fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Tech Campus van ROC Midden Nederland brengt ICT-opleidingen op een veel hoger plan

Sinds 1 januari van dit jaar waait er een andere wind door het ICT-gebouw in Nieuwegein. Verbetering, vernieuwing, hervorming, flexibilisering en intensieve samenwerking met het bedrijfsleven, daar draait het om. Dankzij een RIF-subsidie, drie ijzersterke actielijnen en veel enthousiasme zijn er inmiddels grote stappen gezet. Het woord is aan twee docenten, een opleidingsmanager en een RIF-partner.

RIF-subsidie

Docent datacommunicatie Erwin Hoogeveen: ‘April vorig jaar raakten René en ik in gesprek. Onderwijsontwikkeling was iets wat we tot dan toe naast onze taken deden. Zou het niet eens mooi zijn, dat we onder de loep nemen wat we doen en dat we een betere aansluiting vinden op wat er in het bedrijfsleven gebeurt? Een dag later was ik projectleider RIF (Regionaal Investeringsfonds mbo).’ Opleidingsmanager René van Mourik: ‘Docenten zijn bezig met lesgeven. Als je daarnaast nog onderwijs wilt maken, is het wel fijn dat je daar middelen bij hebt. Ik checkte bij voormalig Tech Campus-directeur Robert Koch of indienen voor de deadline op 1 juli haalbaar was. Het lukte, in oktober werd de subsidie toegewezen, op 1 januari van dit jaar zijn we gestart.’ Naast het ROC Midden Nederland participeren in deze PPS onder andere basisscholen, voortgezet onderwijs, hbo, universiteit en ICT-bedrijven.

Drie actielijnen

Erwin: ‘In de subsidieaanvraag hebben we drie actielijnen verwoord. Ten eerste is dat de inhoudelijke ontwikkeling van een klassieke vorm van ICT-onderwijs naar een modulair, flexibel onderwijsaanbod. Studenten moeten zoveel mogelijk keuzevrijheid hebben. Modulair betekent dat we ook blokken aanbieden en met certificaten gaan werken; dat is interessant voor het bedrijfsleven. Het past binnen het programma Leven Lang Ontwikkelen. De tweede actielijn gaat over ons blikveld: dat moet naar buiten gericht zijn. Enerzijds betekent dit realistische casuïstiek naar binnen halen en anderzijds de stagecomponent versterken, zodat het samen opleiden wordt en een student zelfs examen kan doen op zijn of haar stageplaats. De derde actielijn gaat over hoe we als team de ontwikkelingen binnen de ICT bijhouden. Daar zijn learning communities voor gevormd, waar ook studenten aan deelnemen.’

‘We blijven zoeken naar partners in de RIF die samen met ons een nieuwe generatie ICT’ers willen opleiden’

Meer dan stage lopen

Sally-Ann Wongsodikromo is Quality manager bij RIF-partner Fujitsu in Utrecht. Zij is deze week begonnen met een nieuwe groep bol-studenten, twee vrouwen en zes mannen, voornamelijk Tech Campus-studenten van de mbo-4 opleiding Expert IT System & Devises die als helpdeskmedewerker vragen beantwoorden van vaak grote accounts. Sally-Ann: ‘Zo’n eerste dag zie je best wel een verschil tussen hoe ze het geleerd hebben en waar we ze willen hebben. In het hele traject worden ze gemonitord op communicatie skills en ticket skills, de opening kan bijvoorbeeld niet goed zijn of de dataspecificatie. Ik luister gesprekken terug. Als er te veel studenten hetzelfde niet goed doen, dan geef ik een workshop. We hebben elke week coachingsgesprekken. Ik heb zoveel leuke studenten, ik heb een zoon van dezelfde leeftijd. Op een gegeven moment heb je een klik en dan wordt het persoonlijk, dan gaat het niet meer om goed of fout, maar dan gaan we hard voor elkaar werken. Zo kreeg ik van een student een tool om mijn computer sneller te laten werken, erg leuk!’

Docent en stagebegeleider Petra Brands: ‘Wat ik zo mooi vind aan de samenwerking met Fujitsu is het samen optrekken. Je leert elkaar beter kennen, onderwijs en bedrijfsleven gaan meer in elkaar overlopen. Als de studenten terugkomen, zijn ze echt veranderd en dan pak ik het estafettestokje over.’

Frisse blik èn creativiteit

Leren jullie iets van studenten? René: ‘We hebben studenten nodig voor hun frisse blik. Studenten zetten tools in die wij als docenten soms nog niet kennen.’ Sally-Ann: ‘Ze stellen heel kritische vragen.’ Petra: ‘Het is een jonge doelgroep die digitaal is opgegroeid. Ze weten bijvoorbeeld veel eerder dan wij hoe je met slimme app’s werkt en deze gelijktijdig laat draaien in je systemen. Je ziet dat je naar een generatie AI gaat die niet op Google zoekt. Dat jong zijn, geldt zeker niet voor alle studenten. De opleidingen zijn voor alle leeftijden.’ Moet een ICT-student creatief zijn? Erwin: ‘Studenten zijn creatievelingen op hun eigen manier. Ze komen voor problemen te staan die op dat moment moeten worden opgelost. Als je dat volgens het boekje doet, kost het te veel tijd.’

Nieuwe RIF-partners, vraagstukken en gastcolleges gezocht

Erwin: ‘We blijven zoeken naar partners in de RIF die samen met ons een nieuwe generatie ICT’ers willen opleiden. We gaan hierover graag in gesprek met ICT-bedrijven. Verder zijn we altijd op zoek naar vraagstukken die we hier op de Tech Campus tijdens ICT-lessen kunnen behandelen en blijven we geïnteresseerd in gastcolleges.’ Dus ICT-ondernemers mogen je hierover bellen of mailen? Erwin: ‘Graag zelfs!’ Het laatste woord is aan Sally-Ann: ‘Ik ben heel lovend over de studenten en de samenwerking met de Tech Campus en hoop dat deze nog lang blijft voortduren!’

 

rocmn.nltech.rocmn.nl

bouweninterieur.rocmn.nlict.rocmn.nl

OntwikkelingenOnderwijs & CultuurOnderwijsinstellingLekstroomLopikerwaardUtrechtWoerden