‘De autobranche beweegt, maar het fundament blijft stevig’
Het thema “Fundament”, daar kan Jeroen de Pater, vestigingsmanager bij Zeeuw & Zeeuw Ford in Schoonhoven, wel wat mee. Hij realiseert zich terdege dat hij in een branche werkt die zo beweeglijk is als maar kan, maar weet dat het fundament van Zeeuw & Zeeuw stevig is. ‘Doordat onze strategie zo duidelijk is en onze neuzen dezelfde kant op staan, kunnen we heel veel hebben.’
Vorig jaar vertelde Jeroen in OnderNamen nog over de problemen die hij ondervond rondom het vinden van personeel. Gelukkig zijn er nieuwe collega’s aan het team toegevoegd en gaan de zaken verder nog steeds steady in Schoonhoven. ‘Ik heb het al eerder gezegd, maar het is gewoon heel prettig dat wij een relatief kleine, dorpse vestiging hebben en daardoor in veel opzichten flexibel zijn. We weten precies van elkaar waar we mee bezig zijn, wat we aan elkaar hebben en dus ook wat er nodig is om onze klanten nog beter te kunnen bedienen.’
De verkoop doet hij samen met zijn collega Wouter Hoogendoorn. ‘Dat gaat hartstikke goed. We proberen elke dag ons beste beentje voor te zetten om het allermeest uit onze vestiging en het team te halen. Ik weet ook dat als ik er niet ben, de zaken gewoon doordraaien.’
Het belangrijkste fundament van Zeeuw & Zeeuw is in Jeroens’ ogen mensen blij maken. Zowel naar buiten als intern. ‘Mensen die hier binnenkomen moeten zich gehoord voelen en op hun gemak zijn. Voor klanten ligt het meestal voor de hand: je moet voor ze klaarstaan, goed luisteren naar hun wensen en ze daarmee helpen. Maar dat geldt net zo goed voor je medewerkers. Als iemand niet lekker in z’n vel zit en je laat dat op z’n beloop, dan heeft dat uiteindelijk z’n uitwerking op het team. Om te zorgen dat het niet zo ver komt, moet je letterlijk voor iedereen de deur openzetten en zelf tussen de mensen staan. Ik doe mijn best om regelmatig met iedereen een praatje te maken. Daardoor durf ik wel te zeggen dat we dat het hier goed onder controle hebben.’
Zomerse actie
Jeroen heeft voor de foto plaatsgenomen op een strandstoeltje op een nagebootst zandstrandje. De banner met daarop “Costa del Zeeuw vakantiegelddeals” verklapt de nieuwste zomercampagne van het autobedrijf. Het houdt in dat nieuwe auto’s van alle merken tegen behoorlijke kortingen worden verkocht en mensen korting krijgen op de servicepakketten van een occasion. ‘Eens in de zoveel tijd hebben we bij Zeeuw & Zeeuw een speciale actie. Wij dachten: laten we het maar meteen goed doen en de showroom ook een beetje zomers aankleden. Dat valt toch altijd op, je hebt meteen interactie met klanten.’
Kortom, weinig bijzonderheden bij Zeeuw & Zeeuw Schoonhoven, maar dat is volgens Jeroen alleen maar goed. ‘We werken in een branche die altijd in beweging is. Er gebeurt op allerlei vlakken van alles: qua technologische ontwikkelingen, overnames, personeel, regelgeving. Natuurlijk kun je daar voor een groot deel in meebewegen, maar dan moet de basis wel goed zijn. Ik denk dat we dat goed op orde hebben. Vanuit de overkoepelende organisatie is er een duidelijke strategie uitgestippeld, die elke vestiging naar eigen behoefte kan invullen. Omdat we met z’n allen constant voor ogen hebben dat we voor onze klanten het beste willen, kom je al snel verder.’