Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

PATRICIA BOER IS ONDERNEMER. ZIJ IS EIGENAAR VAN SPREEKRECHT, BUREAU VOOR ZAKELIJKE MEDIATION & KLANK- BORD VOOR ONDERNEMERS. MOTTO: KIJK OOK EENS DOOR EEN ANDERE BRIL!

WWW.SPREEKRECHT.NL WELKOM@SPREEKRECHT.NL

Gunfactor van “old boys network''

20 december 2021 | 2 minuten lezen

De laatste column van dit jaar. Waar de vorige keren de woorden bijna als vanzelf van mijn toetsenbord af knalden, laat nu de gunfactor van mijn toetsen te wensen over. De titel “Gunfactor van old boys network” had ik al snel, alleen twijfel ik nu of ik deze titel met een kritische noot zal uitwerken of dat ik helemaal in de decembergedachte de verzoenende toon kies. In het kader van de gunfactor kies ik toch maar voor het laatste.

Wat het old boys network sterk maakt, is de gunfactor. Eerst binnen je netwerk kijken of iemand je van dienst kan zijn en elkaar dan de business gunnen. Wetende dat er een groep ondernemers is die er ook nog is als het niet vanzelf gaat. In de afgelopen maanden hebben we daar in Woerden prachtige voorbeelden van gezien, ondernemers die elkaar juist nu inschakelen en meedenken over nieuwe mogelijkheden.

 

‘Waar is het old of young girls network die elkaar de business gunt?’

Het gevaar van een old boys network is wel dat het vooral “old boys” blijft. En dan heb ik het niet over de leeftijd, maar wel over vernieuwing, over “young boys” toelaten. Dat zijn de startende ondernemers die nog geen netwerk hebben opgebouwd of een trackrecord aan succesvol afgeronde opdrachten en klinkende referenties op LinkedIn hebben. Maar die wel door een, ja, daar is de bril weer, andere verfrissende creatieve bril kijken naar je ondernemersvraagstuk.

Maar dan nog wel het meest heikele woord in old boys network…boys. Want waar zijn de girls? Waar is het old of young girls network die elkaar de business gunt, versterkt en inspireert? Vrouwelijke ondernemers hebben daar nog wat te doen. Meer zichtbaar zijn, laten zien wat je doet en welke waarde je toevoegt aan het vraagstuk van de klant. Zonder bescheidenheid. Niet miepen over het old boys network of glazen plafond maar zorgen dat je je eigen netwerk uitbreidt en aanboort, zowel boys als girls, young en old.

Dus laten we een doel stellen: volgend jaar is er minimaal één vrouwelijke ondernemer genomineerd voor de Gouden Parel. Want daar hebben we het dit jaar als girls behoorlijk laten liggen. En of de winnaar dan old, young, boy of girl is, de Gouden Parel is elke ondernemer meer dan ook geGunfactort.

DienstverleningWoerden