fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

STICHTING LOVID-20

DNA (het; o)1afkorting van: deoxyribonucleic acid desoxyribonucleïnezuur: stof die de drager is van alle erfelijke eigenschappen van mensen en dieren

Het DNA van een onderneming heeft natuurlijk een iets andere betekenis dan de letterlijke zin van het woord, maar het zegt veel over de unieke eigenschappen van een bedrijf. En waar de één precies kan vertellen wat het DNA van zijn of haar onderneming is, krijgt de ander het maar moeilijk in één zin uitgelegd. Wat vaststaat is dat het DNA van een bedrijf vaak gevormd wordt door de mensen die er werken of gewerkt hebben. We vroegen diverse ondernemers uit regio Utrecht naar het DNA van hun familiebedrijf.

706 Seating Group is het moederbedrijf van vijf verschillende firma’s, die elk hun eigen specialisme hebben als het gaat om kantoormeubilair. Onder 706 Seating Group vallen Chairsupply, Spindl, BenCamp, Sit-On en Workware. Aan het roer staan Bob en Esther Herber, en ook zoon Collin Herber is bij het bedrijf betrokken. OnderNamen ging met moeder en zoon in gesprek over hun DNA, als bedrijf en als familie.

Wat is typerend voor jullie bedrijfs- en familie DNA?
‘Wij zien altijd kansen om te ondernemen’, trapt Esther af. ‘Dat klopt zeker. Mijn zusje sprak ooit de magische woorden: “Als zij het kunnen, kunnen wij het ook, en als anderen het niet kunnen, kunnen wij het tóch”. Dat is altijd blijven hangen, en is typerend voor hoe ondernemend we zijn’, vult Collin aan. ‘Waar andere links gaan, ga ik soms rechts. Dat zorgt voor mooie successen of bijzondere verliezen, maar daar leren we alleen maar van.’

Hoe belangrijk is het om dat DNA te hebben?
‘Heel belangrijk! Ik volg nooit de kudde, probeer altijd nieuwe dingen. Ook al gaan we dan tegen de stroming in. Daarvoor word je ook ondernemer’, vertelt Collin. Esther: ‘Dat is zeker belangrijk. Kansen zien is één aspect, maar iets opzetten en volhouden, dat is wat nodig is om succesvol te zijn en te blijven.’

Waarin lijken jullie op elkaar?
‘Ons ondernemersbloed zien we terug bij al onze kinderen’, vertelt Esther trots. ‘We hebben ze nooit willen pushen in ons bedrijf, maar de vrijheid gegeven om hun eigen keuzes te maken. We zijn ontzettend blij met hun inzet in het bedrijf, en luisteren naar hun input.’ Dat beaamt Collin: ‘Ik ben mijn ouders enorm dankbaar voor de kans en de vrijheid om alles te proberen. Ik merk dat ik het doorzettingsvermogen van mijn ouders heb meegekregen, en vind het leuk om de overeenkomsten te zien. Het sociale aspect, dat heb ik van mijn moeder, en het echte handelen van mijn vader.’

Collin, wat doe jij anders dan je ouders? En Esther, wat doe jij juist anders dan Collin?
‘Ik ben vaak een creatieve dromer die het uiteindelijk wel probeert te realiseren. Mijn ouders zijn beiden erg daadkrachtig en direct op zoek naar resultaat; daarin verschillen we wel. Qua technologie pak ik juist weer sneller dingen op’, aldus Collin. Esther: ‘Juist de onbevangenheid en objectiviteit die de kinderen inbrengen is hun kracht. Na vijfentwintig jaar ondernemen kijken Bob en ik af en toe met een andere bril naar zaken.’

Wat is de belangrijkste les die je van je ouders hebt geleerd?
‘Om altijd iets te doen wat je erg leuk vindt! Dan komt geld verdienen vanzelf. Vroeger was ik meer gefocust op geld verdienen, maar nu realiseer ik me dat als je doet wat je écht leuk vindt, alles daarna vanzelf gaat.’ Esther reageert: ‘Het is fantastisch om mee te maken hoe de kinderen met frisse ideeën komen en zaken in een ander licht zetten. Daar zijn we reuzetrots op!’

In 1968 begon ZPH Verpakkingen als Zeister Papier Handel. Destijds was er nauwelijks keuze aan verpakkingsmaterialen en was papier hét verpakkingsmateriaal. Anno 2020 is de wereld van verpakkingsmaterialen- en mogelijkheden enorm gegroeid en is verpakking geëvolueerd tot een marketinginstrument. De broers Ronald en Wiljo Vos staan nu aan het roer van ZPH Verpakkingen, dat ruim vijftig jaar geleden door onder andere hun vader werd opgericht.

‘Ondernemen zit in ons bloed’

‘Toen ik deze vragen las, dacht ik; hier heb ik nog nooit zo over nagedacht’, begint Wiljo. ‘Is de vanzelfsprekendheid waarmee je zakendoet dan een onderdeel van je opvoeding geworden, als je op de schouders van je ouders staat? Ik denk van wel. Je draait in een zakelijke omgeving mee, dus dat DNA krijg je ook mee!’

Wat is typerend voor jullie bedrijfs-, of familie DNA?
Ronald: ‘Ondernemen zit in ons bloed. Zo woont het grootste gedeelte van onze familie in Canada, en zijn de meesten ook al generaties lang succesvolle ondernemers.’ Wiljo: ‘Daarnaast is kenmerkend dat we trouw ons werk verrichten en dat we, als het nodig is, vanzelfsprekend wat extra tijd in ons werk steken. We hechten veel waarde aan het afmaken van ons werk, klanten tevreden stellen en op een eerlijke manier zakendoen. We streven naar langdurige relaties met onze klanten en leveranciers.’

Hoe belangrijk is het om dat DNA te hebben?
‘Het is van essentieel belang, voor het in stand houden van goede relaties met klanten. Daarmee waarborg je de continuïteit van je bedrijf’, aldus Wiljo. ‘Méér dan belangrijk’, vult Ronald aan. ‘Handelsmentaliteit en gedrevenheid zijn noodzakelijk in onze business. Je moet het verschil kunnen maken, maar ook kunnen incasseren. Vallen en weer opstaan.’ Waarin lijken jullie op je vader en moeder? Ronald: ‘Van mijn vader hebben we allebei de handelsgeest. We zijn doorzetters, vechters. Onze veerkracht hebben we van onze moeder geërfd.’ Wiljo: ‘Dat klopt zeker. We zijn een mix van beiden, maar de dienstbaarheid en ons vrolijke humeur hebben we van onze moeder en onze drive van onze vader. Net als hij gaan we ergens altijd volledig voor.’

Wat doen jullie anders dan jullie vader?
‘Er zijn veel verschillen, maar dat komt ook door alle ontwikkelingen van de afgelopen jaren’, vertelt Wiljo. ‘In de tijd van onze vader was een bedrijf veel hiërarchischer, nu is er een meer gelijk niveau en gaat het erom dat we samen met elkaar de klus klaren.’ Ronald: ‘Onze keuzemogelijkheden zijn nu niet meer te vergelijken met het verleden. Wij kunnen meer gebruik maken van outsourcing en automatisering. Daarnaast veranderen de behoeftes en wensen van onze klanten heel snel; als organisatie moet je flexibel zijn en daarin meebewegen. Verder is het belangrijk om een goede balans tussen werk en privé te vinden en die twee werelden gescheiden te houden. Niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor de familieband.’

Wat is de belangrijkste les die jullie van je vader geleerd hebben?
Ronald: ‘Onze vader zegt altijd “Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd”. Blijf nuchter en wees respectvol en begripvol naar je klanten die ook ondernemer zijn, net als jij. Je hebt elkaar hard nodig in het mkb.’ Wiljo vult aan: ‘Je moet blijven zaaien om te kunnen oogsten. Dat geldt zowel financieel als geestelijk.’

InterviewInterieurbouwGroothandelRetail (groothandel)Utrecht