Of het nou een bedrijfsborrel is, een etentje met vrienden thuis of een diner in een restaurant: er wordt bijna altijd wel even over wijn gesproken. Voor Judith Blume en Wesley van Dinteren van W3 Wijnen is de verbindende rol van wijn een speerpunt in hun bedrijf én de reden van groei.
Judith in Wesley gingen in 2019 als nieuwbakken zakenpartners vol energie van start met W3 Wijnen (dat staat voor de wijnkleuren wit, rosé en rood). Ze bezochten diverse beurzen en businessevents en de verbindingen met relaties werden gelegd of verstevigd. ‘Maar door de komst van corona, konden we niet meer netwerken, wat we zo graag doen. De horeca, één van onze belangrijkste afzetmarkten, lag volledig stil.’
Het verhaal achter de wijn
Dat terwijl ze persoonlijk contact juist zo belangrijk vinden. Ze hebben bewust niet gekozen voor een winkel of webshop omdat elke wijn zijn unieke verhaal heeft, dat de moeite waard is om te vertellen en te delen. ‘We werken over het algemeen met de wat minder commerciële familiewijnhuizen’, aldus Judith. ‘Natuurlijk hebben we op entry-level de wat grotere partijen die meer produceren, zodat we aan de vraag kunnen voldoen. Maar ik denk dat zeker tachtig procent kleine familiedomeinen zijn. Daarbij telt vooral het verhaal achter de wijn, de manier waarop ze het maken gaat vaak generaties terug. Dat willen wij graag op een persoonlijke manier overbrengen op onze afnemers, dat is waar we blij van worden. Uiteraard moet je portfolio op orde zijn, moeten je prijzen kloppen en moet je je afspraken nakomen, maar het is uiteindelijk een mensenbusiness. En wijn proeven kan niet digitaal.’
Wesley: ‘De 3 in W3 Wijnen staat inmiddels ook voor meer dan alleen de kleuren wijn. Het zegt ook iets over de driehoeksverhouding tussen ons als leverancier, de wijnmakers en onze afnemers. “1+1 = W3”, zeggen wij ook wel eens. Het gaat om plezier hebben met elkaar, iets met elkaar organiseren en iets voor elkaar over hebben.’ Judith voegt toe: ‘De drie benen van de driehoek zijn evenredig; als je daar met dezelfde intensiteit en overtuiging samen in investeert, dan geeft dat heel veel energie en leidt dat tot intensievere samenwerking. Dat is onze doelstelling: het goed doen voor elkaar.’
Dynamische markt
Gelukkig gebeurde er sinds corona meer dan genoeg en maakte het bedrijf een mooie groei door. ‘Dat komt onder andere doordat diverse nieuwe relaties zich bij ons aansloten en we onze processen geoptimaliseerd hebben’, aldus Wesley. Kortom, ze houden zich goed staande in de enorm dynamische wijnbranche. ‘We hebben een stijgende lijn ingezet, mensen zijn tevreden en we hebben een grote, loyale achterban. Toch blijft de markt enigszins onvoorspelbaar, omdat aan de voorkant de wensen en smaakprofielen veranderen en de economie invloed heeft op het koopgedrag.’ Judith: ‘Daarnaast hebben we natuurlijk ook te maken met een natuurproduct. Dat betekent dat we afhankelijk zijn van de weersomstandigheden en het klimaat in diverse landen. Niet alle wijnmakers waar we mee werken hebben al hun wijnen op voorraad. Dat is afhankelijk van de oogst en dat schommelt de laatste jaren.’
Focus op fine dining
W3 Wijnen levert wijnen aan diverse restaurants in de Randstad en richting Nijmegen en Arnhem, met uitschieters naar Friesland en het Zuiden. Daarnaast zijn ze actief in de zakelijke markt, met onder andere de deelname aan businessevents en het verzorgen van (eindejaars)geschenken. Toch valt er nog een deel van de markt te winnen en hebben ze nog voldoende dromen. Wesley: ‘We zijn onlangs verhuisd met ons magazijn naar een nieuwe logistiek partner, die zowel nationaal als internationaal alles voor ons ophaalt, opslaat en uitrijdt. Dat opent ook weer deuren voor nieuwe markten. We richten ons in de eerste plaats op de restaurants waar wij de hele kaart verzorgen, maar onze focus gaat ook steeds meer richting fine dining en boutique hotels. Dat zijn markten waar wij nog veel mogelijkheden zien en waar de expertise van Judith als internationaal geschoolde wijnkenner goed van pas komt. In combinatie met de exclusievere wijnen in ons assortiment gaat dat voor een impuls zorgen.’
De twee sluiten hun ogen echter niet voor een meer algemene, minder rooskleurige trend: de wijnconsumptie neemt wereldwijd af. ‘Onder andere cocktails en speciaalbieren hebben steeds meer terrein gewonnen en er is een alcoholarme generatie in aantocht. Dat moeten we goed in de gaten houden, al ben ik ervan overtuigd dat zolang er gastronomie bestaat, in welke vorm dan ook, er wijn geschonken blijft worden. Daarom gaan wij met heel veel energie door met waar we mee bezig zijn. We blijven zoeken naar de bijzondere flessen wijn en blijven verbindingen leggen tussen de mensen die ze maken en afnemen. We zullen blijven verrassen.’
W3 WineMakers Event
Afgelopen 4 november vond de derde editie van het W3 Winemakers Event plaats. ‘We doen dat met onze samenwerkingspartners. Het event vond plaats bij de HFSLG in Bosch en Duin en Driessen Food zorgde voor een gastronomische kaastafel. Zestien van onze wijnhuizen waren aanwezig, vanuit Argentinië tot Nieuw-Zeeland en alles daartussenin. Zij komen over naar Nederland en logeren bij weer een andere partner van ons: het Court Hotel. Zo proberen we de cirkel rond te maken. We zijn geen dozenschuivers, we zoeken altijd naar de symbiose. Niet alleen maar halen maar ook brengen. We organiseren dit juist als een soort feest, een extraatje voor onze huidige relaties. De wijnhuizen waar wij mee samenwerken zoeken elkaar ook onderling op. Ze hebben echt het gevoel ergens bij te horen, het gaat zelfs regelmatig over de “W3-familie”. Daar worden wij blij van. We zijn dankbaar dat ze ons het vertrouwen durven geven.’