fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Samen naar duurzame logistiek en distributie

Dat de wereld van logistiek en distributie dynamisch is, voel je meteen bij binnenkomst in het pand van kersvers OnderNamen-lid Vos Logistics. ‘Geen dag is hier hetzelfde’, bevestigt Rianne Schouten, Manager Sales. Vier jaar geleden nam het bedrijf SNEL Shared Logistics over. Dennis Broeksteeg, als Business unit manager verantwoordelijk voor strategie en operatie, vertelt: ‘Met trots presenteren we ons per 1 januari onder de naam Vos Logistics Benelux Distribution.’

Vos Logistics is een specialist op het gebied van transport en klantspecifieke logistieke diensten. Met een netwerk van dertig eigen vestigingen is de onderneming actief in heel Europa. Er is veel aandacht voor duurzame bedrijfsvoering, waarbij ze zich focussen op de thema’s schone voertuigtechnologieën, energiezuinigheid en gezondheid van medewerkers. Rianne vertelt: ‘We zijn een grote speler in de logistieke wereld, met oog voor de toekomst. Voor elk logistiek probleem hebben wij wel een oplossing.’

Emissieloos transport

Het thema ‘Laad maar’ van deze OnderNamen-editie past perfect bij het bedrijf. Met vijf elektrische bakwagens en een elektrische trekker in het wagenpark loopt Vos Logistics voorop als het gaat om zero-emissietransport. Rianne: ‘Door de gunstige ligging van onze laadhub in Woerden kunnen we bijvoorbeeld vandaag de dag al de grote Westelijke steden, zoals Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, emissieloos bevoorraden.’ Dennis vertelt over de ambities: ‘We zitten nu in het proces om twee extra elektrische trekkers aan te schaffen. En we willen meer hubs openen om ook buitenstedelijk meer emissieloos te bevoorraden.’

Of elektrisch rijden voor de transportsector dé oplossing is naar zero-emissie, vraagt Dennis zich echter af: ‘Ik denk dat elektrisch rijden een tussenstap is, omdat ik het niet voor me zie dat er straks elke avond 900.000 trucks in het stopcontact gaan. Ik verwacht dat we uiteindelijk een andere vorm van energie gaan gebruiken in de logistieke sector. Welke dit is, gaat de toekomst uitwijzen. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet.’

‘Met de grootte van ons wagenpark bereik je hiermee al een enorme CO2-reductie’

Efficiënt met energie

Als het gaat om zuinig omgaan met energie, komen Dennis en Rianne ook met tal van voorbeelden. De magazijnen van Vos Logistics hebben bijvoorbeeld het duurzame BREEAM-keurmerk. Dennis: ‘Er liggen zonnepanelen op het dak én onze magazijnen blinken uit op bijvoorbeeld materiaalgebruik, energie-efficiëntie en een gezond binnenklimaat.’ Maar niet alleen op de gebouwen liggen zonnepanelen. Rianne vertelt: ‘In samenwerking met SolarOnTop plaatsen we zonnepanelen op onze trailers. Doordat de zonne-energie gebruikt wordt voor bijvoorbeeld de airconditioning, verlichting en dynamo bereiken we een jaarlijkse besparing van 2.000 tot 2.500 liter diesel per vrachtwagen.’ Dennis vult aan: ‘Met de grootte van ons wagenpark bereik je hiermee al een enorme CO2-reductie.’ Om het verbruik nog verder te reduceren worden chauffeurs getraind en gecoacht om zo energiezuinig mogelijk te rijden.

Door de schaalgrootte en processen van Vos Logistics wordt er ook een hoge mate van efficiency bereikt, wat besparing van de kosten voor de klant en een duurzame organisatie van de logistiek oplevert. Rianne legt uit: ‘We consolideren transporten zoveel mogelijk op crossdocks om het vervolgens zo efficiënt mogelijk uit te rijden. Daarnaast is ons transportmaterieel goed afgestemd op onze activiteiten: we bedienen de regio’s bijvoorbeeld met LZV’s (Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie, ook wel super eco combi’s genoemd, red.) en met de bakwagens en kleinere citytrailers bevoorraden we in en rondom de steden.’

Iedereen aan boord

Naast de aandacht voor klanten en het milieu is er ook veel aandacht voor de mensen in het bedrijf. Dennis vertelt: ‘We hebben echt oog voor het welzijn van de medewerker. Zo bieden we opleidingen aan en zijn er veel doorgroeimogelijkheden. Maar denk bijvoorbeeld ook aan goede arbeidsomstandigheden, zoals een ergonomische chauffeursstoel, en persoonlijke begeleiding bij ziekte. Of het verstrekken van fruit op de werkvloer.’ Lachend voegt hij daaraan toe: ‘We organiseren ook leuke activiteiten en natuurlijk komt er ook wel eens een schaal bitterballen voorbij.’ Rianne vult aan: ‘We nemen mensen aan in allerlei fases van hun carrière: van starters die net van school komen tot oude rotten in het vak. Het is echt een mooie mix. We doen ons best om iedereen aan boord te houden én we zijn altijd op zoek naar nieuwe collega’s die bij ons aan boord willen komen.’

Koploper zijn en blijven

Er gebeurt veel binnen het bedrijf en plannen voor de toekomst zijn er nog genoeg. Rianne: ‘We hebben zowel groeiambities op het vlak van distributie als op warehousing. We willen uitbreiden in het noorden en zuiden van Nederland en meer regionaal actief zijn.’ In het zestigduizend vierkante meter tellende magazijn in Woerden is ook nog ruimte voor groei. ‘Hier slaan we goederen op voor onze klanten, maar we kunnen ook aanvullende diensten verzorgen zoals containerlossingen, handling en orderpicking. En natuurlijk de distributie.’

Dennis vult aan: ‘Door meer logistieke hubs te openen, kunnen we meer volume door ons logistieke netwerk heentrekken. Tegelijkertijd is het noodzakelijk om de energietransitie mogelijk te maken.’ Dat kan Vos Logistics echter niet alleen. ‘Ik ben ervan overtuigd dat we de hele duurzaamheidstransitie met z’n allen aan moeten pakken. Niet alleen de vervoerders, maar bijvoorbeeld ook de verladers en producenten. Je ziet dat nu alleen beursgenoteerde en écht intrinsiek gedreven bedrijven bereid zijn om mee te werken aan – en betalen voor de energietransitie. Dat moet anders. Wij willen in ieder geval koploper zijn en blijven om een emissieloze transportsector mogelijk te maken.’

 

www.voslogistics.com

OntwikkelingenDienstverleningWoerden