fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

'WEINIG KAKELEN, VEEL EIEREN LEGGEN'

Een verhaal over DNA! Kolfje naar de hand van Richard Todd (39), eigenaar van Reclamestal. Alles wat zijn marketingbedrijf doet en voortbrengt is terug te voeren op de grondtrekken die hij als startende ondernemer, 21 jaar geleden alweer, bedacht en gedurende zijn loopbaan doorontwikkelde. Op bezoek bij de man die terecht propageert dat ‘goede reclame echt niet uit een grachtenpand hoeft te komen’.

Een grachtenpand is het zeker niet, het onderkomen waar Richard met zijn team succesvolle activaties en doeltreffende content voor klanten ontwikkelt. Twee jaar geleden namen ze hun intrek in een echte stal aan de Hogeweg, met natuurgebied Bloeidaal als fraai achterland. De scharrelende kippen en grazende schapen om het pand heen maken het plaatje compleet. ‘In 1999 ben ik begonnen in een oude varkensstal’, verklaart Richard. ‘Dat is hier hemelsbreed 500 meter vandaan. ’s Winters was het er heel koud, ’s zomers heel warm en we zaten dicht op elkaar, maar het had wel wat. Toen ik grond kon kopen om wat nieuws te bouwen, ben ik weer voor een stal gegaan. Die roots houden we erin.’

De stal die hij liet verrijzen is natuurlijk wel eigentijds en van alle gemakken voorzien, zoals een complete bar die tot ‘bananenbar’ is gedoopt – ze weten bij Reclamestal wel wat een beetje schuren is. Vanuit daar kijk je zo naar de werkplaats van de Signploeg, het zusje van Reclamestal dat (auto)belettering, gevelreclame en printerieur vervaardigt. De samenwerking is nauw en versterkend, maar het zijn twee opzichzelfstaande bedrijven. Richard: ‘Het bevalt ons heel goed in deze omgeving. Onze mensen krijgen hier veel vrijheid. Kijk maar wanneer je iets te drinken of te eten pakt. Lunchen doen we een half uur samen, daarna heeft iedereen een half uur om te ontspannen. Gamen, darten, een stuk lopen in de natuur hierachter: het kan allemaal. Regelmatig sta ik achter de pannen om voor het team te koken en voor corona hadden we hier een stoelmasseuse. Ik wil er voor de mensen zijn en in ze investeren.’

‘Samen met toffe mensen toffe dingen maken: dat is de reden dat ik elke ochtend mijn
bed uitstap en ervoor wil gaan’

Toffe mensen, toffe dingen

Dat heeft alles met het DNA van Reclamestal te maken, hét gespreksonderwerp deze ochtend. ‘Na de vorige crisis en de burnout waaruit ik destijds kwam, besloot ik in 2014 alleen nog maar te doen wat ik leuk vind’, vertelt Richard. ‘Ik ben een ontzettend mensenmens. Samen met toffe mensen toffe dingen maken: dat is de reden dat ik elke ochtend mijn bed uitstap en ervoor wil gaan. De groei die we sindsdien hebben doorgemaakt is compleet gestoeld op dat DNA.’

Gevraagd naar de vibe die dagelijks in de Reclamestal hangt, toont hij een tatoeage van een surfbord op zijn arm. ‘Laid-back, geen poeha. Doe maar normaal. Goede reclame hoeft echt niet uit een grachtenpand te komen. Dat is onze slogan en die vertelt veel. We doen alles met fun, maar werken ook hard. Weinig kakelen, veel eieren leggen. We willen elke dag leveren aan onze klanten.’

Om concreet te worden: dat gaat om activatiecampagnes, branding en online marketing. Voor grote bedrijven als SEAT Nederland en Pon Dealer Groep, maar ook voor het mkb. ‘We nemen bijvoorbeeld de complete contentmarketing uit handen. Wij hebben alles in onze stal: strategen, developers, designers, contentmakers, cms-specialisten, noem maar op. Onze klanten krijgen één aanspreekpunt. Maandelijks komt diegene over de vloer om de voortgang te bespreken. In een vast ritme werken we samen aan verbetering van zichtbaarheid, vindbaarheid en conversies. Zowel on- als offline.’

De handtekening van het werk van Reclamestal? ‘Marketinguitingen met een knipoog. We zijn sterk in de combinatie activatiecampagnes en online marketing. Neem onze recente opdracht voor Debuut en Douwe Egberts. Zij hebben een campagne ingezet om meer koffie te verkopen in de vestigingen van Debuut. Wij bedachten hiervoor de Koffieleuterij: een loterij waarbij je prijzen kon winnen, zoals een jaar lang koffie en een training tot barista. Lekker koffieleuten, dus. Hier combineerden we competitiegedrag en beloning, activatie en uitvoering. Buiten de lijntjes kleuren, daar zijn we goed in.’

Zichtbaar blijven

Niet in de laatste plaats dankzij Richard zelf. Zijn eigen DNA als ondernemer? ‘Ik ben een creatief persoon. Vaak ben je dan niet goed in projectmanagement, klopt, maar ik wil dingen wel weten en dus inzichtelijk hebben. Als je de gedragsstijlen met kleuren invult, dan ben ik rood en geel, zoals veel ondernemers. Mijn rechterhand Peter Mol is juist blauw en groen. Ik heb hem daardoor echt naast mij nodig, hij weet wat mijn valkuilen zijn.’

Hij noemt ook nog de groeistructuur Rockefeller Habits, sinds 2014 gemeengoed binnen Reclamestal. ‘Als ik dat kaal maak, dan gaat het om drie dingen: informatie verzamelen, prioriteiten stellen en omzetten in ritmes. Dat geeft focus.’ Binnenkort viert Richard zijn 21-jarige ondernemerschap. ‘Ik was eigenlijk te jong destijds, maar ik pluk er nu de vruchten van.’ Sommige dingen veranderen nooit. ‘Vanochtend was ik hier al om zeven uur. Want als ik een idee heb, dan ga ik er het liefst meteen mee aan de slag.’ Zit nu eenmaal in zijn DNA. De toekomst? ‘Het is goed dat het nu weer wat stabieler wordt na een onrustige tijd. Ik weet wel zeker: marketing is juist nu belangrijk. Als je zichtbaar wil blijven, je DNA wil laten zien, dan deel ik graag onze kennis met je.

InterviewCommunicatie & MediaSigningEemvallei