fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

SUBSIDIES VOOR DUURZAME MOBILITEIT EN ENERGIE

ROCMN kreeg onlangs prestigieuze subsidies voor duurzame mobiliteit en duurzame energie. Beide projecten maakten een razende start. Maak in dit interview kennis met enkele stakeholders: twee enthousiaste studenten, drie Tech Campus-medewerkers en een ondernemer.

René van Mourik
(afdelingsmanager Tech Campus/kwartiermaker)
René: ‘Al een aantal jaren besteden we bij de
Tech Campus veel aandacht aan duurzame mobiliteit en duurzame energie. De vragen en behoeftes vanuit de energietransitie spelen hierin een belangrijke rol. Vanaf januari van dit jaar zetten we volop in op de projecten duurzame mobiliteit en duurzame energie, waarvoor we voor vier jaar een RIF-subsidie (Regionaal Investeringsfonds mbo) hebben gekregen en daar zijn we heel blij mee.’ RIF-subsidies stimuleren samenwerking tussen scholen, de publieke sector en het bedrijfsleven met als doel mbo-studenten nog beter voor te bereiden op de huidige en toekomstige arbeidsmarkt. René: ‘Samen met bedrijfsleven, overheden, waaronder de gemeente Utrecht, de gemeente Nieuwegein en diverse samenwerkingsverbanden, gaan we als ROCMN de vragen uit de energietransitie versneld uitwerken. Bij het project duurzame mobiliteit gaat het om de transitie van de mobiliteit in de stad en de transitie in transport en logistiek; bij het project duurzame energie om veel meer dan energietransitie van gebouwen. Concreet betekent dit dat we huidige opleidingen aanpassen en nieuwe opleidingen ontwikkelen, zoals de nieuwe opleiding Automotive Engineer voor havisten met een passie voor auto’s (zie hieronder). Een student krijgt hiermee nog meer keuzevrijheid en kan zijn of haar opleiding zelf samenstellen.’

‘Wij brengen nieuwe techniek in een bedrijf en mogen deze gelijk toepassen’

Jan Lauwerijssen
(projectleider duurzame energie)
‘Duurzame energie is een containerbegrip. Denk aan de energietransitie van gebouwen, hernieuwbare energie, zoals zon of wind, opslag van energie, communicatie tussen energiedragers en energiebesparing. Vergeet ook niet dat beide projecten elkaar deels overlappen. Onder meer opslag van energie speelt zowel bij duurzame mobiliteit als bij duurzame energie en rol. Als projectleider heb je een simpele taak. Je zorgt ervoor dat collega’s onderwijs kunnen maken en uitvoeren in samenwerking met bedrijven. Je probeert ontwikkelingen net steeds één stap voor te zijn.’

Bram Hijman
 (3de-jaars student opleiding Technicus Engineer mbo-4)
Bram doet op dit moment een project bij Verweij Elektrotechniek in Nieuwegein en werkt daar aan het ontwerp van een dakgedragen PV-installatie, inclusief monitoring. Hij hoopt over tien jaar ontwerper te zijn in een tekenkamer. Bram: ‘Hbo-engineers zitten op kantoor en kunnen niet wat wij kunnen. Wij kunnen met software omgaan en met onze handen werken. Voor mij is de ideale leerroute daarom eerst mbo en daarna hbo.’ Over één ding zijn Bram en zijn medestudent, Richard van Asdonck, het roerend eens: ‘Voor praktijk en theorie geldt dat het één niet beter is dan het ander. Er zit een balans tussen. Als je die balans vindt, ben je goed op weg naar transitie.’

Sander de Wijer
(projectleider duurzame mobiliteit)
Sander: ‘De RIF-subsidie duurzame mobiliteit helpt ons samen met de stakeholders een versnelling te maken in een transitie waar we nu volop in zitten. Het is een verandering die ons allemaal treft. Onze rol is om het bedrijfsleven nog meer te integreren in het onderwijs, zodat je zeker weet dat het onderwijs de juiste kant op ontwikkelt. In die zin leiden we samen de werknemer van de toekomst op: flexibel, veelzijdig en zelfsturend.’

Richard van Asdonck
(1ste-jaars student opleiding Automotive Engineer mbo-4)
Richard loopt twee à drie dagen per week stage bij Verkerk Volvo in Utrecht en hoopt over tien jaar specialist personenvoertuigen te zijn. Richard: ‘Voordat ik aan deze opleiding begon, had ik grote interesse in auto’s. Ik dacht toen dat ik vooral distributieriemen zou gaan vervangen en olie zou moeten verversen. Tot nu toe heb ik meer draden gezien, dan olie ververst. Automonteurs zijn steeds meer met een computer bezig. Er zijn specialisten nodig voor bepaalde motoronderdelen. Ik leer veel van de meer ervaren technici. Wij brengen de nieuwe technieken in een bedrijf, mogen open spreken en mogen deze gelijk toepassen.’ Wat heeft de toekomst volgens hem: elektrisch rijden of rijden op waterstof? Richard: ‘Dan wordt het waterstof. Dat is meer universeel en beter inpasbaar in de huidige infrastructuur.’

Roland Schröder
(bedrijfstrainer Muntstad)
Roland is een van de medeoprichters van de nieuwe Automotive-opleiding, gericht op havisten met een passie voor auto’s die in korte tijd mbo-niveau 4 willen behalen. Roland: ‘We zijn de opleiding gestart in verband met de snel veranderende techniek en de elektrificatie van het wagenpark. Voor de nieuwe generatie auto’s hebben we talentvolle nieuwe autotechnici nodig die de denkkracht van havisten hebben. Muntstad is een van de grootste dealers van Midden-Nederland en werkt sinds jaar en dag intensief samen met ROCMN in het samenwerkingsverband Vrienden van het Automotive College. Uit deze samenwerking is de nieuwe opleiding ontstaan. Naast stageplaatsen verzorgt Muntstad binnen de nieuwe opleiding samen met andere bedrijven workshops voor studenten, zodat zij van meerdere bedrijven kunnen leren.’

Oproep voor OnderNamen-lezers
ROCMN komt graag in contact met ondernemers die een bijdrage willen leveren aan het project duurzame energie of het project duurzame mobiliteit. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen met projectleiders Jan Lauwerijssen (duurzame energie) of Sander de Wijer (duurzame mobiliteit).

OntwikkelingenOnderwijs & CultuurOnderwijsinstellingLekstroomLopikerwaardUtrechtWoerden