Nieuwe locatie in Utrecht heeft een fris en open karakter
Met de opening van de nieuwe locatie aan de Utrechtse Manitobadreef biedt E&R Opleidingen nog meer mogelijkheden om je rijbewijs te halen voor een bus, vrachtwagen of een lang zwaar voertuig (LZV). Door het frisse, open karakter van het gebouw, dat volledig is verduurzaamd, kunnen “doeners” in een prettige omgeving hun handen uit de mouwen steken.
Een nieuwe locatie, dus nieuwe energie. Als mede-eigenaar Imre ten Pas zijn bezoek rondleidt aan de achterkant van het gebouw van E&R Opleidingen vertelt hij in één adem dat de locatie aan de Manitobaandreef in Utrecht ook plaats biedt aan grotere voertuigen zoals bussen en vrachtwagens. Dat is precies de bedoeling, want in Nieuwegein – naast Amersfoort en Uithoorn de hoofdvestiging – groeide E&R Opleidingen flink uit zijn jasje. Een ander voordeel: vanaf deze plek zit je zo in de bebouwde kom, industrieterrein Lage Weide is om de hoek en de snelwegen liggen aan je voeten.
Half februari opende E&R Opleidingen de nieuwe vestiging in Utrecht. Het frisse, open karakter van het gebouw zorgt onmiskenbaar voor aantrekkingskracht. Geen bedompte ruimtes waar je lange dagen zit te ploeteren op de theorie, maar door de vele ramen is er van alle kanten lichtinval. Het klaslokaal oogt als een open speeltuin voor gretige toekomstige chauffeurs die hun diploma willen halen.
E&R Opleidingen straalt er meteen mee uit laagdrempelig en open te zijn; een ervaring die de grofweg 85 medewerkers kunnen beamen. Bovendien is het bedrijf op vele vlakken bezig met een heuse vergroeningsslag. ‘Dat doen we door een heel modern wagenpark te hebben met voertuigen waar alleen Euro 6-motoren in zitten, de schoonste variant die op dit moment beschikbaar is’, legt Imre uit. ‘We zijn bezig met de verduurzaming van al onze locaties. Dat betekent: van het gas af, ledverlichting en we kijken naar zonnepanelen. Die verantwoordelijkheid hebben we als bedrijf.’
van het gas af, ledverlichting en we kijken naar zonnepanelen’
Behoefte
De behoefte van E&R Opleidingen om een nieuwe vestiging te beginnen, was groot. In Nieuwegein zat het bedrijf tegen de maximale capaciteit aan qua bezetting en parkeerruimte. ‘Nu hebben we op deze locatie ook de mogelijkheid om trainingen te verzorgen. Wij zagen dit pand, waar een vloerenbedrijf in zat, te koop staan. We wilden graag iets als eigendom hebben, ook weer met het oog op verduurzaming. Zo kwam dit pand op ons pad.’
De uitbreiding naar Utrecht bracht nog een ander voordeel met zich mee. Veel leerlingen komen uit de stad of directe omgeving. Een droomlocatie dus. Op 1 december kwam het rond bij de notaris. ‘De tijd daarna gebruikten we om alles aan te passen naar onze wensen. We zitten in een pand met mooie, open ruimtes en een goede zichtlocatie. We konden het leuk aankleden, zodat het herkenbaar is. Het is nu helemaal naar onze zin. We zijn er heel tevreden over.’
E&R Opleidingen leidt mensen op van brommer tot LZV, ofwel Lang Zwaar Voertuig. Onder die laatste categorie vallen bijvoorbeeld de grote vrachtwagens van de Jumbo die de supermarkten bedienen. ‘We doen de beroepsmatige opleidingen zoals rijbewijs C, voor een vrachtwagen, rijbewijs D, om buschauffeur te worden, en rijbewijs CE, een trekker met een oplegger.’
Wie voor een C-, D-, of CE-rijbewijs gaat, is verplicht om de Code 95 op zijn rijbewijs te hebben. Wie beroepsmatig goederen vervoert door de Europese Unie heeft die code nodig. ‘Die krijg je op het moment dat je het rijbewijs behaalt voor een periode van vijf jaar. In dat tijdsbestek moet je 35 uur nascholing volgen om weer in de volgende cyclus van vijf jaar te mogen werken. Mensen kunnen die opleiding, zowel de theorie als de praktijk, bij ons volgen.’
Zij-instromers
E&R Opleidingen leidt veel zij-instromers op die bijvoorbeeld toe zijn aan een nieuwe uitdaging. Zij keren daarmee terug naar de schoolbanken. Bij E&R Opleidingen staan capabele docenten voor de klas die de lesstof op een goede, begrijpelijke manier kunnen overbrengen. ‘Voor de studenten is het even wennen om tussen negen en vier in de schoolbanken te zitten. Aan de andere kant willen ze een nieuw vak leren. Dat is een belangrijke motivatie. Het is hard werken, maar je moet door de theorieperiode heen om de praktijk in te kunnen gaan en examen te doen. Uiteindelijk wil iedereen met dat stuur in zijn handen zitten.’
Imre merkt dat er veel enthousiasme is onder de zij-instromers. ‘De mensen met wie wij samenwerken, zijn over het algemeen doeners. Dat is leuk. Bovendien is de openbaar-vervoersector één van onze belangrijkste klanten. We willen ze op allerlei manieren helpen om geschikt personeel te vinden. Voor elke branche is het cruciaal om goed bekend te staan. Dan is het belangrijk om mensen te interesseren en ze op de juiste plek te zetten binnen het bedrijf.