Roy van den Anker helpt ondernemers en managers om hun doelen te bereiken door samen met hun mensen het verschil te maken. Dat doet hij door te trainen op communicatie en samenwerking.
Vragen of opmerkingen:
roy@konnekst.nl
Vakmanschap: Meer dan alleen je handen uit de mouwen steken
Iedereen kent het beeld wel: de vakman (of vakvrouw) met opgestroopte mouwen, gereedschapskist in de hand en een blik die zegt: “Laat mij dit maar fiksen, jij hebt geen idee wat je doet”. Of het nu de timmerman is die een wiebelende tafel weer stabiel krijgt, of de chef-kok die een verbrande soufflé redt alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Vakmanschap is iets waar we met bewondering naar kijken. En eerlijk is eerlijk, we hebben de vakmensen hard nodig. Maar als ondernemer denk je misschien: “Mooi verhaal, maar ik run een bedrijf, geen werkplaats”. Nou, daar zit je dus fout.
Management is ook een ambacht. Alleen kom je er niet met een hamer en wat spijkers. Sterker nog, je kunt als ondernemer zó druk zijn met de technische kant van je bedrijf – die glanzende producten en diensten – dat je vergeet dat goed leidinggeven ook een vak is. Een vak waar je niet zomaar in uitblinkt omdat je toevallig een geweldige service biedt. Vraag je maar eens af: hoe vaak heb jij als ondernemer gedacht, ik ga vandaag even lekker mijn management-skills verbeteren? Precies.
Het probleem met management is dat het wat minder tastbaar is dan het vakmanschap dat we herkennen bij bijvoorbeeld de meubelmaker of de bakker. Je kunt niet even naar je resultaten wijzen en zeggen: “Kijk, dat is een perfecte stoel die ik in elkaar heb gezet”, of: “Hoor je dat? Die croissant kraakt precies goed!”. In plaats daarvan sta je vaak voor een team dat bestaat uit verschillende karakters, onvoorspelbare projecten en een strakke deadline die dreigend boven je hoofd hangt als een stormwolk. Het beheren van al die losse eindjes, mensen tevreden houden én zorgen dat je bedrijf blijft draaien, dat vereist precisie. En een beetje vakmanschap dus.
jou essentieel om je vakmanschap in management te ontwikkelen’
Neem bijvoorbeeld de kunst van het delegeren. Ah, delegeren. Het lijkt zo simpel: jij doet dit, jij doet dat, en ik kijk wel hoe het loopt. Totdat het niet loopt, en jij op een vrijdagnacht nog steeds bezig bent de boel te redden omdat je mensen toch niet helemaal snappen wat je bedoelde. Hier komt het ambacht om de hoek kijken. Goed delegeren is namelijk een vak apart. Het gaat erom dat je precies weet wát je overlaat aan anderen, maar ook dat je de juiste tools geeft om dat werk tot een goed einde te brengen. Net zoals de meester-schilder zijn leerling niet alleen een penseel geeft, maar ook geduldig uitlegt hoe hij die verf op het doek krijgt zonder het geheel in een chaos te veranderen.
Dus, beste ondernemer, zie je bedrijf niet als een ongeleid projectiel dat vanzelf wel de goede kant op beweegt. Zie jezelf als de vakman van je eigen werkplaats. Net zoals elke timmerman moet blijven schaven en elke bakker altijd nieuwe technieken leert, is het voor jou essentieel om je vakmanschap in management te ontwikkelen. Misschien geen glanzende hamer, maar wel een stralend team. Dat klinkt toch ook niet verkeerd?
Laten we eerlijk zijn: goed management is net als een perfecte cappuccino. Het lijkt simpel, maar iedereen proeft het verschil.