fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Ellen (Vandeberg Advocatuur B.V.) is een ondernemende, pragmatische, duidelijke en meedenkende advocaat ondernemingsrecht.

ellen@vandebergadvocatuur.nl

0655775673

de digitale advocaat

12 december 2022 | 2 minuten lezen

Digitalisering in de advocatuur. Er zijn nogal wat advocaten die dit als een bedreiging zien. Hoe komt dat toch? Verandering stuit in het algemeen wel op verzet. De beroepsgroep waar ik deel van uitmaak is meestal niet de meest innovatieve. Wij advocaten hechten nu eenmaal aan de werkwijze waaraan we gewend zijn. Misschien zijn we ook wel een beetje bang dat onze klanten ons minder nodig gaan hebben wanneer de slimme software het van ons overneemt.  

Voorkomen is beter dan genezen, zo is de slogan van menig advocaat. Met andere woorden, als je het aan de voorkant goed regelt, bijvoorbeeld door het sluiten van een goede overeenkomst, is de kans kleiner dat je in een (juridische) procedure terechtkomt. Of dat je op zijn minst beter beslagen ten ijs komt in een procedure. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan, zo wordt dit wel eens ervaren. Niet alle partijen zijn bereid om een (hoofd)prijs te betalen voor bijvoorbeeld een overeenkomst. Om die reden maken sommige partijen bewust de keuze om niet een advocaat aan de voorkant in te schakelen. ‘We zien het wel, we bellen je wel als het misgaat!’ 

‘Het is namelijk niet de slimme software die jou als klant juridisch ontzorgt, daar zal altijd een advocaat voor nodig zijn’

Ook zijn er partijen die zelf het internet afstruinen op zoek naar een modelletje. Dit vullen ze zelf in en vragen de advocaat om een laatste legal check. Dat raad ik altijd af! Het is de vraag wat de kwaliteit van zo’n model is. Je loopt het risico dat de kosten in dit geval wel eens hoger uitvallen dan wanneer je eigen advocaat een document voor je had opgesteld. 

We zullen er niet aan ontkomen, de digitalisering, maar hoe erg is dat? Vooral waar het gaat om de eenvoudige overeenkomsten kan digitalisering een uitkomst zijn. Bij de meer complexe zal een advocaat toch echt nog wel nodig zijn. Waarbij ik het nog niet eens heb over de bijstand door een advocaat in juridische procedures. Ik denk dus dat het wel meevalt met de digitalisering. Het is namelijk niet de slimme software die jou als klant juridisch ontzorgt, daar zal een advocaat altijd voor nodig zijn. Die slimme software zal echt niet even met je sparren. Digitalisering is een middel om de advocatenpraktijk nog beter te kunnen voeren, hoe fijn is het wanneer de slimme software je helpt bij het opstellen van een document? Dat neemt niet weg dat ons werk mensenwerk is en blijft!

InterviewDienstverleningAdvocatuurUtrecht