fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Wij profileren ons graag als een innovator binnen
de accountancy’

De charme van lokaal ondernemen, maar dan met de kracht van een landelijke organisatie op de achtergrond. Het is een mix waar 216 Accountants uit Harmelen goed op gedijt. Het team van de Harmelense vestiging van 216 – dat het accountancy-vak op een nieuwe wijze benadert – stelt zich graag aan je voor.

Wie de website van 216 bekijkt, ziet een strakke, frisse uitstraling. In de bovenste header staat een grappige foto van een man die de uitgestoken hand van Superman nadoet, met daarop de zin: “Dat verwacht je niet van een accountant”. Het zegt eigenlijk alles over wat 216 in elk geval niet is: een traditionele accountant.  ‘216 is juist ontstaan omdat we accountancy op een nieuwe manier wilden benaderen’, vertelt Richard Smid, CEO van de landelijke 216-organisatie, die ook even naar Harmelen is gekomen. ‘Traditioneel wordt er vanuit accountancy voornamelijk geredeneerd vanuit producten: jaarrekeningen, fiscale aangiftes en salarisadministraties. De toegevoegde waarde voor de klant blijft dan vrij beperkt. Wil je ondernemers echt helpen groeien, dan moet je niet alleen terugkijken naar de cijfers van gisteren, maar ook anticiperen op morgen. Daarom hebben we onze werkprocessen dusdanig aangepast, dat de administratie het hele jaar van een kwalitatief hoog niveau is. We combineren kennis, innovatie en technologie en automatiseren waar dat kan. Zo houden we constant overzicht, maar zien we ook direct waar kansen liggen. We profileren ons graag als een innovator binnen de accountancy, een accountant die voor de ondernemer niet als een verplicht nummertje voelt, maar als sparringpartner die hem helpt met het maken van strategische keuzes en proactief advies geeft over zaken die hem bezighouden.’

Het team

216 heeft zeven kantoren in het land, elk met een eigen lokaal karakter. Richard: ‘In het oosten van het land is de mentaliteit anders dan hier in Harmelen bijvoorbeeld. En daar waar de vestiging in Breda veel webshopeigenaren als klanten heeft, is Harmelen vooral gericht op de mkb-bedrijven op onder andere de verschillende industrieterreinen in de omgeving.’

Sander, Patricia en Alex zijn de dragende krachten van de vestiging in Harmelen, maar de andere teamleden zijn net zo belangrijk. Samen vormen ze het “team Harmelen”. Een geoliede machine, al zeggen ze het zelf. ‘Om ondernemers te kunnen ondersteunen, heb je cijfers nodig die up-to-date zijn’, aldus Sander. ‘Daarvoor heb je een goed proces nodig én goede mensen. Het moet kloppen. Wij vullen elkaar perfect aan. Het team ontzorgt bij de uitvoering van de dossiers. Alex coördineert alles rondom de administratie en geeft hierin leiding, Patricia is onze gestructureerde fiscalist en ik ben financieel planner. Deze werelden komen continu bij elkaar.’

‘We hebben grip op de cijfers van gisteren, en anticiperen op de kansen van morgen’

Subsidies

Alex legt uit wat zijn tak van sport is: ‘Ik bekijk alle administraties en zie dan in één oogopslag of er nog iets mist. Vervolgens zoek ik uit wat er nog nodig is en of dat vanuit ons team of de klant moet komen. Ik probeer ook kansen te signaleren. Bijvoorbeeld bij een factuur voor zonnepanelen, waarbij ik nog geen subsidieaanvraag voorbij heb zien komen, wijs ik de ondernemer hierop, zodat de subsidie niet aan zijn neus voorbij gaat. Daarnaast ben ik ook veel met de technologie bezig, ik probeer de “robotregels” te lezen, zodat de techniek ons te allen tijde blijft aanvullen in ons werk. Het efficiënt, digitaal verwerken van de administraties is dan ook het speerpunt van mijn leiding en begeleiding van het team dat speciaal hiervoor actief is. Een continu correct bijgewerkte administratie is de basis voor het advieswerk.’

Patricia verzorgt voor klanten het fiscale gedeelte van a tot z. ‘Dat betekent natuurlijk de aangifte, maar ik let ook op eventuele toeslagen of dien aanvragen in bij de Belastingdienst. Ik ben zelf echt een structuurfreak en juist omdat we een lokale vestiging zijn met een klein team, kan ik overzicht houden. Ik hou meer in de gaten dan ik eigenlijk zou moeten, maar dat vind ik juist erg prettig. En omdat de lijnen zo kort zijn met het team, kunnen we ook heel snel actie ondernemen.’

Tot slot heeft Sander de dagelijkse leiding over het team, behoudt hij het overzicht en beheert hij de financiële planning. ‘Het komt er op neer dat ik het gehele plaatje bekijk en advieskansen naar de ondernemer toe oppak. Dat betekent dat ik het met relaties ook vaak over privézaken heb, zeker als het gaat om familiebedrijven. Een bedrijf is vaak onderdeel van een gezin, dus het is belangrijk om te weten wat een ondernemer op dat vlak bezighoudt. Hoe betaal ik de studie van mijn kinderen, kan ik nog rondkomen met mijn pensioen, hoe kan ik vermogen overdragen of mijn bedrijfsovername regelen? Bij dat soort vraagstukken kan ik helpen maar, wederom, niet zonder mijn collega’s. Het kan bij Alex beginnen met een subsidieaanvraag, en bij mij eindigen met een gesprek over de studie van de kinderen.’

Van het dorp

Bijna alle collega’s van 216 Harmelen komen “van het dorp”. ‘Eén collega komt uit Utrecht, een ander uit Woerden en Patricia woont in Vleuten, verder zijn het allemaal Harmelenaren’, vertelt Sander lachend. ‘Dat zorgt voor een goede sfeer, een bepaalde herkenbaarheid.’ Alex: ‘En je hebt nog meer in de gaten wat er speelt. Laatst fietste ik door het dorp en zag ik dat er bij een klant zonnepanelen werden gelegd. Ik wist dat daar nog geen subsidie voor was aangevraagd, dus daar ben ik na het weekend meteen op ingesprongen. Het zorgt ook voor een bepaalde klik met onze klanten.’ Patricia: ‘We zijn hetzelfde. Onze klanten zijn over het algemeen informeel, persoonlijk en zonder bla bla. Maar ze zijn ook veeleisend en kritisch. Net als wij gaan ze altijd voor een tien. Dat is een dynamiek die goed op elkaar aansluit. En we vinden ons werk gewoon erg leuk.’

Bij 216 staat het gesprek met de ondernemer dus voorop, meer dan de producten zelf. ‘Alles waar een ondernemer mee te maken krijgt, van privé-situaties zoals een scheiding tot een financieringsaanvraag, komt samen in de rol die wij hebben. Daarin willen wij een natuurlijke gesprekspartner zijn, met een lokaal karakter en een open sfeer. Om dat gesprek de goede lading te geven, moeten we kort op de bal zitten en goed inzicht hebben in de financiële situatie van een ondernemer. Als je weet dat de administratie altijd up-to-date is en klopt, dan kun je een ondernemer echt verder helpen. Wij zijn echt geen snelle jongens en uiteindelijk blijven we toch een beetje die cijfergekke “nerds”, maar we willen de klant een wow-gevoel geven. We willen onze slogan, “Dat verwacht je niet van een accountant”, elke dag uitdragen.’

www.216.nl/accountantskantoor-harmelen

CoverstoryDienstverleningAccountancyWoerden