tot advies dat ze initieel niet hadden verwacht. Wij geven dat advies met respect voor hun visie, maar ook op een manier die voor hen acceptabel is om er anders tegenaan te kijken. Dat doen we op basis van getallen, verhalen en onze ervaring bij andere klanten. Dan ontstaat een dialoog.’
Wat beweegt jullie professioneel?
‘We hebben zo’n passie voor wat we doen dat we permanent aan de voorkant van ons vak staan. We blijven ons continu ontwikkelen, hebben ons eigen softwarepakket dat we beschikbaar stellen aan onze concurrenten. Bovendien zijn we in alle bedrijfstakken vertegenwoordigd, dat maakt ons werk extreem leuk. Maar het allermooiste is: ondernemers zijn oneindig creatief, dat betekent dat onze adviezen ook oneindig creatief moeten zijn om ze te bedienen. Dat houdt ons in beweging.’
In hoeverre neemt de vraag naar jullie advies toe?
‘De behoefte groeit. Ondernemers realiseren zich steeds meer dat een waardevraagstuk voor hen van belang is. Als vroeger aandelen werden verkocht aan een medewerker, dan gebeurde dat handje-klap en was iedereen tevreden. Nu is er een generatie van ondernemers die zegt: ik wil waarde creëren, hoe doen we dat? De stappen die ze daartoe moeten zetten vinden ze lastig. Wij hebben weleens aangetoond bij klanten: je wil zo hard groeien en investeert daar zoveel in, dat verdien je nooit terug. Dat waren eye-openers. Het is belangrijker je basis voor elkaar te hebben dan dat je alleen maar groeit. Wij respecteren de ambitie van de ondernemer, maar in die gevallen zullen we het, onderbouwd met cijfers, niet nalaten om te vragen: weet je zeker dat je dit wil?’
Een accountant kent iedereen, over een business valuator hoor je niet elke dag. Hoe komt dat?
‘Dat komt doordat de taak van de -accountant vervat is in de wet, die van de valuator niet. Ons kantoor is aangesloten bij het Nederlands Instituut voor Register Valuators (NiRV). Onze beroepsgroep telt in Nederland ongeveer 350 valuators. Wat wel leuk is om te vertellen: ons vak is in de jaren twintig ontstaan tijdens de drooglegging in Amerika. De overheid verbood de alcoholbedrijven en moest al die bedrijven compensatie bieden. Grote destilleerderijen moesten meer krijgen dan kleine. De vraag was: hoe gaan we op een eerlijke manier bedrijven schadeloos stellen? Zo kwam business valuation op. Dat is overgewaaid naar Europa. Het vak zelf is dus al honderd jaar oud en de technieken in de basis ook, al zijn er continu nieuwe ontwikkelingen. Daar dragen we graag aan bij door middel van kennisoverdracht. We geven gastcolleges op de opleiding Business Valuation aan Nyenrode Business Universiteit. Dat hoort bij ons DNA. We zijn natuurlijk professionele bedrijfswaardeerders, maar plat gezegd leiden we ook onze concurrenten op. Dat doen we omdat we het belangrijk vinden kennis door te geven en zoveel mogelijk goede vakgenoten te krijgen.’
Hoe creëren jullie de gunfactor?
‘Het belangrijkste is dat klanten ons vertrouwen op basis van onze kennis en kunde. Soms leidt dat tot advies dat ze initieel niet hadden verwacht. Wij geven dat advies met respect voor hun visie, maar ook op een manier die voor hen acceptabel is om er anders tegenaan te kijken. Dat doen we op basis van getallen, verhalen en onze ervaring bij andere klanten. Dan ontstaat een dialoog.’
Wat beweegt jullie professioneel?
‘We hebben zo’n passie voor wat we doen dat we permanent aan de voorkant van ons vak staan. We blijven ons continu ontwikkelen, hebben ons eigen softwarepakket dat we beschikbaar stellen aan onze concurrenten. Bovendien zijn we in alle bedrijfstakken vertegenwoordigd, dat maakt ons werk extreem leuk. Maar het allermooiste is: ondernemers zijn oneindig creatief, dat betekent dat onze adviezen ook oneindig creatief moeten zijn om ze te bedienen. Dat houdt ons in beweging.’