Het gaat Boogaart Betonpompen voor de wind. Het betonpompbedrijf uit Werkendam ziet het klantenbestand elke maand groeien. Hoe doen ze dat? ‘Het is de kunst om het beton op de juiste tijd op de juiste plaats te krijgen.’
We zitten aan tafel met eigenaren Artjan van den Boogaart, die het bedrijf opzette, en Richard Ramaekers, die zich een paar jaar geleden inkocht. Twee jonge mannen met frisse energie, die duidelijk blij zijn met wat hun bedrijf en team neer weten te zetten. Een introductie.
Hoe is Boogaart Betonpompen ontstaan?
Artjan: ‘Boogaart Betonpompen is een voortvloeisel uit het bedrijf van mijn vader. Hij had een bedrijf in prefab bouwbeton. Daarin werd ook een gedeelte nat beton toegepast en daar werden mortelpompjes voor gebruikt. Daar kun je alleen mortel mee verpompen. We kregen vaker de vraag of dit ook met beton kon, wat destijds alleen met grote machines gedaan werd. Na wat speurwerk kwamen we in aanraking met kleine betonpompen. Die hebben we aangeschaft en vanaf daar is het uitgegroeid tot wat het nu is.’
Hoe zijn jullie in Werkendam terechtgekomen?
Artjan: ‘De eerste vijf jaar van het vijftienjarig bestaan stond het bedrijf in Steenbergen. Daarna hebben we het kantoor naar Moordrecht verplaatst, waar we vier jaar hebben gezeten. Daarnaast hadden we een loods in Werkendam. Omdat het werk alleen maar toenam, hebben we besloten om alles onder één dak samen te brengen en in Werkendam een pand te bouwen. Een heel centraal punt, zowel economisch als qua werkgebied. Al hebben we maar één medewerker die hier woont, de rest komt ergens anders vandaan.’
Waar is de groei van jullie bedrijf aan te danken?
Artjan: ‘Dat is ten eerste te danken aan de markttransformatie waar we in terechtkwamen. Tot vijftien jaar geleden werd ons werk, het transporteren van beton, nog gedaan met een pompmixer, een zogenoemde PUMI. Daarmee vervoerden en pompten we het beton. Een kleine pomp heeft veel dunnere slangen, die makkelijker handelbaar en te bemannen zijn. Dat werd door de markt opgepikt en daar zijn we in meegegaan.’ Richard: ‘Deze pomp is geschikt voor lange afstanden en moeilijk bereikbare plaatsen. Steeds meer aannemers zagen het voordeel van dit type pomp. Andere bedrijven zagen het ook. In het begin deden we de werkzaamheden alleen voor onszelf, maar we gingen het steeds meer voor anderen doen. Toen hadden we nog één pomp nodig en zo werden er het steeds meer. Inmiddels hebben we er zestien.’
Hoe omschrijven jullie de core business?
Richard: ‘Onze core business is het transport van beton op locatie. Beton wordt ergens gebracht, maar daar kan het niet blijven staan. Dan zorgen wij voor verplaatsing. Aan de voorkant kunnen we ook het beton leveren en/of erover adviseren. We kunnen daarnaast zorgen voor de afwerking nadat het beton gestort is, bijvoorbeeld door deze op de juiste hoogte te storten of door te vlinderen en het beton te voorzien van een facetlaag.’ Artjan: ‘We zijn geen leverancier van beton en ook geen vloerenbedrijf, maar als klanten het willen, kunnen we ze ontzorgen en een totaalpakket leveren. De core is en blijft het transport van beton op locatie.’
Wat is jullie kracht?
Artjan: ‘Dat we landelijk werken is wel onze kracht. We doen zelfs een groot deel van België, en daar zijn we de enige in. We denken servicegericht. Doen wat je zegt dat je doet en het ook nog op tijd doen. Beton leveren is vrij rechtlijnig, maar het is de kunst om het op de juiste tijd op de juiste plaats te krijgen. Vaak heb je te veel of te weinig beton. Voordat je een extra levering op locatie hebt, ben je al gauw zo’n 1,5 uur verder. Wij proberen dat te voorkomen en uit te blinken qua planning. En, niet onbelangrijk, communiceren als iets fout gaat, zodat de klant weet wat er aan de hand is.’
Hoe bevalt het in Werkendam?
Richard: ‘Het is heel fijn dat we nu alles onder één dak hebben, dat werkt veel efficiënter. Toen we hier alleen nog een loods hadden, explodeerde het werk. We groeiden, maar konden geen ander pand vinden wat aansloot op onze behoeftes, dus nieuwbouw was de beste optie. Al snel bleek dat het goed zou zijn om als kantoorteam ook hier aanwezig te zijn, zodat je calamiteiten beter kan overzien. Toen hebben we de planning ook hierheen verhuisd. Nu lopen we hier allemaal rond en is de communicatie veel makkelijker. Als onze planner wordt gebeld dat een pomp kapot is, kan hij meteen naar de jongens in de werkplaats lopen. Het heeft onze slagkracht enorm vergroot.’
Wat gaat de toekomst nog brengen?
Artjan: ‘We zien onze groei als resultaat, niet als doel. Dus onze focus ligt niet zo zeer op de toekomst. We richten ons op het hier en nu en halen er genoegdoening uit als we elke dag leveren wat de klant van ons verwacht. Over het algemeen gaat het hier gewoon goed en daar genieten we van. We kijken veel meer naar of wijzelf en de rest van het team het naar hun zin heeft. Daarnaast blijven we vernieuwen waar mogelijk. Zo hebben we een expertise in spuitbeton. Dat is topsport binnen het beton. We worden inmiddels door bedrijven uit heel Europa gebeld of we daar met onze spullen naar toe kunnen komen. We zijn sinds kort ook dealer van Putzmeister, een Duitse fabrikant van betonpompen. Dat is een mooie voortrekkersrol waar we op voort kunnen borduren. Maar blije medewerkers en een vaste klantenkring blijven het belangrijkste.’