Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

VERNIEUWDE THE WALL BIEDT KANSEN VOOR RETAIL EN VRIJE TIJD

Wie wel eens over de A2 bij Utrecht rijdt, kent het achthonderd meter lange bouwwerk The Wall zeker. Twee jaar geleden kocht vastgoedspecialist Urban Interest het project, dat destijds door de economische crisis nog geen succes wist te boeken. Nu, twee jaar later, spreken we af met retailspecialist Dolf Mook van Urban Interest. Hij leidt ons rond door het vernieuwde imposante gebouw en laat zien waarom The Wall er klaar voor is een vaste plek te veroveren in het leisure-aanbod in Nederland.

We treffen een opgewekte Dolf op het parkeerdek van The Wall in Utrecht, dat het gehele dak van het gebouw beslaat. Voor we aan de koffie gaan om over de afgelopen twee jaren én de toekomstplannen voor The Wall te spreken, wil Dolf ons graag laten zien wat ze hier de afgelopen tijd hebben aangepakt. ‘Toen we The Wall kochten, waren er een paar zaken die naar onze mening nodig verbeterd moesten worden’, begint Dolf. ‘Veiligheid en uitstraling zijn voor ons twee belangrijke pijlers voor dit soortlocaties. Beide punten hebben we hier op het dak meteen aangepakt. Het parkeerdek is het eerste dat je ziet wanneer je met de auto aankomt. Het is een enorm terrein, dat voornamelijk grijs is. Daarom hebben we een hele wand met groene klimop bekleed. Dat komt de uitstraling enorm ten goede. Ook hebben we meer verlichting aangebracht, want vooral op donkere winterse dagen was het hier vrij ongezellig.’

Je weg vinden
We lopen ondertussen verder naar een van de ingangen vanaf het parkeerdek. ‘Het was voorheen voor mensen niet altijd duidelijk waar ze heen moesten’, vertelt Dolf. ‘We hebben daarom de hele wayfinding aangepakt, in samenwerking met een specialist op dat gebied. Hier, bij de ingang, zie je dat gelijk: een duidelijke plattegrond en duidelijke zuilen wijzen je naar elke winkel. Die bewegwijzering vind je nu door het hele pand. Nu die routes binnen The Wall duidelijk zijn, kijken we ook naar de bewegwijzering buiten ons pand. Daarvoor praten we met de gemeente, want de borden langs de wegen liggen buiten onze invloedssfeer. We hopen ook hierin snel resultaten te boeken, zodat het nog makkelijker wordt om The Wall te vinden.’

‘Er waren zaken die nodig
aangepakt moesten worden’

Verdiepingen
Terwijl we via de roltrap naar een van de verdiepingen van The Wall afdalen, vertelt Dolf dat ook dit deel is aangepakt. ‘We willen dat alle winkels en faciliteiten goed bereikbaar zijn. We hebben daarom aan één kant van het pand aanpassingen gemaakt en een roltrap en hellingbaan toegevoegd. Dat doen we nu ook aan de andere kant, bij Amac. Daar bevinden zich nog twee verdiepingen die vrij moeilijk bereikbaar zijn. Door daar een compleet nieuw trappenhuis toe te voegen, zorgen we ervoor dat we die ruimtes ook goed toegankelijk maken. Daardoor kunnen we die ruimtes ook makkelijker verhuren. Juist in dat stuk is namelijk nog de meeste ruimte beschikbaar.’

Ambities
Terwijl we plaatsnemen op het terras van koffiezaak Doppio Espresso, vertelt Dolf verder over de ambities voor The Wall. ‘We hebben een broertje dood aan leegstand. Het belangrijkste doel is daarom om alles vol te krijgen. Onze ambities daarin hebben we door corona iets moeten bijstellen, maar we zijn alsnog zeer tevreden met waar we nu staan. In de afgelopen twee jaar hebben we een goede basis gelegd, door te werken aan de uitstraling en routes. Dat wierp al zijn vruchten af, want waar we twee jaar geleden begonnen met één derde bezetting, hebben we nu juist nog maar één derde van het vloeroppervlak beschikbaar. Dat is, zeker in deze tijd, een goede prestatie. Nu is het zaak om verder te bouwen op de basis die we hebben gelegd. Daarvoor hebben we meerdere plannen, die we nu verder aan het uitwerken zijn.’

‘Op dit moment zijn we bezig
om het langste ledscherm
van Europa te realiseren’

Langste ledscherm van Europa
‘Een van die plannen is om het langste ledscherm van Europa te realiseren. Dat moet aan de kant van de A2 komen. Dagelijks rijden daar zo’n tweehonderdduizend auto’s langs. Als we daarop het unieke van The Wall kunnen profileren, is dat natuurlijk fantastisch. De bedoeling is om een deel van de zendtijd aan onze huurders te geven. Zij kunnen het scherm vrij gebruiken voor promotie van hun producten en diensten. De overige zendtijd verkopen we aan huurders die meer zendtijd willen, of aan landelijke of lokale partijen. Iedereen kan reclametijd inkopen, zolang het niet concurreert met onze huurders. Dit plan is al best concreet. Momenteel spreken we met de gemeente en Rijkswaterstaat om dit te realiseren. Begin 2021 verwachten we meer te kunnen laten zien.’

Op de fiets
Een andere ambitie is het vergroten van de bereikbaarheid van The Wall voor fietsverkeer. Waar de ligging direct aan afrit 7 van de A2 zich uitermate goed leent voor autoverkeer, wordt The Wall ook veel op de fiets bezocht door bewoners uit de directe omgeving. Dolf: ‘Leidsche Rijn vormt onze achtertuin. We merken dat veel mensen uit dat stadsdeel hier op de fiets naar toe komen. Helaas is daar bij de bouw van The Wall weinig rekening meegehouden. We werken daarom aan extra faciliteiten om ook de fietsers straks de juiste faciliteiten te bieden.’

‘De ruimte hier leent zich perfect
voor het gat tussen de kleinere
stadslocaties en grotere evenementenhallen,
zoals RAI en Jaarbeurs’

Online spelers
Om het nog beschikbare vloeroppervlak te verhuren, richt The Wall zich duidelijk op een paar segmenten. ‘We zijn inmiddels sterk vertegenwoordigd in elektronica, door Mediamarkt, Amac en BCC. Daarmee zitten we ook vol binnen dat segment. Dit geldt ook voor de categorie sport, met vestigingen van Decathlon, Daka en Mantel. De ruimte die we nu nog hebben zit onder andere in het perifere segment. Daarbij moet je denken aan woonwinkels, of een grote tuinmeubelzaak. Maxaro is binnen dit segment een huurder die optimaal profiteert van de ligging van The Wall. Zij zijn online een grote speler in het sanitair en hebben hier een fysieke showroom. Binnen 45 minuten rijden bereiken ze een miljoenenpubliek. We zien dan ook juist voor online winkels die een showroom willen openen grote kansen.’

Recreatie
‘Naast winkelen, is The Wall ook bedoeld voor recreatie’, vertelt Dolf verder. ‘We noemen The Wall ook geen winkelcentrum, maar een themacentrum. Twintig procent is gereserveerd voor vrijetijdsbesteding. Daaronder vallen horeca, maar ook de succesvolle Formule 1 Experience en de Play-in. We zouden daar graag nog een ontmoetingsplek aan toe willen voegen. Bijvoorbeeld een plek waar vergaderd kan worden, maar waar je ook een kleine beurs of productpresentatie kan houden. De ruimte hier leent zich perfect voor het gat tussen de kleinere stadslocaties en grotere evenementenhallen, zoals RAI en Jaarbeurs. Een andere recreatie-optie is een themacentrum, zoals je die in het buitenland kent met LEGO World. Ferrari World zou mooi aansluiten op de F1 Experience. Met de beschikbare zevenduizend vierkante meter kun je zoveel, dat er genoeg mogelijkheden zijn.’

Positief gestemd
Ondanks deze moeilijke economische tijd is Dolf positief gestemd over de toekomst van The Wall. ‘In twee jaar tijd hebben we al zoveel weten te bereiken. Nu we de meeste noodzakelijke verbeteringen hebben doorgevoerd, gaan we weer wat meer van ons laten horen. Daarom wilden we dit verhaal ook graag in OnderNamen delen. En met alles wat nog staat te gebeuren ben ik ervan overtuigd dat The Wall volkomt. We hebben hooguit nog wat meer geduld nodig.’

CoverstoryGroothandelRetail (groothandel)Utrecht