Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Waar beheer en onderhoud volledig wordt afgestemd op de klantbehoefte

Hoewel Willem de Bruin pas iets meer dan twee jaar onderweg is met zijn bedrijf Triade Service & Onderhoud, is er in die korte tijd veel gebeurd. Zijn bedrijf bouwde een diverse en trouwe klantenkring op, groeide in omzet en aantal medewerkers en vond zo zijn weg in het dynamische speelveld van integraal en multidisciplinair beheer en onderhoud. Geheel in het teken van het thema Metamorfose, nemen we met Willem de belangrijkste veranderingen van deze bijzondere periode door.

De organisatie 

Triade ontstond uit een samenwerkingsverband tussen de bedrijven TechnoTelematica uit Hoofddorp, Bouwbedrijf de Jonge uit Huizen en QLP Onderhoud, die de disciplines elektrotechniek, bouwkunde en werktuigbouwkunde wilden combineren en voor onderhoud en beheer voor vastgoed een unieke propositie wilden samenstellen. ‘Zo kwam ik bij de club en ontstond Triade’, aldus Willem. ‘Al vrij snel hebben we ons gericht op een goede organisatiestructuur. Niet achter opdrachten aanrennen maar kijken naar de behoeftes die er zijn op het gebied van beheer. Bij veel partijen is onderhoud ontstaan vanuit noodzaak: ze bouwden een installatie en realiseerden zich vervolgens dat daar ook beheer bijhoort. Dat wilden wij niet. De klant moest centraal staan en het beheer wilden we daaromheen opzetten. Ik denk dat dit heeft bijgedragen aan onze groei. We begonnen met het onderhouden van kleine ketels hier en daar, daar kwam vervolgens het schilderen van een complete verdieping bij, de renovatie van een dak, en voor we het wisten zaten we in grotere projecten. Onze multidisciplinaire aanpak werkt. Zijn we ergens voor het één en zien we achterstallig onderhoud aan iets anders, dan nemen we dat meteen mee. Bij ons is het letterlijk van a tot z.’

Het team

Toen Willem met Triade begon, kreeg hij toegang tot het team dat was ontstaan door de samensmelting van TechnoTelematica, QLP Onderhoud en De Jonge. ‘Ik had meteen 150 man tot m’n beschikking en kreeg direct back-up op het gebied van bijvoorbeeld administratie en uitvoering. Dat was lekker, maar ik wilde ook mijn eigen team bouwen. Ik begon met een aantal stagiaires, onder andere derde – en vierdejaars studenten Bedrijfskunde. Dat was een bewuste keuze, want ik ben fan van de frisse blik van jeugdige mensen. Met hen werkte ik aan de opbouw van de organisatie. Hun visie op de omgang met digitalisering, de arbeidsmarkt en verwachtingen van opdrachtgevers, heeft absoluut bijgedragen aan onze solide basis. Ook creëerden we al gauw een vaste pool aan eigen monteurs, zogenoemde multidisciplinaire servicetechnici. Zij hebben zich alle aspecten van beheer en onderhoud eigen gemaakt. Ze kunnen niet alleen een leiding dichten, maar ook een gebouwbeheersysteem onderhouden. Iedereen hier is leergierig. Ze hebben passie voor wat ze doen en willen zorgen dat ze alles goed kunnen. Veel zitten ’s avonds nog vakliteratuur te lezen, alleen maar om beter te worden in hun werk. Een positieve verandering was ook dat we intern opschaalden. We kregen onder andere een servicecoördinator in dienst. Jeroen is nu mijn rechterhand en zonder hem, en alle anderen, zou ik het niet redden. We zijn een hechte club geworden. In de toekomst zou ik nog wel wat meer technisch bekwame vrouwen willen toevoegen aan ons team. Want eerlijk is eerlijk, zij kunnen nou eenmaal beter multi-tasken dan mannen. En dat past perfect bij onze multidisciplinaire dienstverlening.’

‘Onze partners vragen ons steeds vaker om mee te denken over duurzaamheid en comfort’

De opdrachtgevers 

De aanpak van Triade Service & Onderhoud heeft ervoor gezorgd dat opdrachtgevers, of “partners” zoals Willem ze liever noemt, Triade veel breder betrekken in hun aanvraag. ‘Wij werken veel in de utiliteit, met name voor kantoren en scholen. Het traditionele kantoor- en schoolgebouw is aan het verdwijnen. Vroeger was het praktisch ingericht, met zoveel mogelijk werkplekken en klaslokalen. Nu is het comfort in een gebouw veel belangrijker, net zoals de duurzaamheid. Er moeten voldoende ontspanningsplekken zijn, genoeg groen en voldoende lichtinval. Vroeger was het heel wat als een kantoor een voetbaltafel had. Tegenwoordig zie je hele ontspanningsruimtes met gigantische schermen, een Playstation en zitzakken. Onze partners vragen ons steeds vaker om daarin mee te denken. Hoe kan bijvoorbeeld een object zo worden ingedeeld dat er meer groen in kan? Wat is het beste licht voor welke momenten? Scholen schakelen ons onder andere in voor de luchtcirculatie. We werken hiervoor samen met onze partner, Aevus Building Intelligence. Zij gebruiken sensoren om alle onderdelen in de lucht te meten, van fijnstof tot temperatuur. Op basis daarvan hebben ze een eigen luchtbehandelingssysteem gebouwd waar een “virus killer” in zit. Het breekt aerosolen af waardoor de lucht compleet gereinigd wordt. Dat zijn supermooie innovaties, zeker met corona in het achterhoofd. Onze portefeuille is inmiddels heel divers en gaat van het Olympisch Stadion tot het hoofdkantoor van Shell. Maar we komen ook nog heel graag bij de mensen waar we in het begin “slechts” het ketelonderhoud deden.’

‘Wat nooit veranderd is, is mijn ­enthousiasme. Het glas is voor mij altijd driekwart vol, voor minder doe ik het niet’

Persoonlijk 

Hoewel Willem altijd al een workaholic was, merkte hij soms ook dat het ondernemerschap en de toenemende opdrachten veel energie van hem vraten. ‘In het begin ben je alleen maar aan het bouwen en aan het doorgaan. Er was een punt waarop ik echt op mijn tandvlees liep, omdat ik te veel op mijn bord had. Als ondernemer is het anders dan wanneer je in loondienst bent, ook al ben je daarin verantwoordelijk voor een hele afdeling. Alle kleine en grote dingen komen bij jou terecht en je bent eindverantwoordelijk. Gelukkig heb ik mensen om mijn heen, zowel intern als extern, die willen helpen. Die aan me vroegen of ze konden helpen en taken van me overnamen. Dat gaf lucht. Wat nooit veranderd is, is mijn enthousiasme. Het glas is voor mij altijd driekwart vol, voor minder doe ik het niet. Ook bestaan er voor mij geen problemen. Nee: er is altijd een oplossing voor iets wat gaande is. Ik heb ook nooit een 9-tot-5- mentaliteit gehad, maakte altijd lange dagen. Dat is een stukje enthousiasme en de drang om het goed te willen doen. Bovendien staan wij 24/7 voor onze klanten klaar, dat is ons bestaansrecht. Het moet je in dit vak dus wel liggen om de hele dag aan te staan.’ 

Communicatie

‘Communicatie is voor ons van onschatbare waarde en moet gewoon goed zijn. Anders dan een paar jaar geleden, worden daar nu veel meer (digitale) kanalen voor gebruikt. Ik merk bijvoorbeeld dat er veel meer via WhatsApp wordt gecommuniceerd. Ik ben zelf telefonisch soms moeilijk te bereiken. Ik ben veel onderweg en als ik bij iemand ben, neem ik mijn telefoon niet op, dat vind ik niet netjes. WhatsApp is dan superhandig, ook voor de rest van ons team. Een opdrachtgever kan snel aan ons laten weten als er iets mis is en daar kunnen wij direct op anticiperen. Ik ben ook een voorstander van digitale meetings. Natuurlijk is het soms goed om samen te komen met iemand, even te praten en een uitsmijter te eten. Dat heb je nodig om aan de persoonlijke relatie te werken. Maar gaat het om praktische zaken, dan is een online afspraak soms veel efficiënter. Wij komen op heel uiteenlopende locaties in Nederland, dus als we een project willen doornemen of de planning willen bespreken, zijn we soms al uren onderweg om ergens te komen. Het is veel productiever om dan even via Zoom of Teams af te spreken. Ik heb ook wel het idee dat dit sinds corona meer geaccepteerd wordt. Ik haal dit voorbeeld steeds aan, maar in coronatijd zat ik met een directeur van een bedrijf digitaal te vergaderen toen zijn dochtertje op schoot kwam. Terwijl je vroeger in tweedelig pak op bezoek ging en de directeur even snel een handje kwam geven. Mooi toch? We zijn relaxter geworden in de communicatie en dat is volgens mij alleen maar goed.’

 

Meer weten over Triade Service & Onderhoud?
Bekijk de website via www.triadeso.nl

 

OntwikkelingenCoverstoryBouw & VastgoedOnderhoudLekstroom