Overname, nieuw logo en nieuw automerk
‘Opel, Peugeot en Citroën straks onder één dak’
De overname van de Opel-vestigingen van Motorhuis in Gouda en Alphen aan den Rijn door autocentrum van Vliet begin dit jaar, leidt tot een interne fusie, het verdwijnen van de naam Van Vliet PGH én een nieuw logo.
Bij autocentrum van Vliet is het nieuws op nieuws. Eigenaar Arjan van Vliet wist begin 2023 twee Motorhuis-vestigingen aan zich te binden. Fantastisch uiteraard, want de aanwinst versterkte wederom de positie van Van Vliet Autogroep, het familiebedrijf met elf vestigingen in het Groene Hart. In de regio is Van Vliet Autogroep, bestaande uit autocentrum van Vliet, Van Vliet PGH, AutoWinkel en Fase autobedrijven, dé aanbieder van de automerken van Stellantis en Kia. Stellantis is de fabrikant van onder andere Opel, Peugeot, Citroën, Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Abarth. De overname gaat gepaard met interessante ontwikkelingen; Arjan sorteert momenteel voor op een herschikking van de organisatie. De stip op de horizon is om meerdere automerken onder één dak te brengen. ‘Als het aan de fabrikant Stellantis ligt, zijn dat er zoveel mogelijk. Ik begin er met drie’, vertelt Arjan. ‘Opel, Peugeot en Citroën.’
Verder onder één naam
De overname van de Motorhuis-vestigingen was doorslaggevend met betrekking tot de fusie. ‘Dat komt omdat die panden qua werkgebied overlappen met een aantal van onze bestaande vestigingen. Van Vliet PGH, dealer van Peugeot en Citroën, heeft evenals autocentrum van Vliet, na de overname vestigingen in Woerden, Waddinxveen/Gouda en Alpen aan den Rijn. Dat maakt het logisch om beide bedrijven in elkaar te schuiven. De klant heeft onder één dak keuze uit meerdere merken en wij kunnen efficiënter werken. Dit is nodig om in deze bijzondere tijd de kosten laag te houden. Bovendien helpt het in het optimaliseren van de personele bezetting op de vestigingen. Er is nu eenmaal krapte op de arbeidsmarkt en de gecombineerde vestigingen kunnen met minder mensen betere service verlenen.’
Al die vestigingen van voormalig Motorhuis, Van Vliet PGH en autocentrum van Vliet gaan verder onder de naam autocentrum van Vliet. Momenteel wordt de overgenomen vestiging in Gouda verbouwd, om de collega’s uit Waddinxveen een mooie werkplek te geven. De Peugeot- en Citroënactiviteiten verhuizen na de zomer naar hun nieuwe onderkomen aan de Keerkring 3 in Gouda.
Rustig managen
‘Vroeger was koopavond bij ons enorm belangrijk ter oriëntatie, tegenwoordig doen mensen veel van het voorwerk online’, vertelt Arjan. ‘Als ik op een verjaardag zeg: “We gaan naar minder showrooms, en meer online, dan zegt iedereen: klinkt logisch!”. Maar het online aanschaffen van een auto, lijkt momenteel nog een brug te ver. Daarom wil ik deze verandering, van drie merken in één showroom, rustig managen. Tot nu toe heeft een samensmelting bij andere bedrijven niet altijd goed uitgepakt. Het risico is dat je verwarring zaait; iemand is zich wekenlang online aan het oriënteren op een Opel Corsa, maar ziet in de showroom een mooie Peugeot 208. Dan kun je switchen, maar er kan ook kortsluiting ontstaan. De bedoeling is om het showroomgedeelte zó goed neer te zetten, dat we de klant kunnen bevestigen in hetgeen hij online heeft gezien. De beleving moet kloppen! Met AutoWinkel en Fase autobedrijven blijven wij overigens gevestigd in Waddinxveen. In deze vestiging aan de Coenecoop starten wij bovendien een servicecentrum voor Peugeot en Citroën, waardoor klanten uit Waddinxveen in hun vertrouwde omgeving terecht kunnen voor onderhoud en reparatie.’
Nieuw logo
Bij een fusie blijft het niet, Arjan en zijn team hebben maandenlang gewerkt aan een nieuw logo, dat we binnenkort op alle vestigingen zien prijken. ‘Er waren uiteindelijk twee varianten: degene die mijn voorkeur heeft – en die het ook geworden is – geeft een eervolle knipoog naar het verleden. Het is qua compositie afgeleid van het originele ontwerp, en het kleurgebruik is gebaseerd op het oude Van Vliet PGH-logo. Het oude logo is ontwikkeld door Gert van Spanje. Hij was onze boekhouder van 1960 tot en met 1986, maar ook de stadsdichter van Woerden. Wekelijks stond zijn gedicht in de Woerdense Courant. Hij heeft destijds ons logo bedacht, waar we jarenlang mee deden. Daarom vond ik het niet makkelijk om een keuze te maken. Wij zijn een bedrijf met 144 jaar historie, dat gooi je niet zomaar weg.’
Nóg meer
Bovendien introduceert Arjan nóg iets nieuws; het automerk Aiways, van de gelijknamige Chinese autofabrikant. ‘De auto’s zijn alleen elektrisch verkrijgbaar, en hebben een goede value for money, zoals dat heet. Het merk moet zich in Europa nog bewijzen, maar daar hebben we vertrouwen in. Wat ik in mijn bedrijf belangrijk vind, is het behoud van een breed fundament. We hebben een Frans, Italiaans, Duits en Koreaans merk in ons bestand, en nu dan ook Chinees. Wat we weten van de Chinese autobusiness is dat ze kwalitatief goede spullen maken. In de afgelopen jaren zijn er achttien nieuwe merken in Europa geïntroduceerd, waar er ongetwijfeld slechts enkele van overblijven. Twintig jaar geleden kwamen de Koreanen met Kia, daar werd destijds om gelachen, maar dat is nu het bestverkochte merk van Nederland. Dat is ook een beetje waar ik op gok, de kans dat je misgokt is zeker aanwezig met zoveel varianten, maar als je helemaal niets hebt, weet je zeker dat je niet meedoet.’
‘Vind ik het spannend? Ja, de ontwikkelingen gaan razendsnel. Er spelen soms dynamieken waar we geen invloed op hebben. Daarom blijft mijn strategie: breed sta je sterker!’