Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Zoon Dylan in voetsporen van vader Peter bij het veelzijdige bedrijf

Meer dan veertig jaar lang runde Peter Verkerk, gesteund door een sterk team, ASN Autoschade Boll Bunnik alleen. Sinds begin dit jaar heeft hij gezelschap gekregen van zijn zoon Dylan. ‘Dylan heeft absoluut voor meer reuring gezorgd.’

Helemaal alleen was Peter nooit echt. Hij werkte jarenlang samen met compagnon André van Wandelen, die verantwoordelijk was voor de verkoop van Citroën. ‘Wij werden altijd de Boll-brothers genoemd.’ Het dealerschap verkochten zij onlangs, waarna André met pensioen ging. Het feestje voor André, dat door corona werd uitgesteld, komt nog. ‘Dat heeft hij gezegd!’ Verder heeft Peter geen zin om nog over het afgelopen coronajaar te praten. ‘Ik ben van huis uit erg optimistisch en wil kijken naar kansen, niet naar wat geweest is.’ Niet dat Peter überhaupt ooit pessimistisch is geweest, hij is in al die veertig jaar als ondernemer bijna niet te betrappen geweest op een chagrijnige dag. ‘Nee, de mensen die me kennen weten dat ik altijd met veel plezier naar mijn werk ga. Mijn eigen gezin heeft dat natuurlijk ook gemerkt, ik was altijd aan het ondernemen. Mijn vrouw Bernadet en onze kinderen Dylan en Bo hebben me daar altijd in gesteund.’

Postbedrijf
Niet zo heel gek dus dat Dylan nu in de voetsporen van zijn vader treedt. ‘Zijn middelbare school ging moeizaam, maar toen hij op de IVA kwam, vond hij gelijkgestemden en vond hij school echt leuk.’ Dylan vult aan: ‘Als klein jochie was ik al wel bezig met het wassen van auto’s van klanten van mijn vader. Zodoende bracht ik veel tijd door bij het bedrijf. De afgelopen jaren ontstonden er in mijn hoofd verschillende ideeën.’ Peter: ‘Dan zei hij ineens: pa, jullie liggen te slapen joh, de showroom staat de hele week leeg, daar moet je iets mee doen. Een kapper of een postbedrijf, zo stelde hij voor. Had ‘ie stiekem al met PostNL gesproken dat zij in Bunnik behoefte hadden aan een afhaal- en verzendpunt. Toen heb ik gezegd: het mag, maar ik doe er niks aan, het is helemaal jouw ding, zelf regelen. Hij nam twee mensen in dienst en zo is het balletje gaan rollen.’

‘Dit moet een mobiliteitscentrum worden waar mensen zich thuis voelen’

Meer traffic
Terwijl hij het postbedrijf managede, werkte Dylan ondertussen bij verschillende andere autobedrijven om ervaring op te doen. Vorig jaar voelde het alsof de tijd rijp was om bij zijn vaders bedrijf te beginnen. Dylan: ‘Mijn idee is om een mobiliteitscentrum neer te zetten, waar je voor alles dat wielen heeft terecht kan. We hebben het schadebedrijf, we doen banden onder de naam Van Zijl Banden Bunnik, sinds kort ook de verkoop van gebruikte auto’s en lease, met Autohopper als concept. Hiermee wilde ik meer traffic creëren. Mensen komen hun pakketje halen, maar maken misschien ook meteen een afspraak voor die kras op hun auto. Zo krijg je een kruisbestuiving.’ Peter keek tevreden toe hoe dat zich ontwikkelde. ‘Dylan heeft absoluut voor meer reuring gezorgd, dat heeft hij goed aangevoeld. Er komen constant mensen binnen, waaronder allerlei ondernemers die we ook weer helpen met hun auto’s. Dat is heel leuk om te zien.’

Gebruikte auto’s
Het onderdeel gebruikte auto’s wordt steeds belangrijker voor het bedrijf, zo verwacht Dylan. Hij koopt auto’s in bij bijvoorbeeld veilingen, leasemaatschappijen of in het buitenland, laat ze daarna door het eigen bedrijf nazien en eventuele gebreken gelijk repareren en verkoopt ze weer door, grotendeels aan andere autobedrijven. ‘Geen één smaak is hetzelfde en zo is ook geen één gebruikte auto hetzelfde. Door hierop in te springen kunnen we een leuke mix van gewilde auto’s neerzetten. Het fijne voor klanten is vervolgens dat ze hier ook kunnen aankloppen voor de apk en hun banden. Het is echt een one-stop-shop. Heeft iemand een verhuiswagen nodig? We regelen het. Heeft iemand onverhoopt schade? Dan staan we zeker klaar. We kunnen zelfs een keuken of deuren spuiten als het moet. ‘

De jonge ondernemer ziet ook kansen in de “remarketing” voor grotere bedrijven met een wagenpark. ‘Een auto kost geld en dat is vervelend. Als je je auto wilt vernieuwen, dan kun je hem inruilen bij je dealer maar dat levert je niet het meeste rendement op. Die dealer moet er immers ook aan verdienen. Door die schakel weg te halen, kan het soms interessanter zijn. Mensen denken vaak dat auto’s die een jaar of vijf oud zijn en 200.000 kilometer op de teller hebben op zijn, maar die kunnen in het buitenland misschien nog een mooi tweede leven krijgen. Wij zien het zo: alles heeft een waarde en wij willen zoveel mogelijk van die waarde realiseren.’

Klanttevredenheid
Terwijl Dylan zijn verhaal doet, is Peter alweer druk in de weer met een klant. Stilzitten is niet echt zijn ding. ‘Mijn vader is altijd enthousiast. Hij kan als de beste deuren opentrappen en anderen enthousiasmeren. Er valt heel veel van hem te leren. Eén van de eerste lessen die hij me leerde was: “Als je aan het werk bent, kun je geen geld uitgeven.” Hij stimuleerde me om als tiener bij discotheek Brothers te gaan werken. Dan ben je aan het werk, je verdient geld, je vrienden zijn er en je gaat niet op stap, zo was zijn idee. Een ander belangrijk advies dat ik altijd ter harte zal nemen is dat je moet waarmaken wat je zegt. We regelen het gewoon. En is er probleem? Dan lossen we het op.’ ‘Klanttevredenheid heb ik altijd het allerbelangrijkste gevonden’, aldus Peter. ‘Ik doe er alles aan om mensen met een glimlach de deur uit te laten gaan, ook als ze langer dan gebruikelijk op hun auto hebben moeten wachten. Maar ik weet zeker dat Dylan dat ook in zich heeft. Hij gaat straks een heel mooi en trouw team leiden, de meesten werken hier al heel lang. Daar kan hij goed op voortborduren.

Transport & AutobrancheAutodealerOpbouw, onderhoud en onderdelenFamiliebedrijfUtrecht