Zoeken

‘Samen het leren van de toekomst vormgeven’ 

De automotivebranche is volop in beweging. Des te groter de uitdaging om de vakmensen van de toekomst op te leiden. Het Automotive College van ROC Midden Nederland trekt daarom intensief op met het bedrijfsleven. Die samenwerking levert al veel op, maar er blijft ook altijd wat te winnen. Accountmanager Leon Middag over de vele kansen en mogelijkheden.

Om te beginnen: hoe stel jij het Automotive College en jezelf als accountmanager voor?

Leon: ‘Het Automotive College is onderdeel van de Tech Campus van ROC Midden Nederland in Nieuwegein. Bij ons vind je alle onderdelen binnen de automotive. We bieden diverse opleidingen aan, zoals autotechniek, bedrijfsautotechniek, transport en logistiek, serviceadviseur en verkoper binnendienst op mbo-niveau 2, 3 en 4. Als accountmanager focus ik me vooral op onze tak mbo voor professionals en de bedrijfsopleidingen die daarbij horen. We zijn er uiteraard voor de reguliere studenten die van het voortgezet onderwijs komen, maar ook voor andere doelgroepen: de zij-instromers die zich willen omscholen of niet eerder een opleiding genoten hebben en zich nu willen professionaliseren, en de medewerkers van bedrijven die vooral bijscholing willen om duurzaam inzetbaar te blijven. Bij mbo voor professionals kunnen zij terecht voor trainingen, cursussen, certificaattrajecten en volledige opleidingen die aansluiten bij hun talenten, leerbehoeften en werkervaring. Wij zeggen: of je nu vijftien of 115 bent, iedereen moet hier terechtkunnen om zich te ontwikkelen. We kijken daarbij wat iemand op dat moment in zijn loopbaan nodig heeft aan onderwijs. Alle scholingen kunnen we ook aanbieden als bedrijfsklas, blended of als maatwerkopleiding voor organisaties.’

Klinkt niet alleen als een kans voor de doelgroep zelf, maar ook voor het bedrijfsleven. 

‘Dat is het ook. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat bedrijven een efficiencyslag willen maken of hun mensen op de werkvloer naar een bepaald niveau willen tillen. Wij bieden bedrijfsopleidingen in de vorm van maatwerktrajecten aan. Studenten werken vier dagen in de praktijk bij het bedrijf en doen één dag theorie, vaak ook in-company. Wij geven die bedrijfsopleidingen vorm in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven. We gaan het gesprek aan met bedrijven, proberen de vraag helder te krijgen en spelen daar vervolgens op in met onderwijs dat past bij de behoefte. Er is veel mogelijk, ook als het gaat om versneld opleiden. Soms is het pionieren en nieuwe paden verkennen, maar dat kunnen we goed.’

Over de behoefte gesproken: wat speelt er momenteel bij bedrijven in de automotivebranche?

‘Ook in deze branche is er een tekort aan vakmensen. Hoe mooi is het dan om als wervend uithangbord voor je bedrijf te hebben dat je BBL-werkplekken biedt? Je geeft mensen daarmee de kans om werkend te leren, een diploma te behalen en ze krijgen nog betaald ook. Op jouw beurt werk je met je bedrijf zo toe naar de instroom die je ambieert. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de vraag naar bedrijfsopleidingen toeneemt.’

‘Een bedrijfsopleiding op maat is een unieke kans om mensen aan je te binden’

Over de behoefte gesproken: wat speelt er momenteel bij bedrijven in de automotivebranche?

‘Ook in deze branche is er een tekort aan vakmensen. Hoe mooi is het dan om als wervend uithangbord voor je bedrijf te hebben dat je BBL-werkplekken biedt? Je geeft mensen daarmee de kans om werkend te leren, een diploma te behalen en ze krijgen nog betaald ook. Op jouw beurt werk je met je bedrijf zo toe naar de instroom die je ambieert. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de vraag naar bedrijfsopleidingen toeneemt.’

Welke vakinhoudelijke vraagstukken houden de branche bezig?

‘We hebben gemerkt dat er behoefte is aan een opleiding op het gebied van technisch leidinggeven. Goede monteurs stromen vaak door naar leidinggevende functies. Maar het is geen vast gegeven dat een goede monteur ook een goede manager is. Daar komt meer bij kijken dan praktische kennis. Hoe coach je mensen, hoe stuur je een team aan en hoe houd je dat bij elkaar? Om daar een slag in te maken zijn we ver met de ontwikkeling van een opleiding technisch leidinggeven. Voor bedrijven betekent dat een kans om een efficiencyslag te maken en met meer structuur leiding te geven. Dit is iets wat we uit eigen beweging opmerken, maar de vraag kan ook uit bedrijven zelf komen. Laten we vooral het gesprek met elkaar blijven aangaan, want er zijn veel kansen en mogelijkheden. Een bedrijfsopleiding is er één, maar je kunt ook denken aan excursies, gastcolleges en de aanwezigheid op open dagen.’

Wat kan het Automotive College concreet betekenen voor bedrijven?

‘Passend onderwijs dat aansluit op de huidige en toekomstige vraag van bedrijven. Ook zijn we een gesprekspartner om te kijken hoe je als bedrijf kunt blijven doorgroeien en hoe wij daar met gerichte opleidingen aan kunnen bijdragen. Het is altijd een goed idee om medewerkers ruimte te geven om zichzelf te ontwikkelen. Je bent nooit uitgeleerd. Een leven lang ontwikkelen, noemen we dat. Wij bieden de tools om iemand op een volgend niveau te krijgen. We weten wat iemand nodig heeft in zijn of haar persoonlijke ontwikkelreis.’

Wat levert dat uiteindelijk op voor bedrijven?

‘Een bedrijfsopleiding op maat is een unieke kans om mensen aan je te binden, mits je bereid bent te investeren in je personeel. Zoals de opleiding in jouw bedrijfskleuren is gespoten, zijn ook je medewerkers straks meer dan ooit thuis in je organisatie. Ze leren het vak binnen jouw bedrijf, binnen de cultuur die er heerst en de normen en waarden die daarbij horen. Na het afronden van de opleiding blijven ze bij jou in dienst als volwaardige medewerkers.’

Wat is de uitdaging binnen deze samenwerking?

‘Het bedrijfsleven is snel en dynamisch. Hoe kunnen wij als onderwijsinstelling op tijd meebewegen met ons aanbod? Dat is de uitdaging en daar hebben we elkaar voor nodig. Daarom doe ik hier graag de oproep om vooral met ons mee te denken, zodat we samen het leren van de toekomst vormgeven.’

 

mbovoorprofessionals.rocmn.nl

rocmn.nl