fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Toekomstgerichte automotive opleidingen

Rijden op elektriciteit, waterstof, diesel of benzine? Studenten van de Tech Campus ROC Midden Nederland worden breed en toekomstgericht opgeleid. Kennen en kunnen betekent hier ook praktisch kunnen toepassen. Topstudenten zijn na afstuderen in staat om zichzelf nieuwe technieken eigen te maken.

‘Het onderwijs volgt de ontwikkellijn van de praktijk.’ We zijn in het praktijklokaal elektrisch rijden van de Tech Campus in Nieuwegein. Aan het woord is Toon Berns, docent en projectleider Duurzame Mobiliteit. ‘In dit praktijklokaal staan elektrische voertuigen, in de kast staan waterstofvoertuigen. In 2050 moeten alle auto’s elektrisch rijden volgens onderzoek van ElaadNL, daar is dus sowieso veel onderwijs voor nodig. Benzine en diesel rijden ook nog. We proberen alles in het onderwijs te fietsen.’ Op tafel ligt lesmateriaal over elektrisch laden met foto’s van een laadpaal aan huis, een publieke laadpaal en een snellader. ‘Studenten sleutelen niet aan laadpalen, dat is niet spannend, maar ze moeten wel op de hoogte zijn van laadtijden. De meest voorkomende elektrische auto, een Tesla-model 3, heeft bij een laadpaal aan huis een laadtijd van twintig uur. Zou je thuis een ombouw naar 3 fase laten doen, dan gaat het laden driemaal zo snel. Bij de langzaamste snellader is de laadtijd anderhalf  uur. Omdat bijna niemand zijn auto helemaal leeg rijdt, zijn de genoemde tijden meestal niet reëel.’

accupakketten wisselen

Er zijn laadpalen te weinig, de aansluitcapaciteit is vaak onvoldoende: is accu’s wisselen een optie? ‘Je kunt inderdaad met accupakketten werken. Denk aan een elektrische deelscooter. Taxibedrijven denken na over het wisselen van accupakketten, bijvoorbeeld in de binnenstad van Amsterdam. Hoe groter het voertuig, des te ingewikkelder het wordt. Als je een bouwkraan zonder uitstoot wilt, dan kun je op de bouwplaats een container met een accupakket neerzetten of er waterstof heenbrengen. Nog maar 0,4 procent van de zware bedrijfswagens is elektrisch. Ik loop iedere derde maandag van de maand oud papier voor de voetbalclub. Vroeger was de vuilniswagen een diesel, nu is het een elektrische en dat is veel gezonder als je erachter loopt. Een elektrische vuilniswagen is een prima toepassing, maakt weinig kilometers en is superefficiënt.’ Toon verlaat even het praktijklokaal en komt terug met een module van een accupakket van een Tesla. ‘Dit pakket bestaat uit hoge kwaliteit batterijen die deels in serie en deels parallel zijn geschakeld en samen een module worden genoemd. Een accupakket van een Tesla bestaat uit twaalf van deze, tamelijk zware modules die onderin de auto zijn gemonteerd.’

‘Aan het einde van hun opleiding kennen en kunnen sommige studenten echt veel en dan zijn ze ook nog in staat om dat in de praktijk te brengen’

veiligheid en congestie

‘Ik ben ieder kwartaal bij de vergadering van het Nederlandse Instituut Publieke Veiligheid, een kenniscentrum voor crisisbeheersing en brandweer. Tijdens de bijeenkomsten bespreken we gevallen die mis zijn gegaan en ideeën van ondernemers die bijvoorbeeld een binnenschip willen laten varen op batterijen in een verwisselbare container. Een groot deel van de branden ontstaat in accu’s en batterijen. In Rotterdam liep een brandweerman tijdens een brand door de gassen uit een lithium-ion-batterij, waardoor hij nu ernstige longschade heeft. Een oplossing voor congestie is het opslaan van energie in de vorm van warmte, in batterijen of als waterstof. Voor ons als onderwijsinstelling zijn deze varianten leuk, we geven in alles les. Veiligheid is ook dan echt een ding.’

automotive opleidingen

‘Ik probeer op allerlei manieren zo goed mogelijk op de hoogte te blijven en dat door te geven. Ik vind dat leuk. We geven hier BBL- en BOL-opleidingen voor automonteurs (mbo 2, 3 en 4), Transport & Logistiek (mbo 2, 3 en 4) en Management Sales & Aftersales (mbo 4) aan in totaal ruim 750 studenten. De mbo-4 opleiding automonteur is geen drie maar vier jaar en dat is bijzonder; andere mbo-4 opleidingen zijn vaak drie jaar. Je moet als automonteur zoveel kennen en kunnen. En er staat altijd tijdsdruk op. Daarnaast hebben we tegenwoordig ook een engineeropleiding voor studenten met een havo-diploma. Zij leren meer dan in de standaardstudie met als doel dat ze zich daarna zelf nieuwe technieken eigen kunnen maken.’ Hebben we een reëel beeld van mbo-opleidingen? ‘Dat is denk ik lang niet altijd het geval. Aan het einde van hun opleiding kennen en kunnen sommige studenten echt veel en dan zijn ze ook nog in staat om dat in de praktijk te brengen. Toen ik hier begon te werken heb ik dat onderschat.’

auto’s als hobby

‘Iedereen die hier les geeft, heeft auto’s als hobby.’ Het bureaublad van Toons laptop is gevuld met foto’s van auto’s die hij heeft of heeft gehad. ‘Ons vak is supercomplex en uitgebreid; iedereen is ergens in gespecialiseerd. De meeste collega-docenten zijn automonteur geweest. Ik ben een uitzondering.’ Toon studeerde autotechniek aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), volgde een deeltijdlerarenopleiding aan de Fontys Hogeschool en doet nu een master Automotive aan de HAN. Het is tijd voor een laatste vraag. Hebben ze hier echt waterstofauto’s in de kast? ‘Ja, dat klopt, maar dat zijn modellen en we willen graag een echte.’

 

www.rocmn.nltech.rocmn.nl

bouweninterieur.rocmn.nlict.rocmn.nl

mbovoorprofessionals.nl

OntwikkelingenOnderwijs & CultuurOnderwijsinstellingLekstroomLopikerwaardUtrechtWoerden