fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

'Eerst strategie, gedrag en communicatie, dan volgen de cijfers vanzelf'

Groeien doe je met een stip op de horizon. Maar hoe bereik je dat doel? En wat is ervoor nodig om je team mee te krijgen? Alfa Accountants en Adviseurs geeft strategisch advies en begeleidt klanten met veel aandacht voor gedrag en communicatie. Cijfers? Die komen vanzelf. Een interview met Rolf van der Steeg, accountant en relatiemanager bij de Amersfoortse Alfa-vestiging, die het samen met zijn collega’s net even anders doet.

Met het oog op groei: wat is dit voor tijd volgens jou? 
‘Een bijzondere tijd. Veel bedrijven hebben ontzettend last gehad van de crisis. Aan de andere kant: heel veel ondernemers hebben creativiteit laten zien. Corona heeft ervoor gezorgd dat je buiten de gebaande paden moest opereren. Afgelopen jaar zijn we met klanten veel bezig geweest om het hoofd boven water houden: wat kun je wél doen? Daaruit zijn nieuwe kansen ontstaan. Op dit moment kijken we samen met die ondernemers: wat kun je ermee nu alles weer open is? Kunnen we het verder uitrollen of is het beter om terug te vallen in het oude ondernemerschap? Dat zijn geweldige gesprekken om te voeren.’

Hoe helpen jullie klanten om hun groei in goede banen te leiden?
‘We stellen voor elke klant een strategisch plan op. Dat begint op het moment dat de klant bij ons binnenkomt. We bepalen het vertrekpunt, vragen waar de ondernemer naartoe wil en bespreken wat wij daarin kunnen betekenen. Het tweede dat we doen: we zetten de DISC-methode in voor meer inzicht in je eigen gedrag en communicatiestijl, evenals dat van de ander. Als je meer wil verkopen of wil uitbreiden, dan blijken gedrag en communicatie ontzettend belangrijk om dat te bereiken. Hoe vaak zegt een ondernemer: ik wil een stap zetten, maar krijg het team niet mee. Dat is meestal een kwestie van communicatie. Strategie, gedrag en communicatie: daar zitten we bovenop. Wij geloven er sterk in dat deze gouden combinatie tot groei leidt.’

En dat zien jullie gebeuren in de praktijk?
‘Klopt. Neem bedrijfsovernames. Die ketsen vaak af op de prijs. Maar zoom je dieper in, dan gaat het vaak om de houding van de tegenpartij. De verkoper denkt: ik heb het zo opgebouwd, maar hij gaat het op die manier doen. Of de overdracht van vader op zoon. De vader neemt beslissingen op zijn onderbuikgevoel, de zoon moet drie dagen nadenken. Dat betekent niet dat de zoon niet geschikt is, nee, hij gebruikt alleen een andere methode om tot inzichten te komen. Wij zijn er om dat duidelijk te maken. Wij bouwen bruggen tussen de partijen. Als je inzicht hebt in gedrag en communicatie, kun je aansluiten bij de ander. Dat maakt dat je het gesprek voert over waar het daadwerkelijk over gaat. Dat is heel krachtig.’

‘Strategie, gedrag en communicatie: daar zitten we bovenop. Wij geloven er sterk in dat deze gouden combinatie tot groei leidt’

Ik heb je nog niet over cijfers horen praten, terwijl je dat bij een accountant wel zou verwachten.
‘Klopt, cijfers zijn secundair. Onze ervaring: als je dit goed aanpakt, volgen de cijfers vanzelf.
Sterker nog: die zijn dan veel beter. We zien het regelmatig gebeuren dat ondernemers hun team niet meekrijgen vanwege hun communicatie. Je kunt tegen je team zeggen: ik wil tien miljoen extra omzet halen of je vertelt: ik heb een visie en zou het fantastisch vinden om straks nieuwe vestigingen te openen, want dat is ook goed voor jullie. Kijk, dan kun je je team meekrijgen.’

Wat vereist deze aanpak van jullie?
‘Dat we kennis hebben van gedrag en communicatie. Ik ben gecertificeerd DISC-adviseur. Wil een ondernemer groeien? Dan nemen we altijd een DISC-assessment af. Ook bij het team waarmee de ondernemer dat wil bereiken. Het DISC-model is de basis. Het is geen trucje, het geeft inzicht. En dat is niet typisch voor een accountant, maar wij zien die toegevoegde waarde en zetten die al jaren in voor onze klanten, zodat zij hun doelen behalen. Je kunt nog zulke mooie strategische plannen maken, maar hoe vaak verdwijnen ze wel niet in de kast? Het moet werken in de praktijk en passen bij de persoonlijkheid van mensen.’

Welke vormen van groeipijn zien jullie en hoe kunnen jullie bijsturen?
‘Groeipijn komt regelmatig door externe factoren. Dan kunnen we niet altijd de reddingsboei toewerpen. Een autofabrikant wil groeien maar kan dat niet, want producten kunnen niet geleverd worden. De prijzen gaan omhoog door schaarste en omdat er oorlog wordt gevoerd in Oekraïne. Wij kunnen dat niet veranderen, maar we kunnen wel kijken naar alternatieven. Net zoals we dat in de coronacrisis deden. Je kunt boos en gefrustreerd achter je laptop zitten of gaan kijken: welke onderdelen van onze strategie hebben we nog niet volledig benut? Teambuilding? Productdifferentiatie? Ga daarop focussen. Op die manier bieden we handvatten en denken we in mogelijkheden. En wat we natuurlijk ook doen: consequenties van ontwikkelingen van de kostprijs doorrekenen in je eigen prijzen.’

Hoe gaat Alfa Accountants en Adviseurs zelf om met groei?
‘We zijn het enige accountantskantoor dat in handen is van medewerkers. Normaal zie je partnerstructuren en wordt de winst onder partners verdeeld. Bij ons werkt het anders. Van de secretaresse tot de directeur: alle medewerkers kunnen certificaten van het bedrijf aankopen. Dat bevordert het ondernemerschap en onze langetermijndoelstelling. Wij hebben er belang bij dat onze klanten er over tien jaar ook nog zijn. We houden elkaar scherp. Een deel van de winst wordt uitgekeerd aan de medewerkers en de rest investeert Alfa in de ontwikkeling van medewerkers en hoe we onze klanten bedienen. Iedereen is blij aan het einde van het jaar. Het is onze basis voor gezonde groei.’

InterviewOntwikkelingenDienstverleningAccountancyEemvallei