fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Wat we hier in Bunnik doen, is uniek’

Een APK-keuring, een huurauto, schade laten repareren of auto’s voor de business to business-markt? Bij ASN Autoschade Service Boll Bunnik kun je vanaf de geboorte tot het graf met je auto terecht. Eigenaar Peter Verkerk is bovendien blij dat zoon Dylan is thuisgekomen. Het is de bedoeling dat hij over een paar jaar de zaak overneemt.

Op een kast in de werkkamer van Peter prijkt een klassieke radio van het merk Charles Lindbergh, die vroeger in
Spitfire-vliegtuigen zaten. Een cadeautje van collega-ondernemer Leo van Raak van J. van Raak Machinefabriek toen ASN Autoschade Service Boll Bunnik 25 jaar bestond. ‘Leo is bijna mijn buurman en net als ik een selfmade ondernemer die veel heeft gedaan voor de minderbedeelden in Bunnik. Als ik een probleempje heb, loop ik bij hem naar binnen en andersom. Zo helpen we elkaar.’

De plaatselijke ondernemers in Bunnik steunen elkaar sowieso door dik en dun. Allemaal mensen met passie en het hart op de juiste plaats. ‘Wat we hier in Bunnik doen, is uniek. Of dat nou met Christiaan Driessen is van Driessen Food, of met Rob en Marco Peek van Brothers of David Bos van de boekhandel; we spelen elkaar de bal toe, als je maar normaal doet. Als ik morgen hier iemand heb die een congres moet organiseren, zeg ik: “Bel Rob of Marco even, want die hebben 26 locaties”. En moet daar een barbecue bij, dan zeg ik: “Haal je vlees bij Driessen”. En als er auto’s nodig zijn, dan komen ze hier.’

Met Marco van Brothers gaat Peter soms op stap. Dan moeten ze elkaar ergens voorstellen. ‘Dan zegt hij: “Dit is Peter, mijn mobiliteitsmanager”. Regelmatig zitten we met de poten op tafel. Belangrijk is om gewoon te blijven doen. De klant komt altijd van rechts. Daarnaast stimuleren we elkaar als Bunnikse ondernemers om fit te blijven. Twee keer per week staan we ’s ochtends om half zeven met elkaar in de sportschool. En als je er een keertje niet bent, krijg je meteen een belletje met de vraag waar je was. Zo ver gaat dat. Er zitten ook jongens uit Zeist bij. Dit is een groep ondernemers waarvan ik durf te zeggen: dat is een unieke club.’

‘Net als iedereen ben ik op zoek naar goede mensen, maar ik blijf enthousiast’

Schuurtje

Op 1 maart 1979 begon Peter voor zichzelf, in een schuurtje tegenover zijn ouderlijk huis. De aanwezigheid van een
autobedrijf wakkerde zijn interesse aan. ‘Als er een bakker in was gekomen, was ik nu misschien wel bakker geweest. Ik was een jaar of twintig toen ik voor mezelf begon.’ De tijden zijn veranderd, merkt Peter. ‘Dat komt door de stress en de druk die erop staat. Ik heb te weinig handjes. Dat wordt een groot probleem voor de toekomst. Net als iedereen ben ik op zoek naar goede mensen, maar ik blijf enthousiast. Gelukkig is mijn zoon Dylan naar huis gekomen.’

Binnen grofweg nu en drie jaar is het de bedoeling dat hij zijn vader opvolgt in het bedrijf. Dylan doet al de verkoop en bestiert Carprof, de garageafdeling van het autoschadebedrijf. Ook draagt hij de verantwoording over Autohopper, de franchiseorganisatie voor huurauto’s op de zakelijke markt. ‘In twee jaar tijd zijn we van drie naar 54 auto’s gegaan’, vertelt Peter trots. ‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. We hebben Dylan eerst naar de IVA Business School gestuurd. Daarna werkte hij voor een paar bedrijven van Muntstad en een grote autohandelaar. Toen kwam hier een ruimte vrij en zei hij: “Pa, ik vind het eigenlijk wel leuk om dit thuis te gaan doen”.’

Niet zonder succes, want zoon Dylan doet de in- en verkoop en verkocht ondertussen 280 auto’s. Het bedrijf nam een extra verkoper aan en zette Verkerk Exclusief op. ‘We kopen grotere, dikke auto’s voor de business to business-markt. Daar kunnen we ook onze eigen werkplaats mee bestuiven. Wat we hebben gecreëerd, is dat je vanaf de geboorte tot het graf met je auto bij ons terecht kunt. Voor APK, onderhoud, huurauto’s en de zakelijke markt; alles zit onder één dak. Dat is interessant voor de particulier én ondernemer.’

Pensioen

Hoewel het pensioen, of in elk geval een rol op de achtergrond lonkt, onderneemt Peter nog altijd vanuit zijn hart. ‘Ik heb altijd iets gedaan wat ik leuk vind en dan ben je niet aan het werk. Mijn voormalige compagnon, André van Wandelen, is gestopt. Wij waren Citroën-dealer in Utrecht. Hij zei altijd: “Ik heb geen bloed in mijn lijf, maar LHM-olie”. Dat is de olie waarmee vroeger de Citroën omhoogkwam. Wij zijn familiejongens. Kenneth Schut, sinds twee jaar onze chef werkplaats, is zelfs écht familie geworden: hij is nu de vriend van mijn dochter. Wij vinden het leuk om de klant het gevoel van een warme deken te geven. Mijn eerste klant uit 1979 is nog steeds klant. Mensen die ons trouw zijn gebleven, ook in slechte tijden, helpen we nu ook. Dat heeft niks met geld te maken.’

Uitdagingen zijn er genoeg. Voldoende gekwalificeerd personeel bijvoorbeeld. ‘Ik hou van vakwerk. In de toekomst werk ik liever met minder mensen die vakwerk leveren, dan dat we moeten marchanderen met de kwaliteit. Dat zie ik niet zitten.’ Peter ziet het wel zitten om over een paar jaar de zaak aan zijn zoon over te dragen. Met Rabobank is hij al aan dat traject begonnen. ‘Ik vind het leuk om jeugd in de tent te hebben, want dat houdt mezelf ook jong. We hebben Guy, een vriend van Dylan, aangenomen die mijn rol moet overnemen. Want als ik zeventig ben, moet ik niet meer op deze stoel zitten.’

 

www.asnautoschade.nl

OntwikkelingenTransport & AutobrancheOpbouw, onderhoud en onderdelenUtrecht