Een nieuwe naam met meer balans
Marcel Hanraads ziet zijn bedrijf als een sportteam. De realisatie van een opdracht doe je volgens hem altijd samen, ook als iemand een keer wat minder is. ‘De ene keer loopt Pietje het gat dicht, de andere keer Jantje, maar wat er ook gebeurt, samen kom je tot het beste resultaat.’
Ruim twintig jaar geleden begon Marcel als hoofd afdeling milieu en toen kreeg hij al direct de mogelijkheid om op termijn mee te participeren. Dat deed hij uiteindelijk in 2003, samen met het hoofd geotechniek. Later kwam daar nog een compagnon bij. Marcel: ‘Twee jaar geleden ging mijn grote compagnon met pensioen, de andere is ermee gestopt. Toen heb ik alles overgenomen.’
De naam in balans
Vanaf het begin had Marcel twijfels over de naam: ‘Geo- en milieutechniek, klopt dat wel? Is het niet andersom? We doen niet aan milieutechniek, maar zijn een milieuadviesbureau en dat is heel wat anders. De laatste jaren beschikken we bovendien over een ecologische afdeling waarmee we onderzoek doen naar onder meer vleermuizen, huismussen en gierzwaluwen. Al deze zaken vallen niet onder de term milieutechniek, maar onder milieu. Voor ons voldoende reden om de naam in balans te brengen: medio september gaan we over naar Van Dijk geotechniek en milieu.’
Ook een nieuwe website
Naast de naam gloort er ook een nieuwe website. Marcel: ‘Een reclamebureau helpt ons daarbij, niet alleen met de naam en de website, maar met de hele merkpositionering. We stelden samen de vraag: waar staan we als Van Dijk voor en hoe kunnen we onszelf onderscheiden? Het bureau zei: “Jullie moeten de oplossing manifesteren, waarbij de gele pijl centraal staat, de ‘magic touch’. Daar waar de gele pijl de grond raakt, zie je iets veranderen of ontstaan, bijvoorbeeld een nieuwe woonwijk. Dat is jullie kracht”.’
Doen wat goed voelt
Tijdens zijn vaste rit in de ochtend, van Soest naar De Meern, neemt Marcel vaak de plannen voor de dag door. ‘Natuurlijk gaat dat niet elke dag met dezelfde energie, maar het is een belangrijk ijkpunt.’ Aan zijn personeel maakt hij dat regelmatig duidelijk: ‘Als je elke ochtend met moeite uit je bed komt en geen zin hebt om naar je werk te gaan, dan weet je dat het tijd is voor wat anders.’ De terugreis gebruikt hij weer om alle problemen de revue te laten passeren, een plek te geven en ze in de auto achter te laten. Dat hij thuis nog wat dossiers doorneemt, ervaart hij niet als belastend. ‘Of ik nu de krant lees of een rapport, het is voor mij allebei ontspannen.’
Momenten van rust
Tot voor kort stond Marcel altijd “aan”. Tegenwoordig zorgt hij voor momenten van rust, al is het maar omdat hij thuis “iets” moet doen. Hij legt uit: ‘Voorheen begon ik om kwart over acht en liep de werkdag om vijf uur af. Althans, in theorie. In de praktijk kwam er nog van alles binnenlopen en sloeg de klok makkelijk half zes of later. Ik dacht: aan de achterkant van de klok ga ik het nooit winnen, aan de voorkant wel. Daarom neem ik nu in de ochtend iets meer tijd voor de krant en loop ik rond half negen binnen.’
Drie weken kamperen
Marcel raakte tijdens de kampeervakantie vorig jaar aan de praat met een stel uit Den Haag, waarvan de man zei: ‘Ik ga mijn baas bellen, ik heb het hier zo naar mijn zin, ik denk dat ik een paar dagen langer blijf.’ Toen voor Marcel de derde week aanbrak, kreeg hij er lichtelijk de pest in: ‘Toen ik de man uit Den Haag met zijn baas hoorde bellen al helemaal. Ik dacht: ja, maar wacht eens, ik ben toch zélf de baas? Waarop ik tegen mijn vrouw riep: wat vind jij ervan als we ook een paar dagen langer blijven? Heerlijk, zei ze. Dus deden we dat.’
‘Met een compagnon had ik dat nooit gedaan. Dan handel je naar de spelregels. Maar als eigen baas ben ik daarin veranderd, wat voor een groot deel ook ligt aan goed en vertrouwd personeel. Daarnaast ga ik ervan uit dat vrijwel iedereen binnen Van Dijk weet dat ik genoeg tijd in het bedrijf steek. Zoals de dossiers die ik in de avond nakijk.’
Nee zeggen als het moet
Meer werk maakt succesvol, wordt weleens gedacht. Toch durft Marcel ook nee te verkopen: ‘Op de afdeling ecologie leveren we de laatste tijd wat handjes in, waardoor we minder snel tot volume komen. Dan zeg je bij aanvragen soms nee. En dat is maar goed ook, want als je het werk niet nakomt, is dat alleen maar negatieve reclame. Dan loop je achter de feiten aan.’
Tegen zijn personeel probeert hij wél altijd ja te zeggen: ‘Stel, ik ben zelf bezig met een belangrijk rapport en er komt een collega binnen met een probleem, dan zeg ik niet “kom in de middag maar terug”. Dan is het: “ga zitten en we praten het uit”. Dat vind ik belangrijk. Omdat je personeel er ook voor jou is. Het zijn toch de mensen die zorgen dat het schip doorvaart en die in belangrijke mate het succes bepalen van je onderneming.’
Website