Uitbesteden van het een, biedt ruimte voor het ander
‘Ik ben al twintig jaar ondernemer en trainer’, vertelt Patrick. ‘Van trainingen geven krijg ik echt energie. Ik hou ervan om mensen iets te leren. Maar administratie, daar heb ik echt een broertje dood aan, niet mijn ding. Bovendien kan ik mezelf beter verkopen als trainer, dan dat ik administratieve taken aan het doen ben. Daarom laat ik dat liever door Joost doen.’ Joost vult Patrick aan: ‘Het begon met alleen de jaarrekening, maar het is inmiddels veel meer geworden dan dat. Wij pakken het complete administratieve proces voor Patrick op. Zo kan hij zich focussen op waar hij goed in is.’
Andere taken
‘Er wordt wel eens geroepen dat administratiekantoren op termijn verdwijnen’, stelt Joost. ‘Ik denk niet dat dat zo is. Wel verdwijnen bepaalde taken uit ons pakket. Als je ziet hoeveel er nu al is overgenomen door automatisering, dan weet je zeker dat er de komende jaren nog meer gaat verdwijnen. Tegelijk zie je dat er altijd vraag blijft naar kennis van zaken. Die hebben wij in huis. En daarnaast zien wij ook kansen om ons werk anders in te steken. Bijvoorbeeld door zelfstandigen en kleine mkb’ers te ondersteunen in hun administratieve processen. Niet alleen op gebied van boekhouding, maar ook qua telefonie, planning en agendabeheer. Dat is precies wat we voor Patrick doen.’
Omschakelen
Corona veegde in maart de complete agenda van Patrick leeg. ‘Dit soort grote multinationals schakelt heel snel. Het was binnen een week stil qua trainingen. Maar toen het stof was neergedaald, kwamen we snel met alternatieven. E-learning bood ik sowieso al jaren aan, maar heeft nu een enorme vlucht genomen. Nu offreren we alles dubbel: een training op locatie en één digitaal. Zo kunnen we bij veranderende omstandigheden direct schakelen en kan een training altijd doorgaan. Net als iedereen moesten we daar in het begin even aan wennen, maar het is nu de normaalste zaak van de wereld. Onder druk wordt alles vloeibaar. Dat zie je maar weer.’ Joost beaamt dat: ‘Ik zie ook bijzonder veel creativiteit bij mijn klanten. En ook zelf merk ik bijvoorbeeld de voordelen van het thuiswerken. Voorheen zat ik uren in de auto en nu is dat veel minder. Daardoor hou ik niet alleen tijd, maar ook energie over voor andere leuke dingen in het werk!’