‘Verduurzaming begint bij zonnepanelen’
Zelden heb je iemand zo gepassioneerd horen praten over zonnepanelen als de jonge ondernemer Stijn Werkhoven (25). Hij begon ruim een jaar geleden met zijn bedrijf Green Planet Energy, waarmee hij – in eerste instantie met zonnepanelen en op termijn met andere oplossingen – Nederland verder wil helpen verduurzamen.
Ja, hij is écht begaan met de wereld en nee, het gaat hem niet om het geld. Dat wordt meteen duidelijk als je met Stijn in gesprek gaat over zijn bedrijf. Hij begon met Green Planet Energy, júist om het anders te doen dan de vele “beunhazen” die de afgelopen jaren gretig probeerden in te springen op de gigantische vraag naar zonnepanelen. ‘Dat zijn, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, bedrijven die gaan voor de korte klap en het snelle geld. Ze leggen de panelen op je dak en verdwijnen uit beeld. Ik wilde dat heel nadrukkelijk anders doen. Wij zijn veel meer op de lange termijn gericht en het allerbelangrijkste is dat we mensen echt willen helpen. De markt was de laatste jaren behoorlijk oververhit, maar juist daarin proberen wij een vertrouwenspersoon te zijn. Je hebt echt verstand van zaken nodig op dit moment, anders hou je het niet lang uit.’
Samenwerking met Stela Groep
Stijn kon met Green Planet Energy een vliegende start maken dankzij de samenwerking die hij aanging met Bob Miltenburg en Chris Borgstein van Stela Groep, die medeaandeelhouders werden. ‘Ik had al wel de mensen om bij me te komen werken, maar nog niet de middelen. Dat heb ik met de hulp van Bob en Chris kunnen opzetten. Ik wilde het meteen goed doen, met een fijn kantoor en de goede materialen. We hebben een jong team, maar wel allemaal met een aantal jaar ervaring op zak. We weten écht waar we het over hebben. Bovendien leer ik veel van Bob en Chris en weet ik dat ik met hen kan sparren als ik nieuwe ideeën krijg.’
Zonnepanelen zijn het begin
Die ideeën zijn er genoeg, al gelooft Stijn erin dat zonnepanelen nog steeds de basis zouden moeten zijn van de algehele energietransitie. ‘Natuurlijk, we hebben ook bijvoorbeeld warmtepompen, airco’s en laadpalen nodig, maar die moeten wel voorzien worden van stroom. En die stroom kun je met zonnepanelen zelf produceren.’ Voor iedereen die dit met een sceptisch gevoel leest, legt Stijn vervolgens ook meteen de vinger op de zere plek: ‘Ik weet dat heel veel mensen terughoudend zijn omdat er zoveel onduidelijkheid is over de salderingsregeling. Er zijn natuurlijk veel berichten geweest dat dit wordt afgebouwd en dat schrikt mensen, logischerwijs, af om te investeren in zonnepanelen. Maar ik denk dat we ons niet moeten laten gek maken, want die panelen zijn een goede eerste stap. We zijn als Nederland zijnde wereldwijd nummer 1 als het aankomt op zonnepanelen, en we moeten zorgen dat we die positie behouden.’
Dat brengt ons overigens wel direct bij het volgende probleem: de overbelasting van het net. ‘We kunnen niet voorkomen dat dit problemen gaat geven’, erkent Stijn. ‘Als alle daken zonnepanelen krijgen, moeten ongeveer één op de drie straten open worden gelegd om het net te verzwaren en dat kan simpelweg niet. Wij zien veel potentie in thuisbatterijen en gedeelde batterijen om de energie in op te slaan. Nog beter wordt het in combinatie met dynamische energiecontracten, waarmee je energie koopt op het moment dat het goedkoop is zodat je op piekmomenten de batterij vol kunt gooien. Neemt niet weg dat we de ontwikkelingen nauwgezet moeten volgen. Het blijft een hele uitdagende branche.’
móet, het is iets wat ze zelf graag willen’
Persoonlijke benadering
Juist daarom hamert Stijn ook zo op een persoonlijke benadering. Op de zakelijke markt ziet hij nog veel potentie en hij wilt daarin graag een kennispartner voor ondernemers zijn. ‘Er zijn nog veel lege daken, waar ruimte is voor duizenden en duizenden panelen. Bovendien zijn veel ondernemers zich er ook echt bewust van dat ze zelf kunnen bijdragen aan een schonere wereld, waarin we zo min mogelijk fossiele brandstoffen gebruiken. Ondernemers zien verduurzaming al lang niet meer als iets wat móet, het is iets wat ze zelf graag willen.’
Wie Green Planet Energy benadert met een vraagstuk of voor een offerte bijvoorbeeld, kan dus rekenen op persoonlijke aandacht. ‘Wij gaan bij elke klant langs’, zegt Stijn stellig. ‘Ons product is in principe grotendeels online te verkopen, maar wij vinden: elk huis en elk bedrijfspand is anders. We komen dat graag bekijken, stellen mensen gerust en laten zien wie wij zijn. Dat vinden we ook leuk, we willen zelf ook weten wat er speelt. Met name zakelijk gezien bouwen we graag een connectie op voor de langere termijn, waarbij we alle twijfels en problemen van klanten wegnemen. Ik wil dat de service waar de klant voor betaalt, goed uitgevoerd wordt. Als iemand bij ons een systeem koopt, moet het hele plaatje kloppen.’
Practice what you preach
Als pleitbezorger van zonnepanelen, kon het pand waar Green Planet Energy zelf in gevestigd is, aan de Boerhaaveweg in IJsselstein, natuurlijk niet achterblijven. Het gedeelde kantoorgebouw – ook onder andere de bedrijven van Stela Groep zitten er – is onlangs voorzien van maar liefst 262 panelen. De staalconstructie is er speciaal voor aangepast. ‘Dat heeft te maken met dat de belastbaarheid voldoende moet zijn en het dak niet doorzakt als er bijvoorbeeld een pak sneeuw ligt’, legt Stijn uit. ‘Het hele systeem is geplaatst volgens de Scope 12-keuring, die verplicht is boven de vijftig panelen. Om ervoor te zorgen dat bij die inspectie alles wordt goedgekeurd, is het belangrijk de boel van tevoren goed wordt ingeregeld. Is de bekabeling goed, welke aanpassingen zijn nodig voor het dak, is het brandveilig, is de aansluiting in de meterkast toereikend? Dat zijn precies de dingen die wij graag uit handen willen nemen.’
Leonardo DiCaprio
We schreven het aan het begin van dit stuk al: Stijn heeft een onmiskenbare passie voor duurzaamheid. ‘Als je me jaren geleden had gezegd dat ik een bedrijf zou hebben in zonnepanelen, had ik je uitgelachen. Ik was toen nog vakkenvuller. Nu ben ik dakenvuller! Je creëert een passie door ergens mee bezig te zijn, en ik ben hier de hele week, zelfs in het weekend, mee bezig. Dat was ik in mijn vorige werk ook, maar toen was ik me er nog niet zo van bewust. Ik wil nu echt de visie overbrengen dat we iets móeten doen. Dat kan alleen met z’n allen en daarom wil ik zoveel mogelijk mensen inspireren. Als ondernemers de mogelijkheid hebben om in zonnepanelen te investeren, doe het dan. Of laat het financieren, daar zijn tegenwoordig ook hele goede mogelijkheden voor. Daardoor kunnen ook kleine ondernemers stappen zetten. Samen kunnen we Nederland snel groener maken. En dan zullen de landen om ons heen volgen, daar ben ik van overtuigd. Je ziet dat veel Nederlandse bedrijven hun kennis al over de grens brengen. Daar zie ik ook nog wel mogelijkheden met ons bedrijf. Leonardo DiCaprio heeft laatst nog 50 miljoen euro geïnvesteerd in een Nederlandse onderneming die in Spanje via een abonnementsmodel zonnepanelen legt. Kortom: er zijn mogelijkheden genoeg en de doelgroep is groot. Wij gaan de uitdaging graag aan!’