fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Ik draag graag bij aan de comeback van een bedrijf dat weer succesvol wil zijn’

Op sociale media stapelen de succesverhalen zich op, maar ondertussen is er een groep bedrijven die door de coronaperiode in zwaar weer is geraakt. De ervaren Company Comeback & Business Coach Maurice Hoogendoorn ziet het als een belangrijke missie om juist die ondernemingen erbovenop te helpen.

‘Ken je die foto van de Vuurtoren van la Jument?’ Maurice ziet tegenover hem een vragende blik en pakt zijn telefoon erbij om het wereldberoemde beeld op te zoeken. Luttele seconden later laat hij zien wat fotograaf Jean Guichard op 21 december 1989 vanuit een helikopter vastlegt: een gigantische golf die tegen de vuurtoren slaat, terwijl vuurtorenwachter Théodore Malgorn in de deuropening is verschenen omdat hij de helikopter heeft gehoord. De uitkomst mag een wonder heten: Malgorn weet te overleven door net op tijd naar binnen te vluchten en Guichard komt thuis met een legendarische foto die de World Press Photo Award wint.

Maurice begint het gesprek niet voor niets met dit verhaal. Voor hem symboliseert de foto de groep bedrijven die in zwaar weer verkeert. Zij kunnen twee dingen doen: erkennen of ontkennen. Maurice: ‘De erkenner gaat zijn weg vinden, maar de ontkenner loopt het risico om failliet te gaan. Ondernemers hebben vaak nog hoop: het waait wel weer over. Magisch denken noem ik dat. Maar als ze hun oude patronen niet doorbreken, blijven ze vastzitten.’

Skin in the game

Maurice, die als business coach sinds 2004 al meer dan vijftig bedrijven begeleidde, zet zijn expertise steeds meer in voor deze groep ondernemers. De coronaperiode laat zijn sporen na, weet hij. ‘De steunpakketten hielden op en ondernemers moesten een deel van die schuld terugbetalen. Daardoor zijn sommigen van hen in de problemen gekomen. Maar dat hoeft niet het einde te betekenen. Ik wil het succes terugbrengen bij bedrijven die succesvol zijn geweest.’

Dat kan hij op twee verschillende manieren bewerkstelligen. Met een interventie bijvoorbeeld, waarbij Maurice de ondernemer één-op-één coacht naar een doorbraak. Of als “skin in the game”, waarbij hij niet alleen gericht coacht, maar ook participeert in de organisatie. Dat kan door te investeren of door mee te draaien in de organisatie (performance). ‘Marcus Lemonis van The Profit is daarbij mijn voorbeeld. Hoe hij een analyse maakt van een bedrijf, daarbij kijkt naar het proces, de producten, diensten en de mensen, en dat dan weer samenbrengt, is geweldig.’

‘Ondernemers hebben vaak nog hoop: het waait wel weer over. Maar als ze hun oude patronen niet doorbreken, blijven ze vastzitten’

Nieuwe werelden creëren

Of Maurice die ondernemers de weg wijst? ‘Goed dat je die vraag stelt. Want je hebt veel meer aan een coach die je de weg wijst dan aan een coach die vertelt wat je moet doen. Dat is een belangrijk onderscheid. Als ik zeg wat jij moet doen, dan knik je ja uit beleefdheid. Maar je bent het alweer kwijt als je wegrijdt, want het is niet van jou. Maar als je het naar boven haalt bij iemand, intrinsiek, dan beklijft het. Het is mijn doel om zichtbaar te maken wat bij jou onzichtbaar is.’

Juist in moeilijke tijden is dat essentieel. Maurice: ‘Als je in de problemen zit sta je niet meer open, dan ben je aan het overleven. Dan ontstaat er tunnelvisie en vergeet je breed te kijken.’ Een korte interventie door Maurice kan al tot een doorslaggevend nieuw inzicht leiden. ‘Een nieuwe route waarmee je weer resultaat gaat halen. Als ondernemers ervoor openstaan, kunnen we snel nieuwe werelden creëren met elkaar.’

Resultaat, dat is wat opdrachtgevers van Maurice mogen verwachten. ‘Daar zet ik mijn expertise maximaal voor in. Ga je met mij in zee, dan geef ik je maandenlang alles wat ik heb. Mijn energie, mijn kennis, mijn netwerk, mijn tools. En mijn specialiteit om mensen bij elkaar te brengen.’

Blijven innoveren

Het is vrijwel nooit te laat, benadrukt Maurice. ‘Zolang de deurwaarder niet heeft aangebeld, is er een kans. Ik blijf het interessant vinden dat de ene ondernemer in de problemen komt, en de andere succes heeft. Ik laat mensen zien hoe ze kijken en wat daarachter zit. Veel ondernemers kijken eendimensionaal. Maar soms werkt het niet meer. Het houdt dan niet op, want er zijn meerdere wegen.’

Terug naar die Franse vuurtoren in de storm. Hoe zorg je er als bedrijf voor dat je veilig blijft? Maurice: ‘Vaak denken mensen dat veiligheid zit in de patronen die je leeft. Dat is geen veiligheid, maar voorspelbaarheid.’

Het belangrijkste ingrediënt voor een veilig fundament volgens Maurice: continu jezelf opnieuw willen uitvinden. ‘Die kracht moet je hebben. Innoveren dus, anders sta je stil. Op het moment dat je ervaart dat je in default zit, moet je er eigenlijk weer uit. Anders word je voorspelbaar.’

Maurice nodigt ondernemers die het moeilijk hebben uit: keer het tij, ga voor een comeback.  ‘Ik draag graag bij aan een comeback van bedrijven die succesvol willen zijn. Vergelijk het met trainers in de sport die instromen bij een ploeg die onderaan staat en de weg omhoog vinden. Het woord “coach” kan scepsis oproepen bij ondernemers. Maar daarmee beperk je jezelf. Ik heb achteraf zo vaak gehoord: sinds ik met jou werk is alles vele malen sneller gegaan en heb ik andere werelden ontdekt. Dat had ik veel eerder moeten doen.’

 

www.mauricehoog.nl

OntwikkelingenZorg & WelzijnGezondheidszorgEemvallei