Groei in ruimte, assortiment en hoeveelheid werk
We kunnen wel stellen dat de zon schijnt bij Gimeg. De importerende groothandel in de kampeer- en caravanindustrie plukt de vruchten van de alsmaar stijgende populariteit van het buitenleven. De tijd is zelfs aangebroken voor een riante uitbreiding in de vorm van een nieuw pand in Utrecht.
Gimeg is nu nog gevestigd aan het Strijkviertel in De Meern. Er is een mooie showroom en ook de kantoren zien er niet verkeerd uit, maar toch kan algemeen directeur Frank Gijsberts niet wachten op de verhuizing. ‘Hier in De Meern hebben we in de loop der tijd steeds meer magazijntjes aan elkaar geknoopt. Dat zorgt voor veel intern transport. In Utrecht krijgen we straks een hal van 12.500 vierkante meter, met daarbij ruim tweeduizend meter kantoor en showrooms. We gaan daarmee een enorme efficiencyslag maken. We hebben straks zicht op alle voorraden, werken met alle collega’s in één pand en we kunnen met minder materieel uit.’
Eigen merken
Gimeg richt zich grofweg op drie segmenten: kamperen, sfeerverwarmingsproducten en sinds kort ook insectenwering. Frank: ‘De filosofie is om dit zoveel mogelijk met eigen merken te doen, aangevuld met sterke groothandelsmerken. Zo worden binnenhaarden en kachels verkocht onder het merk Livn, buitenhaarden en vuurtafels onder de naam Cosi en kampeerbenodigdheden onder de naam Travellife (o.a. meubilair en accessoires) en Mestic (technische benodigdheden zoals aircosystemen en koelboxen). Binnenkort volgt er nog een geheel nieuwe lijn insectenwering onder de merknaam Livn, waar bijvoorbeeld raam- en deurhorren onder vallen. We doen er uiteraard alles aan om onze groothandelsmerken goed te bedienen en die merken groeien ook enorm, maar we zijn graag innovatief bezig. Onze assortimenten kunnen altijd verder ontwikkeld worden en met onze eigen merken hebben we daar rechtstreeks invloed op.’
Opschalen
Hoewel corona alles even op scherp zette, heeft het buitenleven – in welke vorm dan ook – door alle lockdowns alleen maar aan populariteit gewonnen. Iets waar Gimeg uiteraard van profiteert. ‘Bij de eerste lockdown dachten wij ook wel even dat de wereld bij wijze van spreken in ging storten, maar we merkten al heel snel dat het balletje de goede kant op rolde voor ons. Sowieso bleven de bouwmarkten, waar wij veel aan leveren, in het begin open en gingen steeds meer mensen in de tuin aan de slag. Dat heeft ons destijds op de been gehouden. We hebben wel gedownsized, maar konden prima doordraaien. Toen de mededeling kwam dat we niet naar het buitenland konden, werden er massaal vakanties in Nederland geboekt. Daardoor nam de vraag naar kampeerproducten gigantisch toe. We moesten toen enorm opschalen om de vraag bij te houden. Ons hele team heeft heel hard en met veel energie gewerkt om het voor elkaar te krijgen. Ik heb zelf ook containers gelost en orders gelopen. Er heerste heel erg een gevoel van “samen doen”. In dat opzicht was het ook een mooie tijd.’
Al benadrukt Frank meteen dat het bij Gimeg eigenlijk áltijd gezellig is. ‘Ik weet dat elke ondernemer dit zegt, maar wij hebben écht een leuk bedrijf. Onze werkcultuur is heel open en eigen ondernemerschap in de functie wordt enorm gestimuleerd. Je kunt hier veel doen en andersom doen wij ook veel voor het team. Zo organiseren we elk jaar een skitrip, hebben we diverse gezellige kwartaalmeetings en borrels en gaan we elke maandag hardlopen met een trainer. We proberen echt veel samen te doen en te zorgen dat het als een familie voelt.’
Export
Neemt niet weg dat er momenteel ook veel van het Gimeg-team, bestaande uit zo’n zeventig man, wordt gevraagd, onder andere omdat het bedrijf inmiddels wereldwijd exporteert. ‘We leveren onze producten nu aan 27 landen. Dat heeft ervoor gezorgd dat we een eigen exportafdeling op de binnendienst erbij hebben gekregen, waar de medewerkers meertalig zijn. Maar ook de orderintake en afhandeling zijn wat complexer geworden. Je moet meer formulieren invullen en de planning heel strak houden. Doordat we zo hard groeien, moeten we alle zeilen bijzetten om het ook intern waar te kunnen maken. Alles wordt meer; het order picken, versturen van facturen en de controles daarop en de klantcontacten in het algemeen. Het doorontwikkelen van ons assortiment vergt ook nieuwe skills van iedereen. Je hebt niet zomaar een nieuwe range met bijvoorbeeld meubilair ontwikkeld. We zijn op dit moment de afdeling category management aan het verzwaren, om handen en voeten te kunnen geven aan onze eigen merken. Dat zijn wel typische groeipijnen.’
Toch is groei absoluut nog een ambitie van Gimeg. ‘We willen met name groeien langs bepaalde assen. In de marktontwikkelingen gaat de export steeds zwaarder wegen en verder zetten we in op productontwikkeling en het uitbreiden van onze assortimenten. Ook in e-commerce zit nog veel groeipotentie. We moeten ook meegaan met de vraag naar duurzaamheid. Mensen zoeken voor hun tuinleven en kampeerleven steeds meer naar kwaliteit en duurzaamheid. Ons pand wordt ook heel groen en is voorzien van een BREEAM Excellent-keurmerk. Het dak van het warehouse krijgt tientallen zonnepanelen en alle materialen die we gebruiken zijn FSC-gecertificeerd. We scheiden onze afvalstromen en kijken kritisch naar verpakkingen. Dat hele stuk vertalen we ook weer naar onze klantvraag en producten. Kortom, we hoeven ons voorlopig niet te vervelen!’