fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Tech Campus ROC Midden Nederland: zo vader, zo zoon

Jan Willem en Toon Berns zijn vader en zoon. Ze werken al jaren samen op de Tech Campus van ROC Midden Nederland in Nieuwegein en ze delen een passie voor onderwijs en techniek. Wie zijn ze en hoe is het om voor dezelfde werkgever te werken? 

Jan Willem Berns, docent en onderwijsmanager

Zou je jezelf even willen voorstellen?

‘Ik heb werktuigbouwkunde gedaan en een onderwijsbevoegdheid gehaald. Daarna ben ik redelijk snel vanuit de techniek voor de klas terecht gekomen: lts-docent, mts/mbo-docent en de laatste vijftien jaar manager, maar ik ben altijd blijven lesgeven. Leidinggeven doe je wat mij betreft vanuit de praktijk van het lesgeven. Lesgeven kan ik niet laten, het is een passie, ik doe het al veertig jaar. Op het moment sta ik fulltime voor de klas, vanaf
1 oktober aanstaande. wordt dat parttime en heb ik geen managementtaken meer.’

Wat is er zo mooi aan lesgeven?

‘Voor het overdragen van kennis krijg je heel veel terug, als je onderwerpen behandelt waar je zelf een passie voor hebt. In de loop der jaren heb ik de vaardigheid ontwikkeld om te kunnen zien wat voor welke student wel en niet werkt. Je moet oog hebben voor de individuele student. Het is heel makkelijk om de voorste twee les te geven, dan kan de rest lekker achter de laptop zitten. En dan denk je dat je het goed doet. Het is leuk om nieuwe docenten op te leiden en waardevrij op het spoor te zetten.’

Voor welke onderwerpen heb je een passie?

‘Voor moderne techniek, zoals de energietransitie, waarbij ik de theorie vertaal naar concrete technische rekenvoorbeelden. Denk bijvoorbeeld aan de luchtbehandeling en de klimaatbeheersing van nieuwe gebouwen.’

‘Het is een cadeautje, als je aan het einde van je carrière samen met je zoon aan de slag kunt’

Toon Berns, docent en projectleider Duurzame Mobiliteit

Zou jij jezelf ook even willen voorstellen?

‘Ik heb autotechniek aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) gedaan en gaf daar als studentdocent wat praktijklessen. Mijn vader zat hier op de Tech Campus en zei: ‘We zoeken nog iemand.’ Toen ik mijn diploma had, ben ik direct na de zomer gestart bij het engineeringteam en gaf ik onder andere CAD-tekenen en 3D-printen aan mbo’ers en robotica aan vmbo’ers. Daarnaast deed ik de deeltijd docentenopleiding bij Fontys Hogeschool. Ik heb hier twee jaar gewerkt en ben in coronatijd anderhalf jaar gaan doceren bij de politie, omdat ik die kans niet kon laten liggen. Toen werd ik hier gevraagd voor Automotive, er werd iemand gezocht voor waterstof en elektrisch rijden. Het salaris heeft zeker een rol gespeeld bij deze overstap, dat is marktconform en beter dan bij de rijksoverheid. Ik ben nu nog bezig met een master Automotive aan de HAN.’

Techniek is leuk?

‘Techniek is heel leuk! Een auto is het mooiste stuk techniek wat er is. Het mooiste zijn de banden, daar kun je 100.000 studies op loslaten. Dat samenspel van banden en de rest van de techniek van een auto vind ik hartstikke leuk. De link naar auto- en motorsport is snel gemaakt en dat maakt de lessen leuk.’

Je werkt ook aan onderwijsvernieuwing?

‘Ik implementeer moderne techniek in het onderwijs, vertaal deze naar onderwijsmateriaal. Daarvoor gaan we bijvoorbeeld langs bij grote holdings en bedrijven en vragen daar: ‘Wat moeten jullie mensen over twintig jaar kunnen?’ Ik houd trends in de techniek bij, ben gisteren met een collega op cursus geweest bij Volvo, volg de ontwikkelingen rond de “smart vehicle” en zorg dat ik online bijblijf. Verder ben ik projectleider Duurzame Mobiliteit, een project dat niet alleen over nieuwe technieken gaat, maar bijvoorbeeld ook over modernisering van de logistiek, management, sales en aftersales, nu auto’s ook online te koop zijn.’

Hoe is het om als vader en zoon dezelfde werkgever te hebben?

Toon: ‘Je wordt kritisch gevolgd en wilt het zo zuiver mogelijk houden. Ik heb gesolliciteerd bij een andere manager, mijn functioneringsgesprekken worden ook door een andere manager gedaan.’ Jan Willem: ‘Voor zover we kunnen nagaan, zijn er geen andere vaders en zoons die op dezelfde school in Nederland doceren. Wat we wel veel zien, is dat vaders met hun zonen naar de Techniekmarkt komen, waarna de zonen vervolgens bij ons gaan studeren. Er lijkt bij ons sprake te zijn van erfelijke belasting. Toon is de vierde generatie in het praktijkonderwijs. Ik heb drie zoons, twee zijn er absoluut ongeschikt voor.’

Toon: ‘We carpoolen vaak, we wonen vier huizen van elkaar vandaan. We bespreken dan de dag en daar heb ik – zeker in het begin – veel aan gehad. Het gaat beter dan toen hij nog de trainer was van mijn voetbalteam. Als we dan hadden verloren, was de lunch niet zo leuk. Nu blijft het gezellig.’ Jan Willem: ‘Het is een cadeautje als je aan het einde van je carrière samen met je zoon aan de slag kunt. Ook ik heb er wat aan gehad. Het gaat heel natuurlijk en het werd in de organisatie snel geaccepteerd.’

www.rocmn.nl

OntwikkelingenOnderwijs & CultuurOnderwijsinstellingLekstroomLopikerwaardUtrechtWoerden