‘We zijn onderscheidend door assortiment en schaalgrootte’
Op een prachtige plek in Schoonhoven zit Wijnkoperij Huub Oostendorp. De winkel is voor slijterijbegrippen behoorlijk groot en het aanbod enorm breed. Het team, onder leiding van eigenaar Marcel Driesse, stuurt klanten met een goede fles wijn én een glimlach de deur uit.
‘Niet iedereen weet dit, maar op deze plek zit al meer dan honderd jaar drank-gerelateerde handel’, begint Marcel met een leuk weetje. ‘We hebben een drankenvergunning uit 1908 aan de muur hangen.’ Marcel is sinds vorig jaar officieel de eigenaar van Wijnkoperij Huub Oostendorp, maar hij was er in het verleden al eens werkzaam. ‘Huub Oostendorp begon in 1982 met de winkel. Ik heb er zes jaar gewerkt, van 1998 tot 2004. Daarna bleef ik actief in de wijnhandel. Ik werkte bij een grote importeur, onder andere in de verkoop en in het management. Ik vond het op een gegeven moment te groot worden, ik was vooral bezig met KPI’s en niet meer met wijn. Ik woon in Schoonhoven, dus ik kwam nog regelmatig in de winkel hier. Op een gegeven moment kwam ik in gesprek met Huub over de toekomst van de winkel. Huub zat erover na te denken om te stoppen en bij mij kriebelde het al langer om iets voor mezelf te doen. In 2019 kocht ik de helft van de zaak en vorig jaar volgde de andere helft. Een geweldig mooie kans.’
Continuïteit
Wijnkoperij Huub Oostendorp is actief met vier pijlers: de winkel, als leverancier van de horeca, business to business (onder andere geschenken) en een webwinkel. ‘De winkel en horeca zijn beide even groot qua omzet, de andere twee zijn wat kleiner maar de webwinkel is wel groeiende.’ Marcel heeft vier mensen in dienst: Joris Vroegindeweij (marketing, horeca en winkel), Radbout Both (logistiek en winkel), Jenny Engel (winkel) en Hans van Solinge (chauffeur). ‘Ik heb ze allemaal hard nodig hoor, want er komt wel wat bij kijken.’ Toen Marcel de zaak overnam, was continuïteit het sleutelwoord. ‘Als je een bedrijf binnenstapt waar het niet lekker loopt, moet je hakken en zagen. Maar de zaak was gezond, dus ik heb het voortgezet en het bedrijf verder geprofessionaliseerd. Ik heb bewust de naam gehouden, omdat die heel bekend is in de regio. Natuurlijk ga je wat dingen finetunen en op je eigen manier doen – dat is ook het leuke van ondernemen – maar voor afnemers en klanten is er niks rigoureus veranderd.’
Marcel is zoals gezegd al behoorlijk lang actief in de wijnbusiness, en hij ziet de markt veranderen. ‘Er wordt al sinds mensenheugenis gedistilleerd en gedronken, maar alcoholgebruik staat tegenwoordig steeds meer ter discussie. Dat zijn overigens ontwikkelingen die niet per se negatief zijn. De trend is “minder maar beter” en voor een speciaalzaak als de onze is dat goed. Consumptiegedrag is anders geworden: jongere klanten willen proeverijen, willen zelf koken, zijn bewuster in hun aankoopgedrag en houden ook van afwisseling. Zij kopen wijn voor gelegenheden en gaan dan voor kwalitatief betere wijnen. Door ons assortiment en onze schaalgrootte kunnen wij hierin onderscheidend zijn. Op het web is het moeilijk om onderscheidend te zijn maar met een fysieke winkel word je steeds unieker. We hebben zo’n negenhonderd soorten wijn, 150 whiskys en een ruim aanbod port en gedistilleerd. Ook buiten Schoonhoven weten mensen dat; we krijgen regelmatig mensen uit bijvoorbeeld Woerden en IJsselstein over de vloer, die graag een ommetje maken voor ons grote assortiment.’
De horeca-tak wordt ook gekoesterd door Marcel. ‘Ik vind dat we daarin ook onderscheidend zijn. Je ziet in de horeca en zodoende ook bij de leveranciers, veel schaalvergroting. Wij werken niet voor landelijke ketens, maar er zijn genoeg andere zaken die graag met ons sparren. Bijna 98 procent van de wijnen leveren we zelf met ons eigen vervoer. Ook daarbij staat service centraal.’
Social media
De no nonsense mentaliteit van zijn team maakt de klantbeleving compleet. ‘Ik durf echt te zeggen dat wij nog oer-Hollandse dienstverlening bieden. Gewoon gezellig, zonder poespas en door hard te werken. Als je die dingen goed doet, kun je daarop verder bouwen en kan het zowel gezellig als professioneel zijn. Je kunt het heel ingewikkeld maken, maar het gaat erom dat mensen een goed gevoel bij ons krijgen en vervolgens met een goed gevoel thuis de wijn openmaken en aan hun gasten laten proeven.’ Ondertussen schuift Joris aan. Hij werkt – na ervaring bij een wijnbar en restaurant met een Michelin-ster op te hebben gedaan – nu een paar jaar bij de wijnkoperij en houdt zich onder andere bezig met de social media. ‘We hebben Instagram een boost gegeven. We zijn ook wekelijks mailings gaan versturen, gecategoriseerd per klantgroep. We hebben klanten die flessen wijn van rond de honderd euro kopen, maar ook klanten die liever voor een exemplaar van onder de tien euro gaan. De mailings zijn daarop afgestemd. En we organiseren regelmatig wat leuks, zo staat er elke zaterdag wijn open om te proeven en hebben we een maandelijkse agenda voor grotere activiteiten.’