Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Klaar voor de toekomst

De beruchte persconferentie in maart 2020 kwam, net als bij iedereen, hard aan bij het team van het Carlton President Hotel. Maar in plaats van met de handen in het haar te gaan zitten, staken general manager Bart Blikman en zijn team ze uit de mouwen. ‘We hebben meteen geschakeld en met elkaar bedacht hoe we ons bedrijf tijdens deze crisis fit konden houden.’ Ruim een jaar later vertelt Bart hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.

Zakenmannen en -vrouwen van over de hele wereld bleven thuis. De bijna duizend vierkante meter aan vergaderzaalruimte was leeg en de lokale zakenmensen lunchten niet langer samen op het zonnige terras, maar via Zoom. ‘Onze hele corebusiness viel weg’, aldus Bart. ‘Daarom hebben we onze corebusiness veranderd. Ons hotel ging zich volledig op de leisure markt richten, terwijl we daarvoor voornamelijk op de zakelijke markt gericht waren. Dat lijkt in eerste instantie misschien een beetje gek, zo’n hotel midden tussen de bedrijven. Maar er is hier ontzettend veel te doen: fietsen in de Vechtstreek of in de omgeving van Kamerik, varen op de Vecht of een dag naar Utrecht. In plaats van zakenmensen, zijn er nu volop dagjesmensen in het hotel. Dat is een andere markt, maar dat is juist ook wel heel erg leuk en uitdagend.’

Jeu de boules, scrabble of fietsen?
Zakengasten en toeristen zijn namelijk behoorlijk verschillend. ‘Veel mensen die hier komen voor werk, zijn vaste gasten. Het hotel is voor hen als een tweede thuis. Ze zijn vooral aan het werk bij bedrijven in de buurt en zijn in het hotel om even snel wat te eten en prettig te slapen. Dan gaan ze weer naar huis. Wij kennen ze, weten precies wat ze graag eten en welke kamer ze willen. Toeristen zijn een nachtje weg of op vakantie. Zij willen weten wat er in de omgeving te doen is, lekker uitgebreid eten en vermaakt worden. Daarom hebben we van alles aangepakt om het aantrekkelijk te maken voor toeristen. We zijn met een drone op pad gegaan om prachtige beelden te schieten van de omgeving ter inspiratie op de website. Ook hebben we de website aangepakt en meer toegespitst op de toerist, zodat zowel de zakelijke – als de leisure gast zich aangesproken voelt. Samen met een samenwerkingspartij ontwikkelden we een app met fietsroutes van en naar het hotel en we hebben meer fietsen aangeschaft om te verhuren. Ook de menukaart hebben we aangepast aan de wensen van de toeristen. Er staan nu uitgebreide borrelplanken op, waarmee toeristen bij kunnen komen na een dag op pad te zijn geweest. Daarnaast hebben we meer keuze in voorgerechten en desserts, zodat gasten echt kunnen genieten van een avond tafelen. Ten slotte hebben we ervoor gezorgd dat mensen zich ook in het hotel goed kunnen vermaken. Een bar toverden we om tot jeu de boulesbaan en er staan nu een tafeltennis- en voetbaltafel. Om tijdens de lockdown de donkere winteravonden mee door te komen, hebben we bordspellen in huis gehaald. De wellnessruimte was altijd vrij te gebruiken, maar mocht vanwege de coronamaatregelen alleen op afspraak en privé gebruikt worden. Dat is daarom een betaalde service geworden.’

‘Gasten kunnen zich in het hotel goed vermaken met een jeu de boulesbaan, tafeltennis- en voetbaltafel en bordspelletjes’

Inzet van de medewerkers
Alle medewerkers hebben zich vanaf dag één ingezet om er een succes van te maken. ‘Voor hen was het best wennen,’ geeft Bart toe. ‘De baliemedewerkers krijgen nu vragen over wat er te doen is in de omgeving. Om dat met oprecht enthousiasme te kunnen vertellen, hebben ze zelf van alles gedaan en ervaren.’ Toen in december ook de restaurants in hotels dichtmoesten, richtten Bart en zijn team in elke kamer een eethoek in met de meubels uit het restaurant. ‘Het was een enorme logistieke uitdaging om tot 240 diners op de kamers uit te kunnen serveren. Ik ben ongelooflijk trots op het personeel dat ze het voor elkaar gekregen hebben. En trouwens ook op de medewerkers van de huishouding, die opeens vele minirestaurants moesten schoonmaken.’

Op naar de toekomst
Eerlijk is eerlijk, Bart mist de zakelijke gasten wel. ‘Het is zo leuk om met mensen van allerlei nationaliteiten te werken.’ Gelukkig zijn de eerste zakenreizigers alweer langsgeweest; zij werden verrast met iets lekkers op hun “eigen” kamer. Ook staan er voor het najaar weer veel vergaderingen en bijeenkomsten gepland. Toch is de Nederlandse én buitenlandse toerist wat Bart betreft een blijver. ‘Het is een leuke mix die voor een gezellige bedrijvigheid zorgt.’ Bart heeft dan ook zin in de toekomst. ‘In 2019 hebben we een grote verbouwing afgerond. Alle 163 kamers, de tien zalen, het restaurant One24 en de lobby zijn prachtig ingericht in het Urban Nature thema. Omdat het coronavirus heel snel na de verbouwing zijn intrede deed, hebben we nooit ten volste van kunnen genieten van ons nieuwe product. Dat gaan we nu zeker doen! Doordat we het bedrijf gedurende de hele coronacrisis fit hebben kunnen houden, zijn we nu helemaal klaar voor de toekomst.’

OntwikkelingenHoreca & RecreatieRestaurant/ barHotelRecreatieUtrecht