fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Webshop en lichtadviesbureau in één

Riley van Loo, eigenaar van bedrijfsverlichting.nl, mag met zijn 27 jaar dan een jonge ondernemer genoemd worden; onervaren is hij allang niet meer. Met zijn bedrijf in project-ledverlichting is hij alweer zeven jaar onderweg. Wat in 2014 begon als een overzichtelijke webshop, is uitgegroeid tot een adviesbureau dat alles rondom ledverlichting levert aan de zakelijke- en luxewoningenmarkt. Met een team van zes man, een superlocatie in Utrecht én diverse (inter)nationale klanten krijgt één van de snelst groeiende verlichtings
leveranciers van Nederland steeds meer vorm.

Net twintig was hij, toen hij begon met zijn ondernemersavontuur. ‘Als jong jochie wist ik al dat ik later wilde gaan ondernemen. Tijdens de eerste jaren van mijn studie bedrijfskunde werkte ik voortdurend businessplannen uit, omdat ik zo snel mogelijk aan de slag wilde met een eigen bedrijf. Ik was met name aan het kijken in de hoek van e-commerce en applicaties; dat vond ik heel interessant. Het idee van eindeloos kunnen uitbreiden met een webshop sprak me heel erg aan. Toen ik op een verjaardag een fabrikant in de winkelverlichting sprak, was het businessmodel snel bedacht. Ik vroeg hem of ik zijn producten niet online kon gaan verkopen.’ Met een beetje bluf kreeg Riley een go van die bewuste fabrikant en op zijn studentenkamer kregen zijn plannen vorm. ‘Ik ben gewoon begonnen met een domeinnaam en een stuk of wat producten. Gelijk een paar keer op m’n bek gegaan natuurlijk, en ik werkte dag en nacht, maar het begon al snel te lopen. Hoe ik het in die tijd allemaal voor elkaar heb gekregen tussen het studeren door weet ik ook niet meer, maar ik was aan het ondernemen en vond het heerlijk!’

Grotere projecten
Al gauw kreeg Riley steeds vaker grote aanvragen. ‘Bedrijfshallen, kantoren, horecazaken en winkelketens; ze wisten ons allemaal te vinden en vroegen vaak om advies. Zodoende hebben we in de loop der jaren op basis van klantverzoeken fabrikanten gezocht met ieder een eigen specialisme. We hebben inmiddels een heel goede band opgebouwd met de leveranciers en samen al talloze grote project ingevuld.’ Het resulteerde er in dat Riley zes jaar na de start van zijn bedrijf, samen met zijn flink gegroeide team, z’n eigen, volledig energieneutrale bedrijfspand aan de Ien Dalessingel in Utrecht – naast City Skydive – kon betrekken. ‘Het past bij de ambitie die we hebben: één van de grotere spelers worden op het gebied van verlichting voor de zakelijke markt. Dit betekent overigens niet dat we log en groot willen worden, want juist de persoonlijke relaties die we hebben met klanten, fabrikanten en andere leveranciers, heeft ervoor gezorgd dat we zoveel mooie projecten mogen maken.’

‘De klant kan op basis van vorm, maatvoering en kleur een product samenstellen dat vervolgens plug en play wordt aangeleverd’

Een adviesproduct
Het verzorgen van die projecten is vandaag de dag dan ook de corebusiness van bedrijfsverlichting.nl. ‘We werken voor Budweiser, maar ook voor de bakker op de hoek. Groot of klein, dat maakt voor ons niet uit. Klanten doen zaken met ons vanwege de goede prijs/kwaliteitverhouding, de lange fabrieksgarantie, onze duurzame insteek én het persoonlijke advies. En vooral dat laatste wordt steeds belangrijker.’ Hoewel ledverlichting (vanaf dag één de standaard bij bedrijfsverlichting.nl) steeds gangbaarder is geworden, blijft er voor Riley en zijn team genoeg over om over te adviseren. ‘Verlichting is, nu meer dan ooit, echt een adviesproduct; er is namelijk zoveel mogelijk! Vroeger was het functioneel, tegenwoordig kan het de ruimte maken. Het zorgt ervoor dat je producten in de winkel beter verkopen, maar ook voor de juiste sfeer in bijvoorbeeld een restaurant. En wat nu actueel is, is natuurlijk het stukje energiebesparing; bedrijven kunnen supermakkelijk verduurzamen als ze op ledverlichting overstappen.’ Inderdaad, het spectrum is breed. ‘Daarom gaan we ook bij onze klanten langs voor een locatiebezoek, maken we lichtplannen, berekeningen, technische tekeningen en bieden we een installatieservice in samenwerking met partners. We hebben inmiddels zoveel ervaring en productkennis, we kunnen het totaalconcept nu echt volledig inzetten.’ Natuurlijk is de website nog steeds een belangrijk onderdeel van het bedrijf. ‘Onze website is zeer geavanceerd en fungeert als een digitale catalogus met makkelijke zoekfunctie, waarin klanten snel bestellingen kunnen plaatsen. De site werkt nu echt ondersteunend aan de andere activiteiten die we doen.’

Configurator 
Sinds kort heeft de website er een nieuwe functionaliteit bij, die volgens Riley zeer behulpzaam gaat zijn voor klanten.  ‘We zijn constant aan het kijken waar we kunnen innoveren en één van de innovaties waar we de afgelopen maanden mee bezig zijn geweest is de “spanningsrailconfigurator”. De spanningsrail is ons bestverkochte product en wordt in bijna alle bedrijfstoepassingen gebruikt. We kregen van klanten vaak vragen als: welke koppelstukken heb ik nodig en welke spots moet ik erbij bestellen? Op basis daarvan hebben we een configurator gebouwd. De klant kan op basis van vorm, maatvoering en kleur een product samenstellen dat vervolgens plug en play wordt aangeleverd. We denken dat we met de configurator zo’n 75 procent van de gevallen kunnen dekken, maar mocht er een specifieke vraag zijn, dan kunnen ze natuurlijk gewoon contact met ons opnemen. Het is een goede manier om het mkb nog sneller op weg te helpen met het vinden van de juiste verlichting voor hun project. De 1.0 versie van de configurator staat klaar, vanaf daar gaan we verder uitbreiden. Daar komt dat stukje automatisering en digitalisering, waar het ooit mee begon, weer om de hoek kijken. Het maakt de cirkel rond. De fundering is gelegd, nu wordt het tijd om met elkaar verder te groeien.’

InterviewInterieurbouwUtrecht