fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Veel van onze zakelijke klanten zijn aangesloten bij de businessclub van FC Utrecht’

De band tussen Muntstad Utrecht en voetbalclub FC Utrecht is al decennia hecht. Het autobedrijf beheert het wagenpark van de spelers en directie van FC Utrecht, terwijl Muntstad de vruchten plukt van het grote businessclubnetwerk van de profvereniging. Zo is Muntstad sinds vorig jaar verbonden aan de club als mobiliteitspartner.

Het is een dag na het demasqué van FC Utrecht in de kwartfinale van het bekertoernooi tegen Spakenburg als de humor in het pand van Muntstad in Utrecht gelukkig niet ver weg is. Een fijne samenwerking of niet, bij accountmanager Erwin van Hekken kan er na de schrobbering tegen de amateurclub uit het vissersdorp best een lachje vanaf. ‘Geen fakkels aan deze kant’, zegt Erwin lachend en niet als een boer met kiespijn. Al had hij natuurlijk veel liever gezien dat de club uit de Domstad bij de laatste vier van het toernooi was gekomen.

Utrechts succes straalt immers ook indirect op Muntstad af. Beide partijen werken al zo’n twee decennia met elkaar samen. Die samenwerking ontstond dankzij Sjef ten Berge, de vorige directeur, en een fervent FC Utrecht-supporter. ‘Sjef was heel actief in de businessclub van FC Utrecht’, legt Erwin uit. ‘Hij heeft daar een groot netwerk opgebouwd, dus die link ligt er al heel lang. We zijn een tijdje sponsor geweest met Skoda’s. Nu zijn dat Audi’s en Volkswagens. Sjef werkt al een paar jaar niet meer voor ons. Dat stuk is overgenomen door Jeroen Suk, onze manager zakelijke markt.’

In de praktijk levert Muntstad, via de afdeling Euromobil, auto’s aan de directie en spelersgroep van FC Utrecht. Het is een sponsorcontract in samenwerking met PON, omdat Muntstad een PON-dealer is. Spelers en directie mogen, afhankelijk van de categorie waar ze in zitten, kiezen uit een Volkswagen of Audi. ‘Dat draait op volle toeren’, merkt Erwin. ‘Omdat er lange levertijden op nieuwe voertuigen zitten, moesten we kijken welke auto’s we daarvoor konden inzetten. Spelers rijden een jaar in een auto en leveren ‘m daarna in voor een nieuwe. Ze zijn hier allemaal één voor één geweest om iets moois uit te zoeken. Negen van de tien keer kiezen ze een Audi. Die is het makkelijkst leverbaar.’

‘De businessclubleden zijn blij met ons advies, wij zijn blij met een klant die mogelijk een auto afneemt’

De samenwerking met FC Utrecht is voor Muntstad interessant, omdat het een Utrechts bedrijf is. Dus is het voor een mobiliteitsprovider de ideale partner om zich breed in Utrecht te profileren. ‘Veel van onze zakelijke klanten zijn aangesloten bij de businessclub van FC Utrecht. Dat maakt het voor ons interessant om met de club op te trekken. In combinatie met FC Utrecht NEXT worden er talloze mobiliteitsoplossingen geboden om de Galgenwaard goed bereikbaar te houden voor spelers, supporters, gasten en de medewerkers. Voor nu en in de toekomst. Hieruit is net een samenwerking gestart om met Movelo leasefietsen in te zetten. Alle medewerkers van FC Utrecht kunnen gebruikmaken van een Private Lease-aanbieding.’

Ontbijtsessie

Bijvoorbeeld met een ontbijtsessie in het Audi-pand van Muntstad, op een steenworp afstand van de Volkswagen-vestiging. Muntstad nodigde veertig leden van de businessclub van FC Utrecht uit op de Third Floor, de verdieping in de Audi-vestiging die recent werd verbouwd en is omgeturnd tot een beleveniswereld. ‘We hebben die businessclubleden uitgenodigd om met ons bedrijf kennis te maken en te vertellen wie wij nu eigenlijk zijn. We proberen met elkaar samen te werken. Daar plukken we allebei de vruchten van. De businessclubleden zijn blij met ons advies, wij zijn blij met een klant die mogelijk een auto afneemt.’

In navolging van een succesvolle eerste editie organiseert Muntstad op 16 juni opnieuw een rally. In samenwerking met FC Utrecht nodigt Muntstad gasten uit die zich kunnen inschrijven voor een regionale toertocht. ‘Pas dan zie je eigenlijk hoe mooi Utrecht en omgeving zijn. Die rally komt voor veel deelnemers langs onbekende plekken in de regio. We rijden dan een x-aantal kilometers, komen langs ontmoetingspunten en bezienswaardigheden in groot Utrecht en zetten een puzzeltocht uit. In de toekomst gaan we dat verder uitbreiden, samen met FC Utrecht.’

Tijdens de rally staat veiligheid voorop, al betekent dat woord voor Muntstad meer dan alleen verkeersveiligheid. Het is een aspect dat al begint tijdens een bezoek aan de showroom. ‘Die zijn bij ons allemaal netjes ingericht’, legt Erwin uit. ‘De transitie naar compleet schone auto’s is een hot item. We hebben te maken met elektrische auto’s.’

Mobiliteitspas

Behalve de focus op de verkoop van auto’s heeft Muntstad ook een mobiliteitsplatform opgericht met een zogenoemde mobiliteitspas. Grote bedrijven met meer dan honderd werknemers zijn wettelijk verplicht om de CO2-uitstoot per werknemer vast te leggen. ‘Daar hebben wij een pas voor en die heet Shuttel. Of je nu gebruik maakt van het openbaar vervoer, de taxi, een deelauto of een deelscooter; alle vormen van mobiliteit kunnen erop worden afgerekend. Administratief heeft een werkgever er geen omkijken naar, want het gaat via een app. De werknemer kan heel makkelijk aangeven of het zakelijk of privé is. Alles staat keurig overzichtelijk op één rekening. Grote bedrijven hebben daardoor minder last van de administratieve druk die door de overheid wordt opgelegd.’

 

www.muntstad.nl

InterviewOntwikkelingenTransport & AutobrancheAutodealerLekstroomUtrecht