fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Volvo en veiligheid gaan hand in hand’

Volvo en veiligheid worden in één adem genoemd. Al sinds de oprichting in 1927 innoveert Volvo en daarmee is het merk nooit
gestopt. Volvo introduceert nu de nieuwste techniek op het gebied van veiligheid met Lidar, een nieuwe radar- en lasertechniek die ervoor moet zorgen dat Volvo-rijders nooit meer bij een (dodelijk) ongeluk betrokken raken.

Pak er een boekje bij over de geschiedenis van Volvo en je belandt in een heuse “walk down memory lane”. In de handleiding voor verkopers uit 1936 staat de volgende tekst: ‘Auto’s worden bestuurd door mensen. Daarom moet veiligheid een basisprincipe zijn – en blijven – bij alles wat Volvo maakt.’ Profetische woorden van Assar Gabrielson en Gustaf Larson, de oprichters van Volvo. Want wie Volvo zegt, zegt ook veiligheid.

Volvo heeft namelijk een rijke geschiedenis als het gaat om noviteiten rondom veiligheid. Of het nu gaat om de driepuntsgordel in 1959, het kinderzitje uit 1972 of de bescherming bij een aanrijding tegen de zijkant van een auto uit 1991; Volvo loopt voorop in veiligheid. Steeds bedenkt het bekende automerk een nieuwe stap in de ontwikkeling van nóg veiligere
auto’s.

Dat zien ze ook bij Broekhuis Volvo in Zeist; naast Bilthoven, Houten, Utrecht, Overvecht en Leidsche Rijn één van de Broekhuis-vestigingen in de regio. Volvo maakt nu weer een volgende stap op het gebied van veiligheid met nieuwe auto’s die zijn uitgerust met de zogenoemde Lidar-techniek. ‘Die bestaat uit de nieuwste radar- en lasertechniek’, vertelt Mark Klop, verkoopadviseur bij Broekhuis Zeist. ‘Volvo heeft de ambitie dat er met Volvo-auto’s geen dodelijke ongelukken meer plaatsvinden. Qua techniek gaan ze daar nu een stap verder mee, met sensoren die alles rondom de auto in de gaten houden om ongelukken helemaal te voorkomen.’

Noodstop

Eenvoudig uitgelegd: als de ene auto te dicht bij de andere komt, grijpt de auto zelf in door te remmen of bij te sturen. ‘Dat kan nu ook al, maar met de nieuwe Lidar-techniek kan de auto ook een noodstop maken als de bestuurder in slaap valt. Een camera detecteert het moment dat jij als bestuurder je ogen niet meer op de weg hebt. Die kan dat zien. Of als per ongeluk iemand zijn kind of huisdier in de auto laat zitten, dan merkt het voertuig dat op het moment dat je ‘m op slot doet. De auto zet dan automatisch de ventilator aan.’

‘Als iemand zijn kind of huisdier in de auto laat zitten, dan merkt het voertuig dat op het moment dat je ‘m op slot doet’

Een ander voordeel is de afstand die de auto kan overbruggen. Neem bijvoorbeeld de volledig elektrische EX90, het nieuwste model dat nu al te bestellen is en volgend jaar op de markt komt. Mark: ‘Daar kun je 585 kilometer mee rijden. Er zit een snellader in, waardoor je de accu van je auto in een half uur voor tachtig procent kunt opladen. Daarnaast kan deze ook fungeren als buffetvat. Stel: je hebt zonnepanelen op je huis. Overdag kan de auto zich daaraan opladen. Alleen ’s nachts schijnt de zon niet, maar je wilt toch televisiekijken of je warmtepomp aanzetten, dan kun je de stroom ook uit je auto halen. Daar hoef je dan niet speciaal een accupakket voor je huis voor te kopen, want je kunt de auto gebruiken als accupakket.’

In al die decennia is Volvo zich blijven ontwikkelen en blijft het merk pionieren in veiligheid. Ook op het gebied van passieve veiligheid maakte Volvo stappen. Zo wordt er met de Lidar-techniek ook voorkomen dat er een voetganger of fietser wordt aangereden. ‘Dat doet de auto nu ook, maar de nieuwe techniek gaat daar veel verder in. Nu remt de auto of wordt deze stilgezet als de bestuurder iemand over het hoofd ziet. Straks is-ie in staat nóg beter te kijken door 3D-beelden van de directe omgeving rond de auto op te bouwen. Zo kan het systeem veel beter herkennen of er een noodstop nodig is of dat je voldoende hebt aan alleen remmen.’

Zelfstandig rijden

De stip op de horizon voor Volvo is de auto die helemaal zelfstandig kan rijden. De nieuwe EX90, het vlaggenschip van de nieuwste Volvo-modellen, kan al helemaal zelf rijden. ‘Dat is alleen wettelijk nog niet toegestaan in Nederland’, weet Mark. ‘De bedoeling is dat er volgend jaar een pilot wordt gedaan in Californië. In 2025 verwachten ze het vrij te geven in Nederland. Met onze nieuwe modellen geeft de auto zelf aan of de situatie veilig genoeg is om zelfstandig te rijden.’

Broekhuis, al sinds 1932 een mensgericht familiebedrijf dat klanten binnen en buiten de regio bedient, neemt klanten graag mee in het nieuwe tijdperk van veiligheid. Of, zoals vestigingsdirecteur Erik Driebergen het treffend uitdrukt: ‘Volvo en veiligheid gaan hand in hand.’

 

www.broekhuis.nl/volvo

InterviewOntwikkelingenTransport & AutobrancheAutodealerLekstroomLopikerwaardUtrecht