fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Combinass gaat verder als Fidus Woerden

Overname biedt volop kansen

De ambities van de landelijke financiële dienstverlener Fidus zijn duidelijk: behoren tot de top van adviseurs in verzekeringen, financieringen, arbodienstverlening en pensioenen. Onlangs werd het Woerdense Combinass overgenomen door Fidus, waarmee de teller inmiddels op 28 Fidus-vestigingen in Nederland staat. We bezochten de Woerdense vestigingsmanager René Nap (rechts), die ons samen met Fidus’ commercieel directeur Arjan Hakkennes (links) vertelt over de voordelen die deze overname brengt voor Fidus Woerden.

‘We willen tot de top vijf van Nederland behoren, maar toch lokaal blijven opereren’, vat Arjan de strategie van Fidus samen. ‘We geloven in de kracht van lokaal ondernemen. Daarom openen we zoveel mogelijk kantoren verspreid over heel Nederland, waar ondernemers en particulieren eenvoudig langs kunnen gaan wanneer zij vragen hebben over hun financiële producten. Op ieder kantoor willen we de klant een breed financieel advies kunnen geven dat verder gaat dan alleen verzekeringen. Door brede dienstverlening op ieder kantoor lokaal beschikbaar te maken, zorg je dat je benaderbaar blijft. Sec vanuit financieel oogpunt is het veel verstandiger om bijvoorbeeld vier grotere regionale kantoren te behouden en de rest allemaal samen te voegen. Dat staat echter haaks op onze visie, omdat we altijd dichtbij de klant willen zitten. Lokaal zichtbaar en lokaal benaderbaar. Anders word je een kantoor dat alleen maar telefonisch bereikbaar is en dat willen we zeker niet.’

Plaatselijk bekend
René kan zich goed vinden in de visie van Arjan: ‘Ons werk gaat veel over gunning. Als je de lokale markt en de ondernemers kent heeft dat veel voordelen. Een schade afhandelen kan prima telefonisch, maar klanten vinden het fijn als je elkaar in de ogen kunt kijken wanneer je praat over de financiële risico’s van hun onderneming. Zelf woon en werk ik in Woerden. Ik merk dat veel van het nieuwe werk uit mijn plaatselijke netwerk komt. Ongeveer zeventig procent van onze klanten bevindt zich in Groot Woerden. Ik hoor van relaties terug dat ze het fijn vinden om te weten bij wie ze kunnen aankloppen als er iets is. Het werkt drempelverlagend als ze een adviseur persoonlijk kennen en als het kantoor op maximaal tien minuten rijden ligt, in plaats van een uur. Daarnaast zorgt het lokale karakter naar mijn mening ook voor betere dienstverlening, omdat het in ons werk belangrijk is om pro-actief met je klanten in gesprek te blijven. Zo was ik onlangs bij een klant op de koffie die zijn werkzaamheden in de bouw had uitgebreid. Dat was geleidelijk aan ontstaan, omdat hier vanuit zijn klanten vraag naar was. Daardoor waren echter ook zijn risico’s veranderd. Door ons contactmoment kwam ik hierachter en kon ik hem tijdig adviseren om zijn polis aan te passen. Zo’n persoonlijk contactmoment heb je sneller wanneer je vlakbij zit.’

‘Klanten vinden het fijn als je elkaar in de ogen kan kijken wanneer je praat over de financiële risico’s van hun onderneming’

Schaalvoordeel
Tegenover de lokale zichtbaarheid, staan de voordelen van schaalgrootte van Fidus. ‘Voor de klant verandert er zichtbaar niets, maar qua interne organisatie pakken we zaken als automatisering, finance en personeelszaken veel efficiënter op’, vertelt Arjan. ‘Daarnaast ben je een serieuze gesprekspartner voor verzekeraars, omdat je landelijk gezien grote inkoopvolumes hebt. Hierdoor is het makkelijker om complexe risico’s te verzekeren, omdat een verzekeraar uiteindelijk kijkt naar het rendement van je totale portefeuille. Door onze landelijke dekking komen we complexe risico’s in een specifieke branche vaker tegen, waardoor we samen met verzekeraars een goed product voor de ondernemers in deze branche kunnen bedenken. Complexe risico’s vang je namelijk meestal niet af met de standaardproducten van verzekeraars. Ben je een lokaal kantoor met één enkele klant in die sector, dan zal een verzekeraar daarover nooit in gesprek gaan, omdat het te veel maatwerk vraagt. Uiteindelijk kun je zo’n klant dan dus niet helpen. Door onze schaal kunnen wij dat wel.’

Generalisten en specialisten
René haakt in op Arjan zijn verhaal, door ons te vertellen over de verschillende specialismen van zijn collega’s. René: ‘Veel adviseurs op onze kantoren zijn generalisten. We hebben een brede kennis van financiële producten en die kennis houden we continu op peil, omdat we naast onze eigen interesses ook verplicht zijn om periodiek bij te scholen en opnieuw examen te doen. Dat is in onze sector enorm goed geregeld. Hoewel onze kennis goed op peil is, kom je ook regelmatig financiële vragen van ondernemers tegen, waarbij meer kennis van hun specifieke branche noodzakelijk is. Binnen Fidus hebben we hiervoor speciale product owners geïntroduceerd. Met zevenhonderd collega’s in het land is er namelijk altijd wel een collega die veel kennis heeft van een bepaalde sector. Als product owner zijn deze inhoudelijk specialisten beschikbaar als vraagbaak voor alle collega’s in het land. Zij weten bij welke partijen in de markt je voor specifieke vragen het beste kunt aankloppen en kennen ook de risico’s in die branche. Door die kennis als landelijk collega’s met elkaar te delen, verbeteren we onze dienstverlening.’

www.fidus.nl

OntwikkelingenDienstverleningFinanciële dienstverleningWoerden