‘Dit vak zit in ons bloed’
Wijnand’s Auto Service in Bunschoten-Spakenburg heeft sinds begin dit jaar nieuwe eigenaren: de broers Hillebrand en Stefan Huijgen. Hoewel, nieuw… Met samen bijna vijftig jaar dienstverband op de teller zijn het vertrouwde gezichten voor de hechte klantenkring van het bedrijf. De ambitie van de broers? Voortbouwen op het sterke fundament dat hun voorganger Jaap van den Hoogen heeft achtergelaten.
Dat Hillebrand en Stefan de zaak hebben overgenomen mag geen verrassing heten. Hun vader was jarenlang mede-eigenaar van Wijnand’s Auto Service en zo kon het zijn dat de twee broers al op jonge leeftijd meedraaiden op de werkvloer.
‘Dat begon met vegen en werd al snel sleutelen aan auto’s’, vertelt Hillebrand. ‘We stonden hier als kleine jochies al, dit vak zit in ons bloed. In 1999 ben ik fulltime in dienst getreden, Stefan volgde snel. Ik deed de aftersales, mijn broer de werkplaats. De afgelopen jaren ben ik steeds meer verkoop erbij gaan doen en nam Stefan mijn taken over, zoals het magazijn, de receptie en de verhuur.’
Rijke historie
Het zaadje voor een eventuele overname is jaren geleden al geplant. Toen Jaap van den Hoogen begin dit jaar met pensioen ging, was het moment daar. ‘Jaap vroeg eerder al: hoe kijken jullie naar de toekomst? Ik zei: ik wil het wel doen, maar wel met een sparringpartner. Stefan zag dat ook zitten. Zo is het balletje gaan rollen. Het is een mooie kans voor ons. Het is een rare wereld op dit moment, maar we gaan er gewoon voor. We hebben vertrouwen in een mooie toekomst.’
Ze bouwen voort op een rijke historie. Wijnand’s Auto Service is al jaren een begrip in Bunschoten-Spakenburg. Het bedrijf is uitgegroeid tot een fullservice autospecialist met tal van disciplines onder één dak, voor zowel de zakelijke als particuliere rijder.
Hillebrand somt op: ‘We hebben een tankstation met shop waar je een broodje kunt kopen, we verkopen jong gebruikte auto’s van alle merken via Carselexy en we verhuren en shortleasen auto’s in alle soorten en maten onder de vlag van Autohopper. Dan hebben we onze werkplaats, waarin we als erkend reparateur van Opel én met onze Bosch Car Service auto’s van alle merken repareren en onderhouden. Tot slot hebben we ook nog een wasstraat en is er een schadebedrijf op ons terrein gevestigd, waar we nauw mee samenwerken.’
Aandacht
Die bundeling van diensten maakt dat klanten niet verder hoeven te kijken met hun vragen op het gebied van mobiliteit. Het levert ze ook nog letterlijk voordeel op in de vorm van kortingen. ‘Kwaliteit en klantvriendelijkheid staan bovenaan. Waar klanten bij grote bedrijven niet altijd de aandacht krijgen die ze verdienen, zijn ze bij ons meer dan welkom.’
Dat dit zijn vruchten afwerpt bleek wel tijdens de afscheidsreceptie van Van den Hoogen. ‘Het was zo druk, dat we het over meerdere dagen hadden kunnen uitsmeren’, zegt Hillebrand. ‘Voor ons is dat een extra motivatie om het bedrijf zo voort te zetten en uit te bouwen. We zijn dan wel geen familiebedrijf, maar het voelt wel zo. Ons team deelt dezelfde mentaliteit: samen de schouders eronder zetten om de klant zo goed mogelijk te helpen.’