fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

SOLARPROF NEDERLAND GROEIT MAAR DOOR EN ZOEKT WEER EEN NIEUW BEDRIJFSPAND!

Betrok SolarProf twee jaar geleden nog hun bedrijfspand aan de Golf van Biskaje omdat ze te groot werden voor hun toenmalige kantoor, inmiddels is eigenaar Ignace Boreel wéér op zoek. ‘We zijn twee keer zo groot geworden in twee jaar tijd.’

‘We zitten wederom met een te kleine loods en een te klein kantoor, net als twee jaar geleden’, legt Ignace Boreel van SolarProf uit. Zijn bedrijf in zonnestroomsystemen is inmiddels van vijf naar tien vaste kantoormedewerkers gegroeid en ze plaatsen nu zo’n twintigduizend zonnepanelen per jaar in plaats van de tienduizend panelen twee jaar geleden. ‘We hebben dus eigenlijk twee keer zoveel ruimte nodig. Helaas zijn er weinig geschikte bedrijfspanden te koop in en rondom Woerden. Ik ben op zoek naar een kantoorruimte van minimaal vierhonderd vierkante meter met een loods van minimaal duizend vierkante meter. Daarbij willen we ook nog graag een buitenruimte die we af kunnen sluiten. Het liefst blijven we op het bedrijventerrein Polanen hier in Woerden. Maar anders is Bodegraven, Vleuten, De Meern of Linschoten ook een optie.’

Zonneparken en rijtjeshuizen
Zonnepanelen zijn hot, zoveel is duidelijk. Maar wie denkt dat we afgelopen jaar massaal zonnepanelen op onze daken hebben geplaatst, komt bedrogen uit. ‘Dat is niet de reden van onze groei. Sterker nog, in 2020 zijn er ongeveer evenveel zonnepanelen geplaatst bij particulieren als in het jaar ervoor. Wat wél enorm gestegen is zijn zonneparken: velden met hele rijen zonnepanelen waarmee groene stroom wordt opgewekt dat verkocht en geleverd wordt aan Nederlandse huishoudens en bedrijven. In een dergelijk park liggen al snel zo’n twintigduizend panelen.’ Toch is de consument in zijn rijtjeshuis nog steeds goed voor zo’n vijftig procent van de omzet van SolarProf. ‘Zij komen vooral via referenties, aannemers en installateurs bij ons terecht. Die besteden dan het zonnestroomgedeelte aan ons uit. Ook krijgen we veel aanvragen via gemeentes en energiecoöporaties. Vaak komen ze met speciale acties waarbij je als consument profiteert van groepskorting. Deze gemeenten en bedrijven vragen ons dan of we de panelen willen leveren en installeren. Wij doen verder niks aan reclame, dus dit gaat allemaal van mond tot mond. De prijs-kwaliteitverhouding is simpelweg goed bij ons en dat wordt blijkbaar doorverteld.’

‘We gaan toe naar een totaal energieconcept per gebouw’

Van geitenwollensokken naar jonge ouders
Zonnepanelen zijn de afgelopen tien jaar steeds meer mainstream geworden en Ignace ziet dan ook een verschuiving in zijn doelgroepen. ‘Onze consumentendoelgroep wordt steeds jonger. Eerst waren het vooral de geitenwollensokkentypes die met hun zonnepanelen de wereld wilden redden. Daarna oudere stellen vanaf zestig jaar. Nu ligt de algehele focus in de samenleving veel meer op duurzaamheid én wordt het rendement van zonnepanelen steeds zichtbaarder. Daarom zie je nu veel vaker dat bijvoorbeeld starters op de woningmarkt ook panelen op hun dak laten leggen. Ook als ze kinderen krijgen denken ze steeds meer na over het milieu en de toekomst van hun kroost.’ Daarnaast ligt er in het bedrijfsleven alsmaar meer focus op duurzaamheid. ‘Het is tegenwoordig wettelijk vastgelegd dat bedrijven die meer dan vijftigduizend kWh per jaar verbruiken, met een plan moeten komen hoe ze hun energieverbruik willen verminderen of compenseren. Eén van de opties is dan zelf stroom opwekken met zonnepanelen.’

Kwaliteit en certificering
De zonnepanelenmarkt is nog steeds een relatief nieuwe markt die zich nu langzaam aan het uitkristalliseren is. Er komen steeds meer inspecties en keurmerken op de markt. Een goede ontwikkeling, volgens Ignace. ‘Bij SolarProf staat de bedrijfsvoering daarom momenteel vooral in het teken van kwaliteitsverbetering en certificering. We zijn nu bijvoorbeeld erkend installateur voor InstallQ, een certificeringsinstituut. Dit betekent dat we via een bepaald proces werken en de registratie en administratie op orde hebben. Daarnaast hebben we het company certificaat VCA** verkregen. Dat is een veiligheids- en procescertificaat. Zo hebben we brandblussers hangen en volgen we een vastomlijnd proces in het geval van een calamiteit. Ook hebben alle medewerkers een BHV-cursus gevolgd en is het materiaal dat we gebruiken officieel goedgekeurd. Dit is voornamelijk belangrijk voor bedrijven: als er een ongeluk gebeurt kunnen zij aantonen dat ze zaken hebben gedaan met een erkend bedrijf en dus niet aansprakelijk zijn.’

Van zonnepanelen naar energieconcept
Omdat de energiemarkt volop in beweging is, is het des te belangrijker om vooruit te kijken en in te spelen op veranderingen. Hoe denkt Ignace dat de toekomst van zijn bedrijf eruitziet? ‘Ik verwacht dat je uiteindelijk naar een totaal energieconcept per gebouw gaat. Een architect ontwerpt bijvoorbeeld een gebouw en schakelt een energiemanager in. Die laatste gaat dan bekijken wat er allemaal nodig is om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. De energiemanager biedt vervolgens een totaalconcept aan van isoleren, zonnepanelen, warmtepompen en infraroodkachels.’ Daarnaast is de zonnepanelen-ondernemer ook aan het kijken naar de mogelijkheden van windmolens. ‘Steeds meer gemeenten staan windmolens tot twintig meter hoogte toe op industrieterreinen en op bouwkavels bij boeren. Het mooie is dat windmolens juist veel stroom opwekken op momenten dat zonnepanelen dat niet doen: namelijk in de winter en ’s nachts. Op dit moment is windenergie opwekken nog steeds vier tot vijf keer zo duur als zonne-energie opwekken, maar wellicht gaat die prijs naar beneden in de toekomst – net zoals bij zonnepanelen is gebeurd. Kortom: ik denk dat wij over vijf of tien jaar geen zonnepanelenbedrijf meer zijn, maar een totale, duurzame energieproducent.’

VerhuizingBouw & VastgoedInstallatietechniekWoerden