Zoeken

Onder één handelsnaam vertrouwd vooruit

‘Hogere bezetting, meer tijd en aandacht’

Per 1 juli 2024 gaan AutoWinkel, Fase Autobedrijven en Autocentrum Van Vliet verder onder eenzelfde naam: Autocentrum Van Vliet. Met deze krachtenbundeling vallen de merken Kia, Opel, Peugeot, Citroën, Fiat, Jeep en Abarth in Woerden, Gouda, Waddinxveen, Alphen aan den Rijn en Bodegraven onder één naam. Naast de dealerbedrijven horen Schadenet Van Vliet in Harmelen en Van Vliet Autolease ook tot de Van Vliet Autogroep. 

De verschillende handelsnamen vinden hun oorsprong in de gelegenheid die Arjan van Vliet van zijn vader kreeg om zichzelf te ontwikkelen. Arjan: ‘AutoWinkel is gestart om naast het merk Opel, ook Fiat en Alfa Romeo te leveren, zonder imagoschade aan het toenmalige Autocentrum Van Vliet aan te richten. Met de overname van Fase Autobedrijven hebben we de goede naam intact gelaten. Nu we als geheel sterk in de markt staan, is het moment daar om dat onder eenzelfde naam uit te dragen’.

Dichtbij de klant

Het solide familiebedrijf bouwt voort op het fundament dat door de voorouders is gelegd. De vijfde generatie zwaait de scepter en vaart een krachtige koers. Onder de bezielende leiding van Arjan groeide de groep uit van veertig naar tweehonderdvijftig medewerkers. Met een regionale spreiding is Autocentrum Van Vliet een grote speler en vertrouwd gezicht in het Groene Hart. Een mooie prestatie, gezien de schaalvergroting die de afgelopen 25 jaar branchebreed is ingezet. ‘Fabrikanten hebben de strategie om minder vestigingen te hebben’, vertelt Arjan. ‘Merkdealers worden groter in omvang en kleiner in aantal. Door alert te zijn hebben wij kansen gekregen én gepakt om bij de grotere bedrijven te horen en tegelijkertijd met onze diensten dichtbij de klant te blijven.’ De ontwikkelingen zijn typerend voor hoe Van Vliet zich in de markt beweegt: vertrouwd vooruit.

‘We willen onze diensten dichtbij de klant brengen, ook in tijden van schaalvergroting’

Bundeling van krachten

In de interne organisatie is lang naar dit moment toegewerkt. Door processen op elkaar af te stemmen en werkwijzen te harmoniseren, werd een sterke basis gebouwd. Arjan sorteerde daar een aanzienlijke periode op voor: ‘De krachtenbundeling en alles wat daarbij komt kijken, ging al zo’n zes á zeven jaar door mijn hoofd. Natuurlijk moet je ervan overtuigd zijn dat het eindresultaat beter is dan het huidige resultaat, voordat je alles overhoop haalt. Uiteindelijk trechteren alle gedachten en gesprekken naar een gedegen eindbeslissing.’ Een beslissing waardoor weliswaar afscheid wordt genomen van een stukje historie maar tegelijkertijd het fijne gevoel als geheel bij elkaar te horen de boventoon voert.

Er is een in- en extern communicatieplan opgesteld waarin alle middelen worden benut om het nieuws over de samenvoeging te verkondigen. ‘Eenheid is het toverwoord’, stelt Arjan. ‘We willen onze klanten, medewerkers en bezoekers een zo goed mogelijke ervaring geven. Zowel online als offline. Onze fysieke vestigingen krijgen exact dezelfde look en feel, tot aan de vloerbedekking en de koffiemachine aan toe.’ Om dat op een consequente manier te doen, heeft Van Vliet onder andere een bouwbegeleider en kwaliteitsbewaker in dienst. ‘Zij zorgen ervoor dat je in elke vestiging tot in detail hetzelfde gevoel ervaart.’

Voor de consument ziet Arjan vooral voordelen: men kan rekenen op een nog betere serviceverlening. ‘De mensen in onze teams blijven hetzelfde. Dezelfde monteur blijft aan de auto sleutelen. Maar door een ruimere bezetting op de verschillende vestigingen te combineren, komt er meer tijd en aandacht voor de klant. We zijn zichtbaarder en herkenbaarder in de regio door het gebruik van één duidelijk beeldmerk. Voor onszelf verloopt het verkeer efficiënter doordat we met dezelfde website, marketing en systemen werken.’

Eigen KIA-vestiging

Op de vestiging aan de Jozef Israëlslaan is ook een verandering aanstaande. ‘Deze locatie heeft de bestemming wonen gekregen’, vertelt Arjan. ‘Dat is in eerste instantie natuurlijk even slikken. Door de ondernemersgeest te benutten waren we al snel in staat een probleem om te zetten naar een kans.’ De locatie verhuist naar de Kuipersweg, het voormalige Peugeot- en Citroënpand, waar een vestiging specifiek voor het merk Kia komt. ‘Wanneer je nagaat dat tien procent van alle verkochte personenauto’s van Kia zijn, dan heeft dit merk recht op een eigen locatie.’

Vooroplopen

De ondernemersgeest zit in álle Van Vliet-generaties, blijkt als we “De Struisvogel” passeren. Het vervoersmiddel werd gefabriceerd door Arjans voorouders toen de fiets in het straatbeeld verscheen. Begonnen als smid in de Havenstraat (in het voormalig pand van De Smidse) maakten zij gemalen voor het droogmalen van polders en ijzeren muurankers die nog te zien zijn in het centrum van Woerden. De weg van smederij, naar fietsenmaker, naar het repareren van auto’s vanaf Het Plantsoen, tot aan het verkopen van auto’s, is succesvol gebleken.

Over de toekomst is Arjan dan ook enthousiast. ‘De zesde generatie is in aantocht, mijn zoon studeert momenteel nog in Groningen, maar heeft aangegeven graag in het bedrijf te willen werken. Daarnaast heb ik de wens een bredere mobiliteitsaanbieder te worden.’

 

www.autocentrumvanvliet.nl