fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘IK MAG HIER ONDERNEMER ZIJN BINNEN EEN WERKGEVERSORGANISATIE’

Begin dit jaar nam dealergroep Zeeuw & Zeeuw zes vestigingen van Schakel Autogroep over. Zo ook de Ford vestiging in Utrecht, waar Mike Luijkx als vestigingsmanager aan het roer staat. We vroegen Mike naar zijn ambities met deze vestiging.

Stel jezelf eerst even voor.
‘Ik ben Mike Luijkx. Sinds februari werk ik als vestigingsmanager van de FordStore in Utrecht. Hiervoor was ik ruim vier jaar vestigingsmanager bij de Zeeuw & Zeeuw Ford-vestiging in Alphen aan den Rijn. Vanuit de merkdirecteur Max van den Boogaard werd ik gevraagd om deze vestiging te gaan leiden.’

Ben je meteen op dat aanbod ingegaan?
‘Ik heb er eerst goed over nagedacht. Ik had een goed team met fijne collega’s en ik heb getwijfeld of ik wel wilde overstappen naar een andere vestiging. Maar toch ben ik de uitdaging aangegaan. Deze vestiging is de grootste Ford vestiging van Zeeuw & Zeeuw. Het is bovendien een officiële FordStore, waar je er maar zeventien van hebt in Nederland. Samen met het team wil ik deze vestiging echt op de kaart zetten. Ik wil de naamsbekendheid vergroten, zodat in de toekomst iedereen in de regio Groot-Utrecht direct aan Zeeuw & Zeeuw denkt als mobiliteitspartner.’

Hoe zorg je dat je dat doel bereikt?
‘Allereerst natuurlijk met goede marketing en lokale samenwerkingen met bedrijven en verenigingen. Maar het is vooral belangrijk om elke dag met het hele team te werken aan het succes van de vestiging. Om het team mee te krijgen, werken we met doelstellingen. Elke maandag ontvangen wij de realisatie van de omzetdoelstelling en andere doelstellingen voor de komende week en die delen we. Op basis daarvan kunnen ze zelf hun planning indelen en weten ze waar ze naartoe werken. Niet alleen de afdelingsmanagers, maar ook de monteurs weten precies hoeveel uren ze moeten maken om het weekdoel te behalen.’

Dat klinkt alsof er veel openheid is in de cijfers.
‘Dat klopt. Toen ik hier begon, werden cijfers niet op elk niveau gedeeld, nu worden ze op elke afdeling besproken. Ik vind dat juist belangrijk, want het hoort bij de verantwoordelijkheden die je geeft en je spreekt ook indirect vertrouwen uit in de medewerker. Door doelstellingen te delen en teams hiervoor verantwoordelijk te maken, creëer je ondernemerschap bij je mensen. Ze krijgen intrinsieke motivatie om de doelen te behalen en komen zelf met ideeën om processen te verbeteren. Hoe de doelen behaald worden, bepalen we samen. Die verantwoordelijkheid ligt op elke afdeling. Natuurlijk bespreek ik wekelijks de voortgang met de afdelingsmanagers en bepalen we hoe we de processen inrichtingen op de vestiging, maar de medewerkers hebben daar veel invloed op.’

Is het moeilijk om die verantwoordelijkheden te delegeren?
‘Ik vind van niet. Ik ervaar het zelf ook als prettig dat ik de verantwoordelijkheid en grote beslissingsbevoegdheid voor deze vestiging krijg. Ik mag hier ondernemer zijn binnen een werkgeversorganisatie. Dat zie je niet zo vaak. Die vrijheid vertaal ik weer door binnen de organisatie. Zo bouwen we samen aan het succes van deze vestiging.’

InterviewTransport & AutobrancheAutodealerUtrecht