Potentiële franchisenemers en koffieliefhebbers opgelet
Bij uwkoffieleverancier.nl moet je zijn!
Inmiddels mag hij zichzelf de grootste van Woerden noemen: Wilfred Pijnacker is de ongekunstelde ondernemer die al tien jaar lang koffie, thee en alle aanverwante producten – bijna alles fairtrade en Co2 neutraal – aan bedrijven en de horeca levert. Hij beleefde hoogtepunten, missers én realiseerde onlangs zijn eigen succesvolle franchiseformule: Uwkoffieleverancier.nl. Dit is tevens de bedrijfsnaam waaronder WP Koffie en Thee verder zal gaan. WP koffie is vanaf nu alleen nog het koffielabel.
Vanwege het 650-jarig bestaan van Woerden ontwikkelde Wilfred, die geboren en getogen is in Woerden, een speciale koffie met extra pit. De melange met Javaanse
bonen ligt onder meer bij Jumbo en Gamma; een initiatief dat treffend de insteek van Uwkoffieleverancier.nl weergeeft. ‘De mensen moeten je blijven zien’, vertelt Wilfred. Vandaar dat je Wilfred ook regelmatig op ondernemersevents treft. ‘Op zo’n avond zetten we niet veel koffie weg, maar als ik er niet ben krijg ik het toch te horen.’ Hetzelfde geldt voor zijn promotiemateriaal langs de kant van de weg en de succesvolle actie tijdens de coronacrisis: “Koffie van de Baas”. Medewerkers konden met behulp van een code koffie laten bezorgen op hun thuisadres, op kosten van de baas. Daar is veel op gereageerd en middels een internationaal bedrijf mocht Wilfred dit initiatief zelfs in vier landen uitleveren.
Verbreding
Wilfred is na tien jaar ondernemerschap een bekend gezicht in Woerden, Utrecht en Amersfoort, en verwezenlijkte onlangs zijn eigen franchiseformule. In de Betuwe is een franchiseneemster momenteel druk bezig met het opzetten van haar eigen rayon. ‘Ik ben op zoek naar bekende gezichten in de regio, die over ondernemersinstinct beschikken. Als franchisenemer ben je proactief: stap je zelf bij bedrijven binnen om je verhaal te doen. Veel bedrijven hebben al een lopend contract. Dat is niet erg, op een gegeven
moment durft iemand wél de overstap te maken’, coacht Wilfred. Precies daarom werkt Uwkoffieleverancier.nl niet met contracten. ‘Het “enige” wat wij bieden is een lease- reinigings- en onderhoudscontract van de machine – indien gewenst door de ondernemer. Als er een storing is op zaterdag of zondag kom ik zelf wel even langs.’ Vanwege zijn snelle handelen en fijne persoonlijkheid is Wilfred uitgegroeid tot dé koffieman van menig horecatent en sportclub. Zo ook MHC Woerden en voetbalclub SC Woerden.
Crisis
Maar eerlijk is eerlijk: er zijn razend veel koffie- en theeaanbieders. ‘Het is nou eenmaal een fantastisch product. De horeca stond de afgelopen periode nagenoeg stil, net als het leven op kantoor. Daarom zijn veel leveranciers omgevallen – ook ik deed een gigantische investering vlak voor de crisis: tientallen hoogwaardige espressomachines van een Italiaanse fabrikant. Harstikke mooi, maar je begrijpt: die staan nu nog (bijna) allemaal op de plank. Voor de coronacrisis reed ik dagelijks rond met een busje vol
koffie(accessoires) – verse bonen, herbruikbare bekers, spatels enzovoort. Nu was dat nog maar eens per week. De extra tijd gaf me ruimte om na te denken over een eventuele uitbreiding. Zodoende kwam ik via een klant in contact met de franchiseneemster in de Betuwe. Hij reageerde op de oproep die ik deed via LinkedIn: “Wat houdt het in? Mijn dochter is barista en ik zie het haar wel doen.” Zijn dochter was meteen enthousiast. Ze is gewend hard te werken, bovendien draait haar leven om koffie. Een plus.’
Mijlpaal
Op dezelfde voet doorgaan is geen optie voor Wilfred. Zelfs niet nu hij over een steady klantenbestand beschikt. ‘Op het moment dat je in een vast ritueel zit, is er juist de mogelijkheid om méér te ondernemen. Over tien jaar zitten wij hier, aan een tafel vol gemotiveerde franchisenemers.’ Groei gaat gepaard met onzekerheid, beaamt hij. ‘Daar moet je doorheen. Wij begonnen met niets. Tien jaar geleden startte ik met wat machientjes – kocht ik een koffiebrander, en begon ik te experimenteren. Daaruit volgde onze WP 7030 en WP8020 blends.’ Laatstgenoemden laat Wilfred tegenwoordig elders branden, omdat de volumes te groot zijn geworden.
‘Onze eerste grote samenwerking was met branderij Java in 2013. Een grote jongen uit België met veel premium koffie, maar in Nederland nog onbekend. Pas toen distributeur Catunambú zich in 2015 bij ons meldde met de vraag om te gaan verkopen in regio Utrecht, kreeg ik de bevestiging: we gaan goed! Het was in de horeca destijds behoorlijk roerig. Kwaliteitszaken wilden zich onderscheiden, maar dan niet met de “Illy’s” van deze wereld. Als wij Catunambú lieten proeven, was de klant negen van de tien keer om. Met deze koffie is er een samenwerking ontstaan met onder andere Bistro Lokaal en Brownies & downieS. Later voegde Kalahari – een CO2-neutraal koffiemerk – zich bij ons en kregen we en ons eigen theelabel: Tea Quiero, in ons assortiment.’
‘De ultieme kick kwam toen mensen uit het bedrijfsleven ons gingen bellen: “Bij jou moet ik zijn, heb ik begrepen”, imiteert Wilfred. Het leuke is: wij kunnen de grote jongens heel goed aan qua prijs en service (lees: Douwe Egberts, Selecta). Maar mensen moeten wel van je horen. En dat is precies wat ik tegen onze franchiseneemster zeg: doen! De kunst van het verkopen is herhaling.’ Zijn tienjarig bestaan viert hij onder meer met leuke acties (typisch Wilfred). Zo belanden zijn speciale bonbons één dezer dagen in en rondom Woerden in de brievenbus.