fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Inzicht in jouw transporttoekomst

Emissieloos rijden. Het is en blijft één van de uitdagingen voor de toekomst voor veel ondernemers met een wagenpark. Vanaf januari 2028 kun je niet meer met een dieselbedrijfswagen een zero-emissiezone van binnensteden in; vanaf 2030 geldt dat ook voor vrachtwagens die op diesel rijden. Bij Van Dijk Groep zijn ze zich al een paar jaar aan het klaarstomen voor deze mobiliteitsuitdagingen. De komst van twee nieuwe elektrische Renault-bedrijfswagens (Trafic en Master) maakt het aanbod aan geëlektrificeerde voertuigen nog completer.

Van Dijk Groep bedient heel Midden-Nederland met de reparatie, het onderhoud en de verkoop van Volvo Trucks en Renault Trucks en Renault bedrijfswagens. Met een historie van bijna honderd jaar staat het bestaansrecht van Van Dijk Groep buiten kijf. Commercieel directeur Peter Huisman praat ons bij over de nieuwste ontwikkelingen. ‘Door wet- en regelgeving is er heel veel veranderd in de logistieke branche’, aldus Peter. ‘Jaren geleden zijn wij daar al strategisch over na gaan denken; wat kunnen we doen om onze klanten zo goed mogelijk te helpen met de uitdagingen die eraan komen? We hebben met Renault Trucks en Volvo Trucks twee merken die beide heel vooruitstrevend zijn als het gaat om nieuwe, duurzame vormen van transport. Echter, we willen onze klanten ook buiten de verkoop adviseren. Hieruit  is Van Dijk Energy ontstaan, waarmee we klanten volledig meenemen in de reis naar emissieloos transport en hen ondersteunen bij de vraagstukken die spelen. We onderzoeken eerst wat een klant wil en waar iemand tegenaan kan lopen. Bijvoorbeeld: zijn er voldoende oplaadmogelijkheden? Is er op de bedrijfslocatie voldoende stroom? Komt de klant uit qua ritten en actieradius? Is de kostprijs in orde? Zijn alle subsidiemogelijkheden in kaart gebracht? Pas als dat soort vragen doorlopen zijn, maak je de stap naar verkoop.’

Bezwaren wegnemen

‘We merken dat steeds meer klanten kiezen voor elektrisch rijden. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit nog vooral gedreven is door subsidies’, aldus Peter. ‘Bij de trucks is één op de zes bestellingen een elektrische, bij de bestelwagens één op de negen. Volgend jaar zal het naar verwachting gaan toenemen; dan is een dieselbedrijfswagen qua aanschaf waarschijnlijk duurder dan een elektrische, omdat de BPM-vrijstelling op de diesel bedrijfswagens verdwijnt.’ De angst die leeft bij ondernemers om elektrisch te gaan rijden, proberen ze bij Van Dijk Energy weg te nemen. ‘Als het gaat om elektrische trucks, zijn de voornaamste bezwaren de kostprijs, de capaciteit van stroom en de beperking in ritten. Ook is de uitvoering van trucks nog niet zo uitgebreid en het laadvermogen speelt bij vrachtwagens ook mee. Bij bestelwagens is de actieradius het grootste bezwaar. Tot voor kort was het ook niet mogelijk om er een aanhanger achter te hangen, maar daar komt met de nieuwe Renault bedrijfswagens verandering in. Het is verder onze taak om uit te leggen wat een elektrische auto kan, maar ook wat de eventuele beperkingen zijn. Daarin zijn we volledig transparant. We brengen de beperkingen in kaart, denken mee en maken de nodige rekensommen voor onze klanten. We hebben hele mooie programma’s om precies te laten zien wat een klant kan doen, wat er nodig is en wat het hem oplevert.’

‘Wij praten klanten binnen anderhalf uur helemaal bij over de nieuwste ontwikkelingen’

Interne aanpassingen

‘Daarnaast hebben we ruim twee jaar geleden een gespecialiseerde chauffeurstrainer aangenomen’, vervolgt Peter. ‘Hij gaat sowieso altijd mee naar afleveringen, maar traint de chauffeurs ook zodanig dat ze het meeste uit de (elektrische) vrachtwagen kunnen halen qua actieradius en zuinigheid. Hij leert ze om zo te rijden dat ook tijdens het rijden en afremmen stroom wordt opgewekt. We volgen een elektrische truck ook veel langer dan een conventionele. We kunnen traceren of het laden goed gaat, of de wagen goed communiceert met de laadinstallatie, maar ook hoe hij in zijn geheel presteert. Volgt de chauffeur de instructies die we hebben gegeven? Aan de hand van klantgesprekken volgen we de truck weken, maanden of zelfs een jaar. Dat is veel intensiever dan met een dieselvoertuig, omdat het allemaal nieuw is. Met name voor de klant en de chauffeur, maar ook voor ons als organisatie.’

Nieuwe Renault bedrijfswagens

In september verschenen de nieuwe modellen: de Renault Master in een diesel- en elektrische variant en de vernieuwde en elektrische varianten van de Renault Trafic. Ook de elektrische demowagen van de zwaarste Renault-truck is binnen, waar die van Volvo Trucks er al een tijdje was. ‘Dit is een trekker die goed is voor vijftig ton treingewicht. We hebben dan echt de hele range compleet, waardoor we alle opties goed kunt laten zien. Langzamerhand zullen er steeds meer modellen bij komen. Wij hebben een voorsprong, omdat Volvo Trucks en Renault Trucks al veel elektrische voertuigen hebben rijden. Daardoor hebben we inmiddels de nodige ervaring opgebouwd en kunnen we op maat gesneden advies geven. Dat is voor ons ook een mooie manier om klanten aan ons te binden. Een transporteur is de hele dag bezig met planning, zijn chauffeurs en klanten, maar ze gunnen zichzelf weinig tijd om zich in te lezen in wat de ontwikkelingen zijn. Wij praten ze binnen anderhalf uur helemaal bij en proberen hen waar het kan aan te zetten tot nadenken. Ik vind dit zelf ook een boeiende tijd voor ons bedrijf; we zijn aan het innoveren en we moeten op een andere manier denken. Dat geeft ons ook weer nieuwe energie.’

 

www.dijkauto.nl

www.vandijkenergy.nl

OntwikkelingenTransport & AutobrancheTransportUtrecht