fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Van traditionele groothandel naar internationale merkenbouwer

In december 2022 betrok Gimeg, full service groothandel in de kampeer-, recreatie-, outdoor- en interieurmarkt, een nieuw pand aan de Atoomweg in Utrecht. Het 12.000 vierkante meter tellende magazijn staat vol met producten als luifels en tenten, horren, meubilair, opbergsystemen, technische hulpmiddelen, buitenaccessoires en sfeerverwarming. Samen met de moderne kantoren staat het symbool voor de ontwikkeling die het bedrijf heeft doorgemaakt de afgelopen jaren.

Frank Gijsberts, directeur en onlangs genomineerd voor de Gouden Parel van OnderNamen Utrecht, vertelt: ‘Twaalf jaar geleden ben ik in het bedrijf gestapt bij mijn compagnon, die sinds kort gepensioneerd is. Samen hebben we de organisatie omgevormd van een traditionele Nederlandse groothandel naar een internationale merken- en conceptenbouwer. Dit heeft grote veranderingen teweeggebracht binnen ons bedrijf.’

Markt in beweging

Niet alleen het bedrijf ontwikkelt zich, de markt is ook flink in beweging. ‘We zitten in een groeimarkt en corona is hierin een enorme versneller geweest. Steeds meer mensen hebben het buitenleven en kamperen ontdekt. Vrijheid en autonomie zijn hierbij belangrijke thema’s voor onze eindgebruikers.’ Dit verklaart ook de groei in de camperverkoop. ‘De markt van caravans is nog steeds de grootste, maar de groei zit bij de campers. Ook zien we steeds meer dat mensen zelf busjes ombouwen tot een camper. Maar ook thuis willen mensen naar buiten en is er meer aandacht voor sfeer en comfort in de tuin. Al deze marktveranderingen hebben invloed op de groei van ons bedrijf en de samenstelling van het productassortiment.’

‘Om deze transitie door te kunnen maken, heb je een specifieke groep mensen nodig’

Focus op merken

De organisatie onderscheidt zich door het brede assortiment van merken zoals Thule, Truma, Thetford en Milenco. Daarnaast versterkt Gimeg haar positie in de markt door het uitbouwen van eigen merken en concepten. Frank licht deze merkenstrategie toe: ‘Jaren geleden hebben we ervoor gekozen om te focussen op de samenwerking met een aantal grote A-merken én het bouwen aan eigen merken. Met de merken Mestic, Travellife en Gimeg opereren we met onze eigen product- en conceptvisie op de kampeer-, outdoor- en recreatiemarkt. Livn is het merk dat voornamelijk bij de DIY-retailformules wordt verkocht en Cosi is gericht op de tuincentra en speciaalzaken.’

Nederland te klein

Vijf jaar geleden stond het bedrijf op een kruispunt. ‘Eigenlijk werd Nederland te klein voor ons en zijn we ons internationaal gaan oriënteren. We hebben gekozen voor een strategische overname door Trigano, marktleider op het gebied van recreatievoertuigen en –middelen zoals campers, caravans en vouwwagens. Hun boodschap was: “Ga door waar je mee bezig bent en groei internationaal”. Met hun ondersteuning en netwerk groeien we nu versneld.’ Dit heeft niet alleen voor ontwikkeling bij het bedrijf gezorgd, maar ook bij de ondernemer zelf. ‘Je moet ineens verantwoording af gaan leggen. Plannen stonden eerst bij wijze van spreken op de achterkant van een bierviltje. Nu moet je het meer op papier zetten.’ En dat is niet het enige. Frank is gevraagd om een nieuwe rol aan te nemen en krijgt de verantwoordelijkheid over alle accessoiresbedrijven van Trigano in Europa. ‘We staan aan het begin van een transitieperiode. De vestiging in Utrecht wordt een Europees hoofdkantoor voor alles op het gebied van accessoires. We gaan het beleid vormgeven en dit als een olievlek verspreiden over Europa’, licht Frank toe.

Blije mensen

Alle veranderingen en de ambitieuze plannen hebben natuurlijk ook invloed op het team van zeventig medewerkers. ‘Om deze transitie door te kunnen maken heb je een specifieke groep mensen nodig. Medewerkers die out-of-the-box denken en ondernemerschap tonen in hun eigen functie. Hier zijn we mee aan de slag gegaan: medewerkers hebben zich ontwikkeld en we hebben nieuwe mensen aan de organisatie toegevoegd met andere skills. Voorheen hadden we bijvoorbeeld nog geen category management en e-commerce. Nu zijn het serieuze afdelingen.’

Het personeelsverloop is laag. ‘We zijn ook écht een leuk bedrijf’, zegt Frank uit de grond van z’n hart. Belangrijke reden hiervoor is – naast alle leuke dingen die georganiseerd worden en de goede arbeidsomstandigheden – de cultuur en kernwaarden van het bedrijf. ‘Dit hebben we samengevat in HAPPY, omdat we willen werken met blije mensen. De H staat gelijk voor de allerbelangrijkste waarde: Honest. Oftewel: eerlijkheid. We hebben een cultuur waarin je duidelijk en eerlijk kan zeggen wat je vindt. Hier gebruiken we geen fluwelen handschoenen, we zijn toch een Utrechts bedrijf’, voegt Frank daar lachend aan toe. Hij vervolgt: ‘De A staat voor Attitude: een positieve en enthousiaste werkhouding naar zowel klanten als collega’s. De eerste P staat voor Passion: passie voor je werk en de branche waarin we ons bevinden. De tweede P staat voor Partnership: alleen kom je nergens, samen kom je verder. De laatste letter staat voor You, omdat we geloven dat iedereen als individu het verschil kan maken.’ Binnenkort gaat de website www.werkenbijgimeg.nl live. ‘Hier kan iedereen straks lezen waarom onze medewerkers graag bij ons werken en kun je direct solliciteren op openstaande vacatures.’

Groeien in Europa

Frank besluit: ‘Onze organisatie en het team hebben zich de laatste jaren ontwikkeld naar een hoger niveau. Systemen en werkwijzen zijn geprofessionaliseerd. Onze merken en concepten met bijbehorend assortiment zijn sterk gepositioneerd. Zo werken we aan ons plan om te groeien in Europa.’

 

www.gimeg.nl

OntwikkelingenGroothandelRetail (groothandel)Utrecht