fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Als je enthousiast en positief bent, kun je veel meer aan’

Broekies Verhuur uit Bunnik, de grootste pretverhuurder van het land, beleefde gouden tijden, totdat drie jaar geleden de coronapandemie uitbrak. Met een gezonde dosis creativiteit en doorzettingsvermogen loodste eigenaar Jeroen Broekman zijn bedrijf door een onzekere tijd. Nu floreert Broekies Verhuur als nooit tevoren. ‘Probeer altijd positief te blijven.’

In de grote bedrijfshal van Broekies aan de Schoudermantel in Bunnik is er één al bedrijvigheid. De grootste pretverhuurder van Nederland heeft Koningsdag, de drukste dag van het jaar, amper achter de rug of het achtkoppige team is alweer druk om de materialen schoon te maken en te controleren voor het volgende evenement. Door de luidsprekers schalt de stem van Freddy Mercury met het toepasselijke nummer The Show Must Go On.

Even verderop, in het kantoorgedeelte van de oude veilinghal in Bunnik die 2250 vierkante meter beslaat, schuift eigenaar Jeroen aan voor een gesprek. Op zijn koffiemok prijkt de tekst: be gentle, it’s a rental. Wat zo’n zeventien jaar geleden begon met een springkussen voor zijn eigen kinderen is uitgegroeid tot de grootste pretverhuurder van het land met een enorme diversiteit. Zo’n vierhonderd oer-Hollandse spellen, kermis- en kansspellen, een rad van avontuur of -fortuin of een zeskampspel; verzin het maar en bij Broekies Verhuur kunnen ze het leveren.

Decoratie

‘We doen ook steeds meer decoratie’, vertelt Jeroen. ‘In de winter bijvoorbeeld, met nostalgische houten kramen, skidecorhekjes of kerstversieringen. We hebben acht of negen arrensleeën staan waarmee mensen op de foto kunnen. Ook hebben we een nieuwe lijn aan zomerdecoratie, superleuk om een themafeest mee aan te kleden. We hebben een leuke waterscooter staan met een mooie achterwand, een watertapijt en decoratie. Dan kunnen mensen een leuke foto maken, maar denk ook aan een mooie watertoren of surfzeiltjes.’

Tot de start van de coronacrisis draaide het bedrijf op volle toeren, maar nadat in maart 2020 de mededeling kwam dat mensen niet meer samen mochten komen, had dat ook grote consequenties voor Broekies Verhuur. ‘Bizar’, zegt Jeroen. ‘Van de ene op de andere dag valt het grootste deel van je omzet weg. Ik wist me geen raad. Er stonden boekingen gepland, maar we wisten niet hoelang het ging duren. We zaten net voor Koningsdag, de drukste dag van het jaar. Iedereen was in paniek. Sommige klanten hadden de hele order al betaald. Hoe ga je daarmee om?’

‘Ga niet bij de pakken neerzitten, verstop je niet en probeer altijd
positief te blijven’

Plan

Jeroen en zijn team legden mappen aan met opdrachten die al stonden en niet konden doorgaan. Er moest een plan worden bedacht hoe ze met de voorwaarden moesten omgaan. ‘Eerst kom je tot rust, maar na een maand dringt het besef door dat je verder moet. De vraag is alleen: hoe? Steunpakketten vanuit de overheid waren er nog niet. Negentig tot 95 procent van onze omzet verdween als sneeuw voor de zon, omdat mensen niet meer bij elkaar mochten komen of leuke dingen konden doen.’

Dus maakte Jeroen van de nood een deugd. Dagelijks was hij op de zaak. Thuiszitten is niks voor hem. ‘Zo ben ik niet. Bovendien kreeg ik constant vragen en mailtjes. Orders werden geannuleerd of verplaatst. Ik was continu bezig, ook om mijn personeel aan de gang te houden. We hebben gebruik gemaakt van de regelingen die ons flink hebben geholpen. We hebben gekke en leuke dingen gedaan. Tijdens corona was er een actie: Hart voor de zorg. Op een mooie, zonnige dag hebben we twintig springkussens buiten gezet in de vorm van een hart. Vanuit de lucht hebben we daar foto’s van gemaakt die we later weer voor onze PR konden gebruiken.’

Jeroen ging met zijn team op zoek naar mogelijkheden binnen de beperkingen. Dat vereist creativiteit. ‘We deden een klus voor een bedrijf met vierhonderd man personeel. Die werkten tijdens corona thuis, maar moesten allemaal hun laptop komen wisselen. Uiteraard coronaproof, in een tijdsbestek van drie weken en in de parkeergarage van het bedrijf. Bovendien wilden ze hun medewerkers als gebaar allemaal een zak popcorn geven. Ik stelde toen voor om er een soort Formule 1-drivethrough van te maken. Die hebben we toen ontwikkeld. De parkeergarage is omgebouwd tot een pitstraat zoals in de Formule 1, zodat mensen hun laptop konden wisselen.’

Gouden recept

Die creativiteit, in combinatie met het bouwen van een webshop, bleek het gouden recept om een moeilijke, onzekere tijd door te komen. Vorig jaar maart, toen het kabinet de rem van een groot deel van de beperkingen haalde, begon voor Broekies Verhuur een drukke tijd. ‘We hebben ons compleet over de kop gewerkt. Dat ging dag en nacht door, verstand op nul en gaan. Overal is er een personeelstekort, ook bij ons, dus ik moest veel van mijn mensen vragen. We hadden geen keus en nee verkopen is er niet snel bij.’

De belangrijkste les die Jeroen als ondernemer leerde? ‘Ga niet bij de pakken neerzitten, verstop je niet en probeer altijd positief te blijven. Als je enthousiast en positief bent, kun je veel meer aan. Natuurlijk maak je negatieve dingen mee, maar als je dat kunt ombuigen naar positivisme, geeft je dat de kracht om door te gaan.’

 

www.broekiesverhuur.nl

OntwikkelingenEventsUtrecht