Zoeken

Een veilige omgeving is noodzakelijk voor succesvol verbeteren

Een jaar geleden maakten we in OnderNamen kennis met vier partners van BusinessBuilding, een groep van veertig zelfstandige professionals die bedrijven helpen met het verbeteren van hun bedrijfsresultaten. Dit keer duiken we met één van deze ondernemers, Kris Kabo, verder in het proces naar succesvolle verandering.

‘Wanneer bedrijven ons vragen om hun resultaten te verbeteren, vraagt dat bijna altijd om verandering’, vertelt Kris. ‘Om te onderzoeken waar de verbeterpunten liggen, beginnen we vaak met een commerciële scan, eigenlijk een gezondheidscheck van de huidige organisatie. We kijken eerst naar het commerciële proces. Denk aan doelgroepbepaling, product-marktcombinaties en hoe klanten zich oriënteren. We boordelen daarna ook andere bedrijfskenmerken die niet direct, maar wel indirect veel invloed op het commerciële proces hebben. Denk aan de strategie van een bedrijf, hoe de organisatie is opgebouwd, de managementstijl en wat de interne bedrijfscultuur is. Vaak zit de winst daar, want deze randvoorwaarden bepalen of de organisatie met al haar  processen goed kan draaien.’

rn

Een veilige omgeving

rn

Het thema veiligheid, dat in deze OnderNamen-editie centraal staat, blijkt perfect te passen bij de werkzaamheden van BusinessBuilding. Kris: ‘We spreken voor ons onderzoek met klanten, werknemers, maar ook met ex-klanten en ex-werknemers. We selecteren zelf wie we spreken, zodat we een goed beeld krijgen van de organisatie. In ons rapport met aanbevelingen zorgen we er altijd voor dat niet te herleiden is wie wat gezegd heeft. Op die manier creëren we een veilige omgeving, waarin de mensen de ruimte voelen om open te zijn. Als ze zich namelijk uit durven spreken, halen we de pijnpunten naar boven die écht voor verandering kunnen zorgen. De betrokkenheid zorgt daarnaast voor een breder draagvlak voor de veranderingen die eventueel nodig zijn.’

‘Vaak bevinden kansen voor verbetering zich in de opbouw van de organisatie en leiderschapsstijl’

Spiegel voor het management

rn

‘Vaak bevinden kansen voor verbetering zich in de structuur, cultuur of strategie van het bedrijf’, vertelt Kris verder. ‘Voornamelijk in de opbouw van de organisatie en leiderschapsstijl. Een bedrijfscultuur is vaak iets dat ontstaat en niet bewust is gecreëerd. Het is zelden dat de groepsdynamiek tussen management en medewerkers al helemaal goed is. Het creëren van een veilige werkomgeving voor medewerkers is daarom meestal één van de aanbevelingen. Een voorbeeld is een medewerker die door goede prestaties zelf is opgeklommen naar managementniveau en niet gewend is om leiding te geven. Daardoor zal deze persoon nog veel zaken zelf uitvoeren, of te veel controle willen uitoefenen. Wij geven ze een spiegel, zodat ze kunnen groeien in de managementrol en medewerkers kunnen faciliteren in het uitvoeren van hun taken. Daarvoor bieden we ook vervolgtrajecten aan met bijvoorbeeld leiderschapsprogramma’s of coachingstrajecten. Omdat we zelf allemaal ondernemers zijn met specifieke expertises, weten we waar we over praten en kunnen we ondernemers niet alleen adviseren, maar ook concreet begeleiden naar een beter bedrijfsresultaat.’

rn rn

www.businessbuilding.nl